گزارش/

پیشانی اصلی درمان، تامین دارو است/ رسالت اصلی نظام سلامت ارتقا سلامت جامعه است

1402/02/08 - 12:46 - کد خبر: 91260 نسخه چاپی

نصر: نشست خبری هفته سلامت با حضور معاونین بهداشت، درمان، غذا و دارو و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی و اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش نصر، در این نشست خبری، معاونین دانشگاه علوم پزشکی تبریز به شرح گزارش عملکرد حوزه های درمان، بهداشت، غذا و دارو، توسعه مدیریت و منابع پرداختند و با اشاره برنامه های هفته سلامت و رسالت اصلی سلامت در ارتقا زندگی کیفی جامعه پرداختند.
مسلم نجفی معاون غذا و دارو در این نشست خبری با اشاره به اینکه پیشگیری و درمان نیاز به دارو دارد و  پیشانی اصلی درمان، دارو است، گفت: به دلیل اهمیت و تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم دارو و غذا، مهمترین بخش در حوزه سلامت همین دو موضوع است و در صورت نبود دارو، تلاطم ایجاد می شود.
وی با بیان اینکه کمبودهای دارو فروکش کرده است، افزود: هنوز به ایده آل نرسیده ایم، تعدادی اقلام محدود وجود دارد که در تلاش تامین هستیم اما این مشکل به صفر نمی رسد.
وی با بیان اینکه در جریان تحریم ها و اتفاقات چند ماه اخیر کشور، کمبودهای داروئی در بخش هایی از حوزه درمان منجر به بروز تنش و نارضایتی مردم شد، ادامه داد: متاسفانه در ماه های اخیر به خصوص از مهر ماه پارسال به مدت ۴ ماه کمبودهایی در تامین سرم و آنتی بیوتیک ها شاهد بودیم که این مشکل با اتخاذ تمهیدات ویزه دولت مردمی و فعال سازی کارخانجات دارویی تا حد زیادی رفع شده است.
نجفی با بیان اینکه حوزه غذا یکی از ستون های انسان سالم است، گفت: آذربایجان شرقی در تولید و تامین مواد مختلف خوراکی، غذایی و محصولات کشاورزی و فرآوری شده جزو استان های پیشرو به شمار می رود و قطب در کشور است، ۱۱۰۰ واحد در حوزه مواد غذایی فعالیت دارد و ۵ هزار گواهی صادرات برای صدور مواد غذایی به ۴۰ کشور صادر شده است.


عدم تحقق بودجه سفر ریاست جمهوری/ الزام تزریق منابع مالی در راستای اتمام بیمارستان هزار تخت خوابی 
علی جنتی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه رسالت اصلی نظام سلامت ارتقا سلامت جامعه است و ایفای این نقش بر عهده ماست، گفت: یکی از راهکارهایی که به سلامت مردمی کمک می کند،فراهم کردن دسترسی عادلانه به خدمات سلامتی است.   
وی اضافه کرد: این موضوع رسالت بسیار مهمی است که  تمام مردم به خدمت دسترسی داشته باشند و بتوانیم زیرساخت ها فرهنگی، اقتصادی و امکاناتی در تمام نقاط جغرافیایی استان فراهم کنیم.
وی با بیان اینکه توسعه زیرساخت های بهداشتی درمانی یکی از شرایط دسترسی عادلانه است و ایجاد فضای فیزیکی، تجهیزات مناسب، منابع انسانی کافی و متخصص و ارائه خدمات بر اساس سطح بندی برعهده ماست، گفت:توجه به اصل اساسی سطح بندی از الزامات موفقیت نظام سلامت است و خدمات پزشکی، بهداشتی و بیمارستانی باید در استان های مختلف سطح بندی شود و این امر باید با لحاظ قرار دادن معیارهایی همچون جمعیت، نزدیکی به شهرهای بزرگ و سایر مسایل صورت بگیرد.
نجفی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از بدهی های دانشگاه تبریز پرداخت شده است، افزود: اما بعضی از مشکلات که  به وضعیت اقتصادی کشور مربوط می شود و افزایش قیمت اقلام مجددا مشکل بدهی ایجاد می کند و  عدم تعادل اقتصادی و تورم بر روند افزایش بدهی خانوار بزرگ دانشگاه نیز اثر می گذارد.
معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه مصوبات سفر ریاست جمهوری  پرداخت نشده است، گفت:مبلغ های تصویب شده در اولویت قرار نگرفته و رضایت بخش نیست، ۴۰۰ میلیارد تومان کل مصوبات سفر بود اما رقم محدودی پرداخت شده است.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان یک هزار تختخوابی یکی از پروژه های اولویت دار و از مصوبات سفر رئیس جمهور است، گفت: شروع این پروژه به ۹سال قبل برمیگردد و اکنون پیشرفت فیزیکی قابل توجهی ندارد.
وی اضافه کرد: پیشرفت فیزیکی مجموع بیمارستان یک هزار تختخوابی نزدیک ۲۸درصد و پیشرفت فاز اول این پروژه تقریبا ۳۸درصد است و تمام تلاشمان را میکنیم تا فاز این پروژه به زودی به اتمام برسد.
نجفی با بیان اینکه این پروژه فقط متعلق به استان ما نیست بلکه پروژهای است که به منطقهی شمالغرب نیز مرتبط بوده و جمعیت استانهای همجوار را هم پوشش میدهد، افزود: این مجموعه جزو اولین بیمارستانهایی که در استان ما شروع به ساخت شده ولی با این منابعی که تامین میشود ۲۵سال طول میکشد تا این پروژه به مرحلهی بهره برداری برسد، برای اتمام این پروژه حدود پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات لازم است تا طی دو یا سه سال بعد به اتمام برسد.

برخورد قانونی با متخلفان عرصه پزشکی
این گزارش می افزاید، جواد احمدیان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز  با اشاره به برخی انتقادات از جامعه پزشکی به دلیل دریافتی های غیرمعمول، گفت: منکر وجود برخی کج رفتاری ها و تخلفات در این حوزه نیستیم اما باید توجه داشت که پزشکان به اندازه خدمات و تخصص هایی را ارایه خدمت می کنند به همان میزان در مقایسه با کشورهای دیگر و همسایه عایدی ندارند.
وی اخذ حق ویزیت اضافه بر تعرفه های اعلامی، دریافت زیرمیزی، مطالبه سکه، ارز و ارزهای دیجیتال را از جمله موارد تخلفاتی پزشکان آذربایجان شرقی اعلام و در عین حال اضافه کرد: چنانچه میزان تعرفه های پزشکی در تخصص های مختلف با میزان تورم جامعه همسان باشد به میزان قابل توجهی از این تخلفات کاسته می شود.
احمدیان با تاکید بر اینکه سقف دریافتی و تعرفه های مربوط به خدمات پزشکی به طور کامل و شفاف از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدون و ابلاغ شده است، گفت: هر گونه قصور، تخطی و سرپیچی از قوانین موضوعه در صنف پزشکان تخلف محسوب شده و در مراجع مربوطه توسط شاکیان قابلیت بررسی و رسیدگی دارد.
وی ادامه داد: بر همین اساس و طبق قوانین جدید در حوزه اخذ ویزیت و هزینه های پزشکی خارج از تعرفه های اعلامی، جرایم سنگینی از سوی دولت انقلابی و مردمی سیزدهم و نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش عالی در نظر گرفته شده و برخلاف سال های قبل هزینه های تخلفات بسیار بالاتر رفته است.
احمدیان یادآور شد: بر همین اساس تخلفات پزشکان برای بار اول ۱۰ برابر، بار دوم ۲۵ برابر و برای نوبت سوم ۵۰ برابر کل هزینه های اضافی و غیرقانونی اخذ شده از بیماران منظور شده است که ملزم به استرداد و پرداخت آن خواهند شد.
وی افزایش جرایم را عامل موثر در کاهش تخلفات جامعه پزشکی اعلام کرد و گفت: باید توجه داشت که بهترین و بزرگ ترین عامل در جهت کاهش تخلفات، تعهد به موازین اخلاقی و حرفه ای است که این امر نیاز به فرهنگ سازی توسط رسانه ها دارد تا پزشک خود را مقید به رعایت قوانین و حق و حقوق تعریف شده بداند.
احمدیان از آحاد مردم درخواست کرد تا در صورت مواجهه با هر گونه تخلف مالی پزشکان و بیمارستان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی به اطلاع معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی رسانده تا مقدمات برخورد با این عده قلیل فراهم شود.
وی یاداور شد: در صورت حساب های بیمارستانی و مراکز درمانی تمامی هزینه ها اعم از دریافتی پزشک، هتلینگ، بیمارستانی و سایر موارد درج شده و خارج از این صورت حساب هر گونه اخد وجه اضافی غیرقانونی بوده و با متخلفان به شدت برخورد می شود.

راه اندازی چندین خدمت الکترونیکی برای مراجعه کنندگان مراکز پزشکی
حسین حقایی معاون بهداشت  دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به نامگذاری ۱۴ اردیبهشت ماه با عنوان سلامت و رسانه در جریان برگزاری برنامه های مختلف هفته سلامت، گفت: رسانه ها و جامعه خبری آذربایجان شرقی و تبریز باید سواد سلامت مردم را با انتشار مطالب مختلف در این حوزه افزایش دهند، چون معتقدیم راهکار اصلی و مهم برای کاهش علل مرگ و میر در جامعه با زندگی سالم محقق می شود که این نوع زندگی با تامین سلامت مردم میسر است.
وی اجرای برنامه های مختلف در هفته سلامت را از برنامه های مهم دانشگاه علوم پزشکی تبریز عنوان کرد و افزود: روز شمار هفته سلامت به ترتیب عبارتند از نهم اردیبهشت ماه پزشکی خانواده - پوشش همگانی سلامت، دهم اردیبهشت جوانی جمعیت و سالمندی سالم، یازدهم اردیبهشت دسترسی عادلانه به سلامت، دوازدهم، جامعه سالم و رشد تولید، سیزدهم اقتصاد خانواده و پزشک خانواده، چهاردهم سلامت و رسانه و روز جمعه پانزدهم اردیبهشت روز پزشک خانواده و سبک زندگی سالم نامگذاری شده است.
وی با بیان اینکه سلامت در تمام ابعاد جامعه تاثیر فراوانی دارد و به همین دلیل شعار امسال هفته سلامت، "سلامت برای همه" از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است، افزود: در این راستا مردم باید خودمراقبتی را فراموش نکنند تا به مرور به شاخص‌های لازم نزدیک شویم.
وی به خدمات الکترونیکی ایجاد شده توسط این معاونت اشاره کرد و افزود: طب بیست سیستم نوبت دهی انلاین کلینیک و مراکز پزشکی تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی، پیشخوان ارباب رجوع برای ارسال و پیگری نظرات، پیشنهادات و مشکلات حوزه، سیستم پکس نرم افزار یک پارچه برای دریافت فایل  تصویربرداری را از جمله این خدمات فیزیکی خواند.
انتهای پیام/
پیشانی اصلی درمان، تامین دارو است/ رسالت اصلی نظام سلامت ارتقا سلامت جامعه است گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار