خبر/

فیلم| ماموریت حذف زباله از مدار زمین در ۲۰۲۵ انجام می شود

1398/09/19 - 14:19 - کد خبر: 9120 نسخه چاپی

نصر: سازمان فضایی اروپا قصد دارد طی ماموریتی که در ۲۰۲۵ میلادی انجام می شود کاوشگری با چهار بازوی رباتیک را به مدار زمین بفرستد تا زباله ۱۰۰ کیلویی را از مدار زمین پاکسازی کند.

به گزارش نصر به نقل از مهر، سازمان فضایی اروپا یک کاوشگر رباتیک با چهار بازو و قابلیت جمع آوری زباله ابداع کرده است که این کاوشگر قرار است طی ماموریتی به فضا پرتاب شده و زباله های اطراف مدار زمین را جمع آوری کند.

 ماموریت Cl↔ℜrSℵℜc↔-۱ قرار است در ۲۰۲۵ میلادی با هزینه ۱۲۰ میلیون یورو انجام شود. هدف این ماموریت جمع آوری یک تکه زباله فضایی است. اما سازمان فضایی اروپا امیدوار است این ماموریت مسیر را برای انجام ماموریت های پاکسازی وسیع تر در فضا فراهم کند.

این درحالی است که مدیر عامل سازمان فضایی اروپا خواهان قوانین جدیدی برای ارسال ماهواره به مدار زمین است تا به این ترتیب شرکت ها مسئولیت جمع آوری زباله های خود در مدار زمین را برعهده گیرند.

«یان ورنر» مدیرعامل سازمان فضایی اروپا می گوید: تصور کنید چقدر ترسناک است اگر تمام کشتی هایی که در طول تاریخ گم شده اند، ناگهان روی آب ظاهر شوند و حرکت کنند. این وضعیت هم اکنون در مدار زمین اتفاق افتاده و نمی توان اجازه داد چنین روندی ادامه یابد.

هدف ماموریت Cl↔ℜrSℵℜc↔-۱ گرفتن یک زباله فضایی به نام «وسپا» است که مربوط به لانچر «وگا» سازمان فضایی اروپا است. این لانچر ۲۰۱۳ میلادی به فضا پرتاب شد و زباله آن اکنون در ارتفاع ۸۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد. وسپا حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد و به اندازه یک ماهواره کوچک است. سازمان فضایی اروپا به دلیل شکل ساده و ساختار محکم وسپا، آن را برای این ماموریت انتخاب کرده است تا ربات بتواند به راحتی آن را بگیرد.

در ماموریت مذکور  کاوشگر(chℜs↔r) به مدار زمین پرتاب می شود تا وسپا را ردیابی کند و با استفاده از چهار بازوی رباتیک آن را بگیرد و از مدار زمین خارج کند. پس از آن وسپا و کاوشگر هنگام ورود به اتمسفر زمین می سوزند.

انتهای پیام/

فیلم| ماموریت حذف زباله از مدار زمین در ۲۰۲۵ انجام می شود خبرگزاری مهر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار