مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی:

منابع طبیعی آذربایجان شرقی با کمبود نیرو مواجه است

1402/01/27 - 15:23 - کد خبر: 90587 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای کنترل و رصد عرصه های تحت مدیریت با کمبود نیرو مواجه هستیم، گفت: برای حفاظت مطلوب‌تر از اراضی منابع طبیعی استان نیازمند افزایش نیروهای حفاظتی منابع طبیعی و آبخیزداری هستیم.

به گزارش نصر، سیروس داودی روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه برای هر دو هزار هکتار جنگل بر اساس استانداردها دست کم باید یک نیروی حفاظتی و برای ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نیروی حفاظتی را به کار بگیریم، اظهار کرد: متاسفانه هم اکنون نیروی حفاظتی در جنگل ها و مراتع استان کم است و ما مجبور به استفاده از نیروهای دیگر بخش های منابع طبیعی استان هستیم تا بخشی از این کمبود را مرتفع کنیم.
داودی گفت: در مجموع ۱۷۲ نفر نیروی حفاظتی برای حراست از ۲.۴ میلیون هکتار از جنگل ها و مراتع استان، نیاز است که این امر نیازمند مساعدت دولت است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی تاکید کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت حفاظت از منابع طبیعی استان و نقش آن در توسعه پایدار، ضروری است با تامین اعتبار و صدور مجوزهای لازم، نسبت به کارگیری نیروهای حفاظتی برای حراست از جنگل ها و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اقدام شود.
وی اظهار کرد: حفاظت از عرصه و اعیان منابع طبیعی اعم از جنگل ها و مراتع از وظایف اصلی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است و بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ۲.۴ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی و ملی استان را در ۴۷ بلوک تقسیم بندی کرده و برای هر بلوک تدابیر حفاظتی تعیین کرده است.
داودی خاطرنشان کرد: در بلوک های مختلف منابع طبیعی استان گروه های گشت و کنترل خودرویی مجهز به سیستم ردیاب متمرکز در سامانه مانیتورینگ ناوگان خودرویی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور برقرار است و همکاران ما به طور مداوم به گشت زنی در اراضی منابع طبیعی استان مشغول هستند.

انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
وی همچنین از امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با هدف تبادل تجربیات، اطلاعات و بهره برداری از ظرفیت های علمی این دانشگاه خبرداد.
داودی گفت: تفاهم نامه همکاری مشترک بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی و دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای اصل ۴۵ قانون اساسی و ضرورت مشارکت با مراکز علمی و دانشگاه ها در زمینه مشارکت در حوزه فعالیت های علمی، پژوهشی و آموزشی در علوم منابع طبیعی امضا شد.
وی اظهار کرد: پیرو انعقاد این تفاهم نامه همکاری های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با هدف بسترسازی برای تبادل تجربیات و اطلاعات علمی جدید در حوزه علوم منابع طبیعی توسعه خواهد یافت.
داودی همچنین گفت: به موجب این تفاهم نامه از ظرفیت های علمی و اجرایی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در راستای تحقق اهداف طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در طی چهار سال آینده استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه بهره مندی از ظرفیت های دانشگاه شهید مدنی آذربایجان به منظور ارتقاء سطح دانش، گسترش فرهنگ حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی از سایر اهداف امضای این تفاهمنامه است، افزود: علاوه بر همکاری وسیع پژوهشی، تحقیقات کاربردی و مشارکت در برگزاری کارگاه های آموزشی و همایش های علمی و تخصصی، ارائه خدمات علمی در زمینه حفظ، احیا، توسعه و بهره ‌برداری اصولی از منابع طبیعی استان و همچنین ایجاد زمینه برای اشتراک و توسعه همکاری‌ها و هم افزایی توان علمی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی با در نظر گرفتن امکانات فنی و نیروی انسانی، اطلاعات، تجربیات، تخصص، و توسعه ساختارهای پژوهشی آزمایشگاهی در چهارچوب همکاری طرفین در قالب این تفاهمنامه گنجانده شده است.
آذربایجان شرقی دارای دو میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۸۸ هزار هکتار عرصه جنگلی است.
۱۳ درصد مساحت آذربایجان شرقی جزو مناطق حفاظت شده است.
انتهای پیام/
منابع طبیعی آذربایجان شرقی با کمبود نیرو مواجه است خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار