یادداشت/

کاهش بارندگی‌ها و نقش کلیدی مدیریت مصرف آب

1402/01/22 - 21:28 - کد خبر: 90305 نسخه چاپی

نصر: همواره با نزدیک شدن به ماه‌های گرم سال و تشدید تنش آبی، ضرورت مدیریت مصرف آب بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند؛ چراکه در صورت عدم وقوع بارش قابل توجه در روزهای پیش رو امکان به وجود آمدن مشکلات جدی در این حوزه محتمل است.

بر اساس آمارهای موجود، آذربایجان شرقی جزو کم‌ بارش‌ترین استان‌های کشور بوده بطوریکه این منطقه را در کنار استان‌های کویری قرار داده است. 
وضعیت بارندگی استان در سال آبی جاری (مهر ١۴٠١ _ مهر ١۴٠٢) تاکنون به میزان ۱۳۳ میلی‌متر گزارش شده در حالی که آمارها در مدت مشابه سال گذشته بارش ۱۷۴ میلی‌متری را نشان می‌دهد و حاکی از کاهش ۲۳ درصدی بارش‌ها در سالجاری است.
نکته قابل توجه این است که متاسفانه بیشتر بارش‌های امسال استان، بارش مفیدی نبوده و منجر به تشکیل روانآب نشده است تا نیاز آبی رودخانه‌ها رفع گردد؛ آنچه ایستگاه‌های هیدرومتری و دبی‌سنج در رودخانه‌ها نشان می‌دهد، میانگین روانآب رودخانه‌ها نسبت به سال قبل بیش از ۴۵ درصد کاهش یافته که این موضوع نگرانی‌های جدی را در پی دارد.
البته باید امیدوار بود در مدت زمان باقیمانده از فصل آبی جاری، کمبود بارش در استان جبران شود و به نوعی بتواند ذخیره آب را بهبود بخشد.
قدر مسلم باید در حد توانمان و به صورت همگانی موضوع مصرف آب را مدیریت کنیم؛ چرا که نعمت آب تنها برای زمان حال نبوده بلکه برای آیندگان نیز اهمیت دارد و ضرورت مصرف بهینه از این امانت الهی بایستی همواره جزو اولویت‌های اصلی شهروندان قرار گیرد.
آن‌چه بدیهی است؛ همه شهروندان از مادران خانه‌دار گرفته تا کشاورزان زحمتکش، نقش کلیدی و مهمی در مصرف آب دارند و اکنون که کم‌آبی به یک بحران تبدیل شده، رعایت مدیریت مصرف آب یک وظیفه عمومی و اجتماعی است.

امیررضا آزاده، کارشناس روابط عمومی آب منطقه‌‌ای آذربایجان شرقی
انتهای پیام/
کاهش بارندگی‌ها و نقش کلیدی مدیریت مصرف آب نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار