درس زنوزی به تیم های دولتی ایران

1402/01/31 - 04:57 - کد خبر: 90669 نسخه چاپی

نصر: در حالی که تیم دولتی ایران در پرداخت بدهی ۱.۵ میلیاردی استرماچونی ناتوان است مالک تیم تراکتور تمامی بدهی ۶ میلیون دلاری تراکتور را پرداخت کرد.

به گزارش نصر، فوتبال شاید یکی از بزرگترین سرگرمی های مهم مردم جهان در سال های گذشته بوده است اما تبدیل این ورزش به یک بنگاه اقتصادی بزرگ تاثیرات بسیار زیادی را در اقتصاد کشور های مختلف داشته است؛ بطوریکه امروزه کشور هایی همچون قطر و عربستان با هزینه های چندین میلیارد دلاری در این ورزش، برنامه ریزی های زیادی برای توسعه اقتصاد کشورشان انجام می دهند؛ اقدامی که سالهاست توسط کشور های اروپایی انجام می شود.
در همین زمینه بخش خصوصی یکی از بزرگترین ظرفیت ها برای سرمایه گذاری در فوتبال کشور های در حال توسعه بوده و با هزینه های فراوان سر و صدای زیادی را در رسانه های مختلف جهان ایجاد می کنند که در کنار سودهای میلیاردی تاثیرات بزرگی را در اقتصاد کشورها ایجاد می نمایند.
متاسفانه بخش خصوصی در ورزش ایران آنطور که باید بناگذاری نشده و مالکان تیم های خصوصی بیشتر دچار زیان های مالی می شوند که همین امر کمتر کسی را وادار به سرمایه گذاری در ورزش ایران می کند. باوجود اینکه دو تیم دولتی استقلال و پرسپولیس که سالهای سال جیب وزارت خانه های مختلف کشور را خالی کردند، تلاش های فراوان برای خصوصی سازی این دو تیم همچنان اتفاق نیافتاده و سالانه چندین میلیارد از بیت المال صرف این دو تیم پایتخت می شود. 
یکی از مهم ترین چالش های چند وقت اخیر فوتبال ایران، پرداخت بدهی ۱.۵ میلیون دلاری سرمربی آبی پوشان تهران از هزینه های بیت المال بود که متاسفانه هیچگونه شفافیتی در نحوه پرداخت این هزینه وجود نداشته و این مبلغ چندین بار به حساب باشگاه واریز شده است در حالی که با این هزینه بسیاری از رشته های غیر فوتبالی می توانستند به طور کامل سر و سامان یابند. البته بدهی های مربوط به استرماچونی  تنها بدهی های میلیون دلاری نیستند و دو باشگاه استقلال و پرسپولیس سال هاست که از منابع مختلف دولتی تغذیه می شوند درحالی که تا امروز دو تیم هیچ افتخار بین المللی برای ورزش ایران نداشتند.
تیم تراکتور که در سال های اخیر تحت مالکیت محمدرضا زنوزی قرار گرفته است، با وجود اشتباهات مکرر در انتقال برخی بازیکنان و مربیان به این تیم، این اشتباهات توسط مالک تیم پذیرفته شده و ضرر و زیان های این باشگاه به طور تمام پرداخت شده است.
زنوزی در این مدت طلب‌های میلیون یورویی و چندصد هزار دلاری را پرداخت کرده تا به نوعی حساب بدهکاری باشگاه را کاملا سفید کند و در حالی که تراکتور از نظر فنی وارد دوره جدید و درخشانی شده، از نظر ساختار مالی هم شرایط مطلوبی را در پیش روی خود ببیند.
در این مدت مالک تراکتور طلب باقیمانده حدود 15 نفر از بازیکنان و مربیان سابق تراکتور را پرداخت کرده است؛ از کوین فورچونه و کوین کنستانت تا آنتونی استوکس، لی اروین و مربیان پیشین که مدتی روی نیمکت این تیم حضور داشتند تا حالا عملا مشکل مالی برای دریافت مجوز حرفه‌ای نداشته باشد.
با این وجود هواداران و دوست داران فوتبال در سراسر ایران قطعا راضی به ولخرجی های دولت برای دو تیم پایتخت نبوده و معلوم نیست هزینه های سرسام آور تا کی به حساب این باشگاه واریز خواهد شد.
انتهای پیام/
درس زنوزی به تیم های دولتی ایران حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار