یک‌پرسش،‌ یک پاسخ

خون تازه در رگ‌های بورس

1402/01/30 - 09:44 - کد خبر: 90766 نسخه چاپی

نصر: ارزش معاملات یکی از شاخص‌های پرکاربرد در بازار سرمایه است،‌ اما چه زمانی می‌توان گفت که بازار بر حسب ارزش معاملات وضعیت خوبی دارد؟

به گزارش نصر، ارزش معاملات در صورتی می‌تواند برای بازار سرمایه مطلوب باشد که افزایش آن به دلیل تقاضای خرید افراد حقیقی باشد چرا که حقیقی‌ها سهامداران واقعی سهام هستند. حقوقی‌ها ممکن است به دلایل مختلف خریدهای خاص انجام دهند و این خریدها معمولا خریدهای هدفمندی است اما هدف افراد حقیقی از خرید سهام نگهداری آن و معامله‌گری در بازار سرمایه است. بنابراین بهترین حالت برای بازار سرمایه افزایش ارزش معاملات همراه با افزایش ورود پول حقیقی‌هاست. اگر ارزش معاملات به دلیل ورود پول حقوقی یا به همراه خروج پول باشد مطلوبیت لازم را ندارد. بنابراین ما صرفا به دلیل بالا بودن ارزش معاملات نمی‌توانیم بگوییم بورس رونق گرفته است. افزایش ارزش معاملات در صورت ورود پول حقیقی و افزایش خرید سرانه افراد حقیقی می‌تواند جذاب باشد و این اتفاقی است که خوشبختانه این روزها در حال رخ دادن است.
به همین دلیل است که ما شاهد رونق در بازار سرمایه هستیم و افزایش استقبال صورت گرفته و حقیقی‌ها سهام ارزنده را پیدا کرده‌اند. نباید از این نکته غافل شد که حقیقی‌هایی که امروز در بازار معامله می‌کنند افرادی هستند که سال‌ها بازار بد را تجربه کردند و کم‌تجربه یا نابالغ نیستند و همگی به سطحی از آگاهی و دانش رسیدند که بتوانند سهام خوب را انتخاب کنند.اگر آمار معاملات را بعد از اتمام عید نوروز و هفته سوم فروردین بررسی کنیم خواهیم دید که به جز ۲۳ فروردین که نرخ بهره بانک مرکزی افزایش پیدا کرد و فردای آن روز شاهد خروج پول بودیم در سایر روزها همواره شاهد ورود سرمایه به بازار بودیم و ارزش معاملات هم به همین نسبت رشد داشت. این به این معنی است که چنانچه عامل خارجی مثل نرخ بهره بانک مرکزی، قیمت‌های دستوری، قوانین جدید و ... را نداشته باشیم بازار توانایی صعود دارد و ما این موضوع را به وضوح در بازار سرمایه مشاهده می‌کنیم.
استقبالی که در حال حاضر از بازار سرمایه مشاهده می‌شود و همچنین بازگشت افراد حقیقی به بورس می‌تواند چشم‌انداز مثبتی را برای ما داشته باشد. ریسک دولت و تصمیمات خلق‌الساعه همچنان بر بازار سرمایه سنگین است. روز گذشته نیز زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دامنه نوسان نیز به گوش رسید. به محض اینکه بازار مقداری روند مثبت می‌گیرد زمزمه تصمیمات جدید دولت به گوش می‌رسد. بنابراین به نظر می‌رسد دولت همچنان به سیاست‌های مداخله‌گرایانه خود ادامه دهد. نکته اینجاست که در بازارهای هیجانی، چه مثبت چه منفی، مهمترین کار این است که سهامداران هیجان بیشتری را وارد بازار نکنند و در آرامش تصمیم بگیرند. مثلا جابه‌جایی سهام در چنین شرایطی مطلوب نیست. معامله‌گری باید حتما با تحلیل، دقت و هدف انجام شود. هیچ تضمینی نیست که صف خرید امروز به صف فروش فردا تبدیل نشود. بنابراین سهامداران باید از صف‌نشینی برای خرید و فروش دوری کنند و خرید و فروش‌های منطقی با دلیل و هدفمند انجام دهند.
انتهای پیام/
خون تازه در رگ‌های بورس نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار