گزارش «نصر» از اقدامات غیرکارشناسی در تبریز/

فضای سبز را سنگ فرش نکنید!

1402/02/05 - 08:59 - کد خبر: 90733 نسخه چاپی

نصر: مدیران شهری با نظرات غیر کارشناسی و به صورت غیر استاندارد مقابل تنفس درختان را می گیرند، در حالی که انتظار می رود شهرداری تبریز به جای بتن کردن دور درختان طرحی برای آزادسازی پای درختان داشته باشد و از جدید ترین مبلمان روز برای زیباسازی بلوار ها و دیگر خیابان ها استفاده کند.

به گزارش نصر، موضوع گرفتاری درختان کهنسال تبریز در میان بتن و آسفالت و سوءمدیریت مدیران و تصمیم گیران شهرداری تبریز موضوع تازه ای نیست.
 با وجود تذکرات مکرر در این خصوص اقدام شایسته ای برای رهایی کلی این درختان از میان بتن و آسفالت تاکنون انجام نشده است.
سال‌هاست درختان کهنسال تبریز شاهد بی مهری های مسئولین و سو مدیریت آن ها است. 
این در حالی است که در روز های اخیر شاهد سنگ فرش کردن درختان بلوار استاد شهریار به عنوان یکی از خیابان های مهم و ورودی تبریز هستیم.
در گذشته نیز شاهد این بوده ایم که با این اقدام، درختان جرعه‌ای آب به خود ندیده‌اند و ریشه‌هایشان حتی از دریافت آب باران هم به جهت حصار بتنی ایجاد شده محروم مانده‌اند!
با وجود تذکرات مکرر کارشناسان این حوزه و خشک شدن پی در پی درختان کهنسال تبریز همچنان شاهد تداوم این روند هستیم.
اصلاح بستر آبیاری درختان و درختچه های سطح شهر تبریز و نیز، ساماندهی رفوژ های فضای سبز در پیاده روهای سطح شهر تبریز برای آماده سازی به منظور کاشت درخت و درختچه همچنین، آزادسازی پای درختان سطح شهر تبریز از حصار بتن و آسفالت بمنظور تهویه خاک و ایجاد محل آبخوری درختان در سال های گذشته نیز بعد از بتن کاری دور درختان انجام شده بود.
انتظار می رود شهرداری تبریز به جای بتن کردن دور درختان طرحی برای آزادسازی پای درختان داشته باشد و از جدید ترین مبلمان روز برای زیباسازی بلوار ها و دیگر خیابان ها استفاده کند.
دی ماه سال گذشته بود که شهرداری منطقه یک در بلوار استاد شهریار درختان این بلوار را سنگ فرش کرد و بعد از آن این موضوع با انتقاد شدید مدیر‌عامل وقت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری‌تبریز روبرو شد و بدون کمترین توجه به این مسئله شهرداری سنگ فرش کردن دور درختان را ادامه داد و درختان این بلوار را به حصار بتنی انداخت.
البته با وضعیت فعلی و نگاهی به گذشته، این اولین و آخرین بی تدبیری و بی مهری شهرداری تبریز به درختان و فضای سبز نخواهد بود.

مخالف سنگ فرش کردن درختان هستیم!
برای بررسی بیشتر موضوع سراغ سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری‌تبریز رفته و از وی درباره ادامه سنگ فرش کردن دور درختان بلوار استاد شهریار، روبروی باغلارباغی را پرسیدم، "سیامک آسیایی" با اشاره به این که این درختان قرار است به شیوه آبیاری قطره ای آبیاری شوند، گفت: در هر صورت مخالف سنگ فرش کردن دور درختان هستیم و بهتر است این اقدام صورت نگیرد.
پیشتر نیز در گفتگوی تلفنی با "حمید شاهوردی" علت ماجرا را جویا شدم، شاهوردی گفت: با توجه به اینکه رفوژ وسط بلوار استاد شهریار کم عرض بوده و جان کارگران فضای سبز در آن رفوژ به خطر می افتاد و امکان گلکاری نبود بخاطر همین سنگ فرش کردیم. 
وی افزود: به هیچ عنوان درختان آن بلوار را قطع نخواهیم کرد و گلکاری نخواهیم داشت طبق تجارب سنوات قبلی امکان گلکاری در آن جا سخت است.
شاهوردی اضافه کرد: خیابان شهریار جز مهم ترین خیابان ها و مبلمان شهری است.
وی اظهار داشت: تدابیری را سیما منظر انجام داده است که قول می‌دهم درختان خشک نخواهد شد، بدون هماهنگی سیما منظر کاری انجام نمی‌دهیم.
گزارش نصر می افزاید؛ این در حالی است که، "احمد بایبوردی" عضو هیأت علمی، رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در گفت و گو با نصر گفت: در سال‌های گذشته و با بی‌تدبیری مسئولان، باغات تبریز تبدیل به برج و ویلا شده‌اند و ادامه تبدیل پارک‌ها و فضای سبز شهر به مجتمع‌های تجاری و برج، سلامت عمومی را تهدید می‌کند و نگاه تجاری به فضای سبز شهر، بزرگ‌ترین معضل در شهرداری است.
 کمبود فضای سبز نتیجه سال‌ها بی توجهی به گسترش فضای سبز و عدم توجه به راهکارها و پیشنهادات طرح‌های جامع تبریز در توسعه فضایی شهری تبریز است.
انتهای پیام/
فضای سبز را سنگ فرش نکنید! محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   حسن كريم زاد   سال پیش  

بو تبريزده يشيل آلانين پيس دورومدا اؤلماغينا راغمن ،و بونى نقد الماقا گوره ده گون به گون داليا گِديروق
پژوهشیار