خبر/

عمل جراحی نادر سرطان پروستات در تبریز

1402/02/04 - 12:12 - کد خبر: 91004 نسخه چاپی

نصر: یک گروه پزشکی در مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی بیمارستان امام رضا تبریز موفق به انجام یک نوع عمل جراحی نادر سرطان پروستات با عنوان «پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک» شدند.

به گزارش نصر، عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک برای نخستین بار در شمال غرب کشور با موفقیت انجام شد و اکنون شرایط عمومی بیمار ۶۹ ساله تحت درمان مناسب اعلام شده است.
متخصـص اورولوژی بیمارسـتان امـام رضا (ع) (شاخه‌ای از پزشکی است که بر روی جراحی و بیماری‌های پزشکی مجرای ادراری متمرکز است.) فلوشـیپ اندویورولوژی(دوره تکمیلی تخصصی) و لاپاراسـکوپی(یکی از روش‌های جراحی است که پزشک می‌تواند از راه یک برش کوچک در زیر ناف‌، تلسکوپ مخصوص و میله باریک که در انتهای آن دوربین قرار دارد را وارد شکم کرده و اعضای لگنی را مشاهده کند.) در تشـریح این عمل جراحی، گفت: آدنوکارسینوم پروستات یا همان سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها در بین مردان است و احتمال ابتلا به آن با افزایش سن افزایش می‌یابد.
دکتر علیرضا فرشـی با اشاره به اینکه انجام عمل جراحی یک روش رایج برای درمان سرطان پروستات است تا از انتشار تومور به خارج از غده پروستات پیشگیری شود، افزود: در روش‌ های جراحی قدیمی مانند پروستاتکتومی‌ که به آن پروستاتکتومی ‌باز نیز می‌گویند پزشک با ایجاد یک برش بزرگ اقدام به خارج کردن پروستات و بافت‌های مجاور آن می کند.
وی ادامـه داد: در جراحی رادیکال لاپاراسکوپیک جراح برای انجام این عمل جراحی چند برش کوچک را در دیواره شکم ایجاد می‌کند تا بتواند وسایل مخصوص را وارد شکم کند و به تخلیه پروستات بپردازد که یکی از وسایل مورد نیاز دوربین فیلمبرداری کوچکی است که به پزشک کمک می‌کند ساختار داخل بدن را مشاهده کند.
فرشی بـا تاکیـد بـر اینکـه در روش لاپاراسـکوپی عوارض ناشـی از جراحـی باز وجود نـدارد، اظهار کرد: جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با سایر روش‌های جراحی خارج کردن پروستات با برخی مزایا همراه است که عبارت است از درد کمتر، کاهش خونریزی، کوتاه شدن زمان بستری در بیمارستان، کوتاه شدن دوران بهبود و ریسک(خطرپذیری) بروز عوارض جانبی جراحی باز است.
وی اضافه کرد: ایـن جراحی برای نخستین بار با روش جدید در بیمارسـتان امام رضا بر روی بیمار آقا با سن ۶۹ سال که با تشیخص سرطان پروستات مراجعه کرده بود، انجام شد.
به گفته این پزشک جراحی فوق موفقیت آمیز بود و حال عمومی بیمار نیز خوب است.
در همین ارتباط جانشین رئیس اتاق های عمل و بیهوشی بیمارستان امام رضای تبریز نیز گفت: با توجه به اینکه جراحی لاپاراسکوپی جزو اعمال جراحی پیچیده طبقه بندی شده است، بیهوشی جراحی لاپاراسکوپیک نیازمند چالش فراوان و همکاری نزدیک بین تیم جراحی و بیهوشی است.
دکتر سولماز فخاری افزود: به لطف خدا و با تلاش تیم متبحر بیهوشی و جراحی مرکز درمانی امام رضا عمل جراحی مزبور با موفقیت به پایان رسید.
وی با اشاره به اینکه استادان مجرب گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دستیاران مربوطه در ۲۴ ساعت شبانه روز با تمام توان با کمک جدیدترین تجهیزات و آخرین فناوری ها آماده ارائه خدمات بیهوشی به بیماران هستند، امکانات این مرکز درمانی در شمال غرب کشور را بی نظیر توصیف کرد.
این متخصص بیهوشی و فلوشیپ طب تسکینی گفت: عواملی همچون سن، سابقه خانوادگی، نژاد، رژیم غذایی و تغذیه، سیگار کشیدن، مواجهه با بعضی فلزات سنگین، ورزش نکردن و بالا بودن اسیدلینولئیک در آقایان می توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.
انتهای پیام/
عمل جراحی نادر سرطان پروستات در تبریز خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار