سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد:

رشد اقتصادی در ۱۱ ماه متوالی

1402/01/22 - 11:57 - کد خبر: 90261 نسخه چاپی

نصر: خاندوزی با اشاره به وضعیت برخی شاخص‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: مجموعا در ۱۱ ماه پیاپی شاهد رشد اقتصادی ایران بوده‌ایم.

به گزارش نصر، احسان خاندوزی در ابتدای نخستین نشست خبری سال جدید با اشاره به وضعیت برخی شاخص‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در پایان پاییز سال گذشته نرخ رشد اقتصادی بدون احتساب نفت ۴.۵ درصد و با احتساب آن ۵.۳ درصد بوده است که این رشد نسبت به فصل بهار ۲.۳ درصد و نسبت به فصل تابستان ۳.۶ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: بخش کشاورزی ۱.۱ درصد، بخش نفت ۱۵.۴ درصد و گروه صنعت و معدن ۸.۹ درصد رشد را تجربه کرده‌اند که به طور مجزا بخش صنعت ۱۱.۶ درصد رشد را محقق کرد. در بخش خدمات هم ۳.۳ درصد رشد داشته‌ایم و مجموعا در ۱۱ ماه پیاپی شاهد رشد اقتصادی ایران بوده‌ایم.
خاندوزی تاکید کرد: در مورد افزایش سرمایه بانک‌ها هم از ابتدای دولت سیزدهم تا امروز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه ثبتی بانک‌های وابسته به دولت را تجربه کرده است. در کل سال‌های گذشته و تمام دولت‌های قبلی سرمایه ثبتی بانک‌های دولتی حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و این عدد در طول یک سال و نیم گذشته ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که ۱۰۷ هزار میلیارد تومان آن متعلق به سال ۱۴۰۱ است.
وی ادامه داد: همچنین تامین مالی بخش خصوصی از بازار سرمایه در قالب انتشار اوراق ۱۰۰ همت افزایش داشت؛ به طوری‌که این عدد از ۳۵ همت در سال ۱۴۰۰ به ۱۳۵ همت در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه میزان تحقق درآمدهای مالیاتی و گمرکی در کشور و هم منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی بسیار قابل‌توجه بوده است، اظهار کرد: درآمدهای مالیاتی کشور سال گذشته ۴۷۱ هزار میلیارد تومان با ۱۰۴ درصد تحقق بوده و درآمدهای حقوق گمرکی کشور ۵۹ هزار میلیارد تومان با ۱۳۹ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ بوده و منابع حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ۷۶ درصد نسبت به واریزی‌های خزانه در سال ۱۴۰۰ افزایش شاهد بوده است.
خاندوزی ادامه داد: اتفاق مهم سال ۱۴۰۱ این بود که موفق شدیم بدون استقراض خزانه بابت منابع عمومی بودجه از بانک مرکزی کل سال را پشت سر بگذاریم. در حوزه مصارف و هزینه‌های بودجه ۱۴۰۱ رشد بودجه عمرانی بسیار عالی بود.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم موفق شد نسبت اعتبارات عمرانی به کل بودجه عمومی را از ۱۲.۷ درصد به ۱۷ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش دهد، تأکید کرد: این میزان در ۱۰ سال گذشته (سال ۹۱ به بعد) بالاترین عددی است که محقق شده است. پرداخت از محل خزانه به پروژه‌های عمرانی سال گذشته ۲۷۳ هزار میلیارد تومان بوده که ۹۴ درصد بیش از عدد سال قبلتر از آن است که این میزان هم در طول تقریباً ۲۰ سال گذشته سابقه نداشته است.
سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به میزان صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته این میزان را ۵۳ میلیارد و ۱۶۶ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این عدد بدون احتساب صادرات برق است و ۹.۷ درصد هم رشد نسبت به سال ۱۴۰۰ را نشان می‌دهد و بالاترین عددی است که در حوزه صادرات غیرنفتی کشور در طول دهه‌های اخیر تجربه کرده‌ایم.
خاندوزی افزود: در حوزه واردات هم عملکرد سال ۱۴۰۱ نشانگر ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار است که ۱۲.۵ درصد بیش از سال ۱۴۰۰ است و تامین ارز بیشتری در این زمینه صورت گرفت.
وی با برشمردن  مقاصد عمده صادراتی کشور گفت: اول چین با سهم ۲۷ درصدی، سپس عراق با ۱۹ درصد، بعد ترکیه با ۱۴ درصد، امارات با ۱۱ درصد و در نهایت هند با ۴ درصد سهم، مجموعا حدود ۷۵ درصد کل تجارت ما را تشکیل می‌دهند.
انتهای پیام/
رشد اقتصادی در ۱۱ ماه متوالی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار