توصیه‌هایی برای رفع مشکل یبوست و سنگ کلیه در میان روزه داران

1402/01/28 - 13:17 - کد خبر: 90637 نسخه چاپی

نصر: یک کارشناس طب سنتی گفت: از مشکلات عمده ای که در افراد روزه دار به وجود می‌آید مشکل یبوست و سنگ کلیه است که می‌توان با مصرف عرقیاتی مثل عرق خارشتر، خارخاسک، نسترن روزانه یک یا نصف استکان و همچنین لعابدانه‌هایی مثل خاکشیر و قدومه شیرازی یک قاشق چای خوری در یک استکان آب ولرم روزانه یک یا دوبار تا حدود زیادی این مشکل را رفع کرد.

به گزارش نصر، علی شکوری گنجوی اظهار کرد: روزه داری با تغییر الگوی سوخت و ساز بدن و ایجاد نظم مفید و موثر در زمان خوردن و آشامیدن و همچنین بهبود متابولیسم بدن، نقش بسیار زیادی در بهبود روند سلامتی و پاکسازی بدن از سموم دارد.
وی افزود: باید بعد از  اتمام ماه مبارک رمضان نیز الگوهای صحیح ماه مبارک را مانند داشتن وعده غذایی سبک و زود هضم و عدم استفاده از غذاهای مانده یا حاوی ماده نگهدارنده را همچنان حفظ کنیم.
وی با ارائه توضیحاتی به روزه داران گفت: هنگام سحری از خوردن غذاهای پرچرب، خیلی شور، بسیار شیرین و سرخ کرده جهت جلوگیری از تشنگی و سوءهاضمه درطول روز باید خودداری شود، همچنین استفاده از لعابدانه‌ها مانند خیسانده تخم ریحان، تخم شربتی و یا تخم چیا و همچنین میوه های غنی از پتاسیم، کلسیم و منیزیم مانند موز، آناناس و آجیل‌ها مثل پسته، بادام و فندق و گیاهان حاوی ویتامین ث مانند کیوی و مرکبات و همچنین موادغذایی طبیعی با ارزش غذایی بالا مثل تخم مرغ، لبنیات و عسل  می‌تواند بسیار مفید باشد.
مدرس دوره‌های طب سنتی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در خصوص رفع مشکل بی اشتهایی هنگام سحری نیز گفت: مشکلی که معمولا افراد روزه دار با آن دست به گریبان هستند بی اشتهایی و یا کم اشتهایی هنگام خوردن سحری  است،  که با رعایت مواردی مانند تنظیم خواب شبانه روزی، پرهیز از پرخوری بی رویه هنگام افطار، زودتر بیدار شدن از خواب هنگام سحری، استفاده کم از مایعات قبل از سحری و شب هنگام خواب، استفاده از سکنجبین و عصاره لیموی تازه هنگام سحری و افطار تا حدودی قابل حل است.
شکوری تاکید کرد: تغذیه مناسب در ماه مبارک رمضان به خصوص در وعده‌ی سحری از اهمیت زیادی برخوردار است، پس هرگز وعده سحر به بهانه های مختلف نباید حذف شود، چون سحری انرژی هر فرد را تا زمان افطار تامین می کند و کمک می‌کند فرد روزه دار تا زمان افطار سرپا بماند. حذف سحری شاید در ابتدا مشکلی ایجاد نکند ولی قطعا در ادامه عوارض جبران ناپذیری به فرد روزه دار وارد خواهد کرد.
وی یادآور شد: سحری مهمترین وعده غذایی در ماه مبارک رمضان است که حذف این وعده سبب افت قند و فشار خون و کاهش عملکرد بدن در طول روز می‌شود. همچنین گرسنگی سبب می‌شود که وعده بعدی یعنی افطار ، بسیار حجیم، پرچرب و پرکربوهیدرات انتخاب شود که این مساله سبب مشکلات گوارشی مثل رفلاکس در معده، زخم معده، ترش کردن معده یا همان معده تخمیری  و افزایش وزن ناخواسته شود.
انتهای پیام/
توصیه‌هایی برای رفع مشکل یبوست و سنگ کلیه در میان روزه داران خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار