فرماندار شهرستان اسکو؛

اسکو سالانه پذیرای دو میلیون گردشگر است

1402/02/05 - 13:20 - کد خبر: 91092 نسخه چاپی

نصر: فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به ظرفیت های فراوان گردشگری و باستانی این شهرستان، گفت: به طور متوسط سالانه افزون بر دو میلیون نفر گردشگر داخلی و خارجی از این منطقه بازدید می کنند.

به گزارش نصر، حسین فیروزی روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان شرقی و گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی، روستای گردشگری و هتل صخره ای کندوان، انواع محصولات خاص کشاورزی و فرآوری شده، طبیعت زیبا و بکر دامنه های کوه سهند و آب و هوای مطبوع همراه با روستاهای هدف گردشگری مثل روستای صخره ای کندوان با هتل صخره ای (سالانه بیش از یک میلیون گردشگر دارد)، گنبرف(پایتخت گل محمدی) و عنصرود از جمله مزیت ها و ظرفیت های شهرستان اسکو برای جلب و جذب گردشگران از داخل و خارج کشور است.
وی وجود چشمه های آب معدنی و گورای دامنه های سهند که از آن به عنوان دافع سنگ های کلیه یاد می شود و از خاصیت فراوان درمانی برخوردار است را از دیگر امکانات گردشگری اسکو یاد کرد و افزود: در این شهرستان سه روستای هدف گردشگری با نام های کندوان، عنصرود و گنبرف وجود دارد که همه ساله به دلیل برگزاری جشنواره های مختلف محصولات باغی و کشاورزی میزبان خیل انبوه گردشگران است.
فیروزی تولید پارچه و روسری کلاقه ای را مهمترین و بهترین صنایع دستی اسکو برشمرد که هنرمندان این منطقه به عنوان تجلی ذوق و هنر در آفرینش نقش و نگار روی پارچه‌های ابریشمی خلق می‌شود و در سال ۱۳۸۹ در زمره میراث معنوی کشور به ثبت ملی رسید و در سال ۱۳۹۴ چهار اثر چاپ باتیک موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شدند.

تولیدات و روسری های کارگاه های چاپ باتیک اسکو به ترکمنستان و آسیای میانه صادر می شود
وی با اشاره به اینکه اسکو مرکز اصلی تجمع کارگاه های چاپ باتیک در آذربایجان شرقی و قطب اصلی این هنر-صنعت در کشور محسوب می شود، از صادرات محور بودن این محصولات مثل روسری کلاقه ای خبر داد که سالانه بیشتر آنها به کشورهای آسیای میانه به خصوص ترکمنستان صادر می شود.
فیروزی تعداد کارگاه های فعال در حوزه چاپ باتیک و کلاقه ای اسکو را ۱۵۰ مورد اعلام و اضافه کرد: این هنر صنعت سابقه ای ۵۰۰ ساله در منطقه دارد و در حال حاضر یکهزار نفر از جمعیت شهرستان در این زمینه اشتغال دارند.
وی با بیان اینکه فرمانداری اسکو تلاش هایی را برای ایجاد تغییرات در نوع و شیوه تولید روسری کلاقه ای آغاز کرده است، یادآور شد: چندی قبل همایش استارتاپی ویژه این هنر در شهرستان برگزار و (ایده)طرح های جدید در زمینه های رنگرزی، طراحی و تثبیت رنگ جمع آوری شد که با عملیاتی شدن این (ایده)طرح ها می توان نسبت به افزایش تولیدات و نیز ایجاد بازار مصرف داخلی اقدام کرد.
فیروزی فرش دستبافت، نان اسکو، تولید پسته و کلزا، دوشاب، گل محمدی، وجود باغات و کشتزارهای وسیع را از جمله دیگر ظرفیت ها و داشته های شهرستان اسکو برای جلب و جذب گردشگران داخلی و خارجی بیان کرد و با بیان اینکه اکنون تعداد ۳۶ اثر تاریخی و باستانی اسکو در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، گفت: در کنار این آثار تعداد ۱۰ اثر ناملموس ثبت شده نیز در شهرستان وجود دارد.
وی تلاش برای افزایش تعداد گردشگران جهت بازدید از امکانات، طبیعت و آثار تاریخی و باستانی شهرستان اسکو را از اولویت های مهم فرمانداری برشمرد و با تاکید بر اینکه در این زمینه به شدت نیازمند مساعدت رسانه های رسمی به خصوص خبرگزاری جمهوری اسلامی هستیم، ادامه داد: در جریان تعطیلات نوروزی تعداد ۱۵۰ هزار نفر گردشگر از این شهرستان بازدید کردند که یکهزار نفر از آنها را گردشگران خارجی شامل می شد و این امر نشان دهنده تحرک و پویایی رو به ترقی صنعت گردشگری شهرستان است.
فیروزی با بیان اینکه اطلاع رسانی از امکانات و ظرفیت های گردشگری اسکو جزو حلقه های مفقوده این شهرستان است، افزود: متاسفانه تاکنون آن گونه که باید در مسیر اطلاع رسانی و خبردهی به جامعه هدف موفق عمل نکرده ایم و خلاء های فراوانی در این زمینه وجود دارد اطمینان دارم با کمک خبرگزاری ایرنا، این مشکلات قابل رفع است.
وی از خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان رسانه برتر، مرجع و قابل اعتماد کشور نام برد و اظهار کرد: ما به صداقت و عملکرد موفق این رسانه رسمی اطمینان داریم و معتقدیم با همکاری با این رسانه می توانیم زمینه های رشد و پیشرفت شهرستان را بارورتر کنیم.
فرماندار اسکو جمعیت این شهرستان در زمان حاضر را ۲۱۰ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: در حالی که مساحت این شهرستان کمتر از چهار درصد مساحت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهد، بیش از پنج درصد جمعیت استان که رتبه سومی در بین شهرستان ها را در اختیار داریم.
فیروزی وجود شهر سهند با جمعیت حدود ۱۵۰ هزار نفر را یکی از ظرفیت های بسیار مهم توسعه اقتصادی و اجتماعی شهرستان اسکو خواند و ادامه داد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهر به استعداد ۴۸ هزار واحد نشان دهنده اهمیت موضوع است.
به گفته وی سالانه ۱۰ هزار نفر به جمعیت شهر سهند اضافه می شود که این موضوع رسیدگی به مسایل و امکانات تفریحی، رفاهی، اجتماعی، ورزشی و تامین نیازهای روزمره مردم ساکن در این شهر را اجتناب ناچذیر کرده و توجه بیش از پیش مسئولان استانی و کشوری را طلب می کند.
فیروزی با اعلام اینکه به لحاظ زیرساختی و تامین امکانات اولیه برای توسعه اقتصادی و صنعتی اسکو فراهم شده است، از فعالیت تعداد ۱۰۵ واحد متوسط و بزرگ صنعتی و تولیدی در این شهرستان خبر داد و با اشاره به راه انداری مرحله اول شهرک صنعتی شهید نیرومند، گفت: ۷۰ هکتار از اراضی این شهرک در مرحله اول در قالب ۱۲۶ واحد به صاحبان صنایع با تمام امکانات از قبیل آب، برق، گاز و مخابرات واگذار شده که تاکنون تنها ۳۰ واحد فعال شده است.
وی با بیان اینکه سایر واحدهای مجوز داده شده در شهرک شهید نیرومند نیز باید به سرعت فعالیت های خود را شروع کنند، افزود: برای این واحدهای غیرفعال اخطارهای لازم داده شده است چون به لحاظ زیرساختی هیچ مشکلی نداریم.
فرماندار اسکو مساحت مرحله دوم شهرک صنعتی شهید نیرومند را یکصد هکتار اعلام کرد که در آن فقط به صنایع پاک که هیچ نوع آلایندگی زیست محیطی ندارند، مجوز فعالیت داده می شود.
شهرستان اسکو در فاصله ۴۰ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
انتهای پیام/
اسکو سالانه پذیرای دو میلیون گردشگر است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار