خبر/

سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح

1402/01/31 - 16:34 - کد خبر: 90870 نسخه چاپی

نصر: در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی، ارزش لیر ترکیه امروز به پایین‌ترین سطح تاریخی خود در برابر دلار رسید.

به گزارش نصر، سقوط ارزش لیر در حالی است که در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه که اواسط ماه مه برگزار می‌شود، قطعیت وجود ندارد و می‌تواند به نخستین تغییر سیاسی در ۲۰ سال اخیر منجر شود.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه هر دلار آمریکا، ۱۹.۵۹۹۶ (۱۹ ممیز ۵۹۹۶) لیر مبادله شد، رقمی که از زمان انتشار و توزیع لیر جدید در ترکیه در ژانویه ۲۰۰۵ که شش صفر آن نسبت به آن واحد پول قبلی حذف شده بود، بی سابقه است.
از زمان سرعت گرفتن سقوط ارزش واحد پول ترکیه در اواخر سال ۲۰۲۱، دولت تدابیری را برای حمایت از لیر که تحت تأثیر تورم و خروج سرمایه‌ها تضعیف شده است، به اجرا گذاشت.
مایک هریس از دفتر مشاوره‌ای کریبستون استراتجیک ماکرو گفت: «این تدابیر شکست خورده است.» اگر چه روند تورم از پنج ماه پیش کند شده است، اما تورم در ترکیه در ماه مارس همچنان ۵۰.۵۱ درصد بود.
به موازات آن، در حالی که بیشتر اقتصاد‌های بزرگ برای مقابله با افزایش قیمت ها، سیاست‌های انقباض پولی شدیدی را به اجرا گذاشتند، ترکیه آن‌ها را به شدت کاهش داد.
بدین ترتیب نرخ بهره اصلی بانک مرکزی ترکیه از ماه اوت گذشته از ۱۴ درصد به هشت و نیم درصد کاهش یافت. این کاهش نرخ بهره به توصیه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور صورت گرفت که معتقد است نرخ‌های بالای بهره تورم را تسهیل می‌کند، عقیده‌ای که خلاف همه تئوری‌های اقتصادی حاکم است.
کمال قلیچدار اوغلو رقیب اصلی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ مه وعده داد در صورت پیروزی به نوعی از ارتدوکس اقتصادی بازگردد و استقلال بانک مرکزی را احیا کند.عملکرد اقتصادی رجب طیب اردوغان به تضعیف نامزدی او برای دور بعدی کمک کرده است تا جایی که آخرین نظرسنجی‌ها اکنون از برتری جزئی رقیب اصلی او حکایت دارند.
انتهای پیام/
سقوط لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خبرگزاری عصرایران

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار