گزارش نصر از تایید و تکذیب یک خبر/

ایستگاه مرکزی آتش نشانی تبریز چرا تخلیه شد؟

1402/02/06 - 09:28 - کد خبر: 91112 نسخه چاپی

نصر: ایستگاه مرکزی آتش نشانی تبریز دو روز پیش در سکوت خبری تخلیه شد و به محل جدید در منطقه لاله انتقال یافت.

به گزارش نصر، ایستگاه های آتش نشانی از بناهای بسیار مهم در مدیریت شهری هستند،این بناها برای ایجاد فضای ایمن برای شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. بر اساس قوانین جاری کشور، نجات جان انسان ها در مخاطرات شهری به عهده سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی است.
ایستگاه های آتش نشانی به عنوان مکان هایی برای اسقرار و انتظار خودروهای آتش نشانی و نجات، از جمله مراکز مهم و حیاتی خدمات رسانی در شهرها هستند. مکان یابی ایستگاه های آتش نشانی برای تامین ایمنی شهرها، پیشگیری و مقابله با هرگونه حادثه و آتش سوزی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. شهر تبریز باکمبود ایستگاه آتش نشانی روبه رو است، که این امر در شهر تبریز با توجه به افزایش روزافزون جمعیت این کلانشهر و مهاجرپذیر بودن و وجود بافتهای فرسوده به ویژه در مرکز شهر که به نوعی منطقه اقتصادی شهر نیز محسوب می شود، لزوم ایجاد هرچه سریعتر ایستگاه های جدید را بیش از پیش بیشتر می کند.
در روز های اخیر خبری مبتنی بر تخلیه ایستگاه مرکزی آتش نشانی تبریز واقع در خاقانی منتشر شد، برای پیگیری بیشتر این موضوع سراغ اعضای شورا رفتیم.

برگی: مطلع نیستم!
"حجت الاسلام رسول برگی" رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار نصر در پاسخ به این که آیا قرار است ایستگاه مرکزی آتش نشانی تخلیه شود گفت: فعلا در این باره اطلاعی ندارم.
رئیس شورای شهر تبریز در واکنش به این که آیا قرار است این محل به یکی از ارگان های نظامی واگذار شود پاسخ داد: خبری ندارم اما نمی توان به صورت کامل این محل را در اختیارشان گذاشت.
"حکیمه غفوری" دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز گفت: قرار است این محل تخلیه شده و به موزه آتش نشانی تبدیل شود، البته بخشی از تجهیزات این ایستگاه به دلیل مرکزیت شهر باقی خواهد ماند اما بقیه تجهیزات به ایستگاه لاله منتقل خواهد شد.
غفوری نیز در واکنش به این که محل ایستگاه قرار است به یکی از ارگان های نظامی تحویل داده شود، گفت: قرار است در آبان ماه امسال کنگره ده هزار شهید در استان آذربایجان شرقی برگزار شود به این منظور قرار است تا آبان ماه سال جاری این محل برای استفاده از کار های کنگره به کار گرفته شده و کنگره موقتا در آن جا فعالیت خواهد کرد، بعد از اتمام کنگره به موزه آتش نشانی تبدیل خواهد شد.
"احد صادقی" رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز نیز به خبرنگار نصر گفت: احتمالا محوطه این ایستگاه پارک و به فضای سبز تبدیل شود به خاطر همین تخلیه و بخشی از ساختمان اداری به موزه تبدیل می شود.

احداث استراتژیک ترین ایستگاه در مرکز شهر اصفهان
در حالی که شهرداری تبریز بزرگترین و استراتژیک ترین ایستگاه آتش نشانی در مرکز کلانشهر تبریز را تخلیه کرد بسیاری از کلانشهر ها از جمله اصفهان در حال احداث استراتژیک ترین ایستگاه آتش نشانی در هسته مرکزی این شهر تاریخ است.
"محسن گلابی" مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به احداث ایستگاه آتش نشانی خیابان چهارباغ پایین، گفت: یکی از مهمترین پروژه هایی که در زمینه آتش نشانی از لحاظ اهمیت موقعیت استراتژیک در این دوره مدیریت شهری در حال انجام است ساخت این ایستگاه است، در اطراف این ایستگاه بافت تاریخی شهر اصفهان، مراکز تجاری و چهارباغ، ساختمان های شهرداری و استانداری، مخابرات، خیابان آمادگاه با مراکز پزشکی متعدد و اماکن مهم و استراتژیک دیگر شهر اصفهان وجود دارد که ضرورت ساخت این ایستگاه را دوچندان می کند.
وی با بیان اینکه یکی از بهترین نقاط منطقه یک شهرداری اصفهان در خیابان چهارباغ به ساخت این ایستگاه اختصاص پیدا کرده است، تصریح کرد: این مرکز با همکاری شهرداری های مناطق یک و سه در حال احداث است، در زمینه آتش نشانی هر میزان ساخت و ساز و فعالیت صورت بگیرد ایمنی شهر بالا می رود و زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به مراکز حریق و حادثه کمتر می شود.
وی با بیان اینکه این ایستگاه یکی از بهترین ایستگاه های آتش نشانی است که در حال ساخت است، افزود: این ایستگاه در مرکز شهر قرار داشته و تلاش های بسیاری در حال انجام است تا هر چه سریعتر تکمیل شود، خودروها و تجهیزات این ایستگاه ها خریداری و آماده شده است، انتخاب پیمانکار جدید انجام شده و این ایستگاه با هزینه ای حدود 10 میلیارد تومان تا 6 ماهه سال 1400 تکمیل می شود.  
گزارش نصر اضافه می کند؛ در حالی که اغلب کلانشهر های کشور در حال تقویت ایستگاه های آتش نشانی خصوصا در مهمترین نقطه شهر به لحاظ استراتژیک بودن هستند، کلانشهر تبریز ایستگاه مرکزی را تخلیه و به فضای سبز تبدیل می کند! صرف نظر از این که قرار باشد این محل به فضای سبز تبدیل شود، سوال این جاست که مخاطرات احتمالی بعدی در مرکز شهر را چه کسی جوابگو خواهد بود؟
انتهای پیام/
ایستگاه مرکزی آتش نشانی تبریز چرا تخلیه شد؟ محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 3 نظر

پاسخ   امیر   سال پیش  

سلام .متاسفانه شهر تبریز را شهر اولین ها می نامند اولین اتش نشانی در شهر تبریز بنا نهاده شده آیا چنین مدیران با چه اندیشه ای این کارها رو میکنن...

پاسخ   شهروند   سال پیش  

واقعا اوج بی سليقگی است برج يانقين سالها نماد آتش نشانی بوده و هست و خواهد بود
واقعا اينها فکر نمی کنند واگذاری چنين مکان قديمی سبب آسيب به اين بنای تاريخی خواهد شد
در عين احترام به کليه شهدا واقعا مکان ديگری برای اين کنگره نبود؟
خيلی دوست داريم بدانيم کداميک از اعضای شورا به اين واگذاری رای مثبت داده اند

پاسخ   حسن كريم زاد   سال پیش  

بو ايران جغرافياسيندا تهران ،اصفهان يزد كرماندا نمنه مللته و شهره خيرلى ايشلر وار تبريزده اولارين تايى اولماز اما فقط تهران اصفهاندا شهرك لره و خياوانلار و ميدانلارا نمنه آد قويسالار تبريزده ده او آدى قويالار فقط بو ايشى گوروللر كى بيزيم آزربايجانا اويقون اولماز
پژوهشیار