رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی؛

رگبار باران آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

1402/02/01 - 12:35 - کد خبر: 90893 نسخه چاپی

نصر: رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از بعد از ظهر امروز با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی جدید، رگبار باران تا روز سه‌شنبه استان را فرا می‌گیرد.

به گزارش نصر، محمد امیدفر، روز جمعه در گفت و گویی با بیان اینکه این سامانه بارشی به صورت متناوب فعالیت خواهد کرد، افزود: فعالیت این سامانه بارشی موجب افزایش ابر و سرعت وزش باد گاهی شدید و احتمال خیزش گرد و خاک می شود.
وی اظهار کرد: میزان بارش باران و غرش رعد و برق طی امروز و دوشنبه بیشتر بوده و در نواحی مستعد احتمال بارش تگرگ و خسارت به باغات وجود دارد بنابراین کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز خسارت انجام دهند.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این سامانه تمامی نواحی استان را فرامی گیرد، گفت: با توجه به بروز تندبادهای لحظه ای و احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش دید و کیفیت هوا دور از انتظار نبوده و احتمال سقوط و یا پرتاب اجسام، خسارت به سازه های سبک و شکستن شاخه های درختان وجود دارد.
امیدفر، ادامه داد: به دنبال بارش رگبار باران احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها و برخورد آذرخش وجود دارد بنابراین توصیه می شود مسافران و علاقه مندان به طبیعت در این روزها از اتراق در حریم رودخانه ها و مسیل ها و پارک خودروها در کنار درختان فرسوده جلوگیری کرده و سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی را متوقف کنند.
وی یادآور شد: در ۲۴ ساعت گذشته هشترود با دمای هفت درجه بالای صفر خنک‌ترین شهر و کلیبر با دمای ۱۸ درجه بالای صفر گرمترین شهر استان گزارش شده‌ و دمای تبریز در خنک ترین زمان به ۱۱ درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.
انتهای پیام/ 
رگبار باران آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار