نصر گزارش می‌دهد؛

هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه فرصتی برای رشد اقتصادی کشور

1398/09/19 - 09:54 - کد خبر: 9053 نسخه چاپی

نصر: باوجود رشد بی‌سابقه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران و بازدهی بالای این بازار متأسفانه همچنان برخی از مردم عادی خریدوفروش و انبار کردن ارزهای خارجی را فرصتی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود می‌دانند.

به گزارش نصر، شاید گران شدن نرخ بنزین یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین رویدادهای اقتصادی نیمه دوم سال جاری بود که کم‌وبیش اقشار مختلف جامعه را تحت تأثیر قرار داد و اظهار نظرهای گوناگونی طی روزهای اخیر در سطوح مختلف جامعه مطرح شد.
پس‌از اتفاق شوک قیمتی بنزین و عوارضی از آن بازارهای مالی را با یک شوک قابل پیش‌بینی روبه‌رو کرد که در این میان جو روانی حاکم در داخل و فضاسازی‌ها از خارج کشور موجب شد تا سیر نزولی قیمت ارز روند صعودی پیدا کند.

هم‌زمانی با پایان سال میلادی و تسویه‌حساب شرکت‌های ایرانی با طرف خارجی نیز مزید بر علت شد، تا تقاضا در بازار افزایش یابد و همین موضوع نیز به افزایش نرخ ارز شتاب داد.

اما در این میان یک سری افراد عادی نیز به نیت سرمایه‌گذاری و کسب سود از نوسانات نرخ ارز وارد عرصه شدند و در افزایش تقاضا سهیم شدند.

علاوه بر آن رکوردشکنی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران طی روزهای اخیر موضوعی بود که با توجه به عدم شناخت کافی عموم افراد جامعه آن‌طور که باید وشاید نگاه‌ها را به سمت خود جلب نکرد.

واضح است که خرید وفروش و انبار کردن ارزهای خارجی به‌عنوان عاملی منفی در ثبات اقتصادی کشور محسوب می‌شود. آمارها نشان می‌دهد بالاترین نرخ‌های تورم در ایران در دوران شوکِ ارزی بوده است و سیستم چند نرخی نیز موجب حملات سفته‌بازانه به بازار ارز می‌شود.

حال اگر سیاست‌های پولی و مالی مناسب نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود و بازار سرمایه تقویت نگردد سفته‌بازی و سوداگری در بازار ارز با وجود تحریم بانکی منجر به دلاری شدن اقتصاد و کمبود ارز می‌شود و مشکلات فراوانی را برای اقتصاد کشور به وجود می‌آورد.

از سویی دیگر در شرایطی که رکود بر کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی حکم‌فرماست، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که باید دماسنج اقتصادی و بیانگر اوضاع کلی اقتصاد کشور باشد، در شرایط رکوردشکنی قرار دارد و روز گذشته هم با جهش سه هزارو 224 واحد روبرو شد و به رکورد 335 هزار و 792 واحد رسید.

به زبان ساده کار اصلی بازار سرمایه ایجاد پلی ارتباطی بین تأمین‌کننده سرمایه‌های خرد و کلان، چه حقیقی و چه حقوقی و متقاضیان سرمایه مثل شرکت‌هاست. پس درصورتی‌که بتوان با فرهنگ‌سازی مناسب موجب هدایت نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه شد، افراد عادی که علاقه‌ای به راکد ماندن پول خود ندارند، می‌توانند ضمن کمک به رشد اقتصادی کشور از طریق سرمایه‌گذاری در صنایع، سود قابل قبولی هم از این طریق کسب کنند.

برخی کارشناسان معتقدند از دلایل مهم رشد شاخص بورس جذب نقدینگی سرگردان در جامعه است که در رکود بازارهای موازی مانند مسکن، املاک، طلا، سکه و ارز وارد بازار بورس شده است که باید این اتفاق را به فال نیک گرفت، اما مدیران شرکت‌های بورسی باید از این شرایط بهترین استفاده را برای توسعه بنگاه‌ها و نیز انجام سرمایه‌گذاری‌های نوسازی خطوط تولید و بهسازی تولید استفاده کنند و نیز با اختصاص سود مناسب و منصفانه به سهامداران باعث رغبت مردم به حضور در بازار بورس شوند.

همان اتفاقی که در حال حاضر شاهد آن هستیم و با رشد خوب شاخص بورس اوراق بهادار تهران روزبه‌روز بر فعالان حاضر در این بازار افزوده می‌شود و صف‌های سنگین مقابل کارگزاری‌ها نشان‌دهنده شور و شوق افراد برای حضور در این عرصه است.

باید توجه داشت تنها جایی که می‌توان در دوره های تورم سنگین ارزش پول را حفظ کرد، بازار سرمایه است و حتی بعد از فرونشست تب بازارهای موازی مخصوصا ارز، تنها بازاری که ادامه صعود می‌دهد بازار سرمایه است‌ که بازدهی از ابتدای سال جاری برای این بازار ۹۰ درصد بوده که دلار و طلا در شش ماهه نخست سال ۹۸ بازدهی منفی داشته‌اند.

به نظر می‌رسد فرهنگ‌سازی صحیح قادر خواهد بود معدود افراد ناآگاهی که اقدام به خرید وفروش و دپو ارزهای خارجی می‌کنند را به سمت بازار سرمایه سوق دهد. البته نباید فراموش کرد که این موضوع اگر همراه با آموزش نباشد در آینده نه‌چندان دور مشکل‌ساز خواهد بود. لذا مسئولین ذی‌ربط بایستی با برنامه‌ریزی مناسب زمینه ورود آگاهانه افراد را با آموزش اصولی به این بازار تدارک ببینند تا شاهد رشد اقتصادی کشور باشیم.

امیر توپچی‌پور/ دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب‌و‌کار و فعال بازار سرمایه

انتهای پیام/

هدایت نقدینگی سرگردان به سمت بازار سرمایه فرصتی برای رشد اقتصادی کشور نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار