«نصر آذربایجان» بررسی می‌کند؛

تهران درصدد کوچک‌سازی تبریز/ چه کسی پشت پرده است؟

1402/01/21 - 18:16 - کد خبر: 90218 نسخه چاپی

نصر: تبریز ۹ بار پایتختی ایران زمین را از سلجوقیان هزار سال پیش تا صفویه و قاجاریه بر دوش کشیده و مهد دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی بوده است و روزگاری نه چندان دور با پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین شهر ایران محسوب می‌شد. طوری که در دوره ‌صفویه چهارمین شهر بزرگ جهان لقب گرفت، با این وصف قرار گرفتن تبریز کهن در جاده‌ ابریشم، شکل‌گیری بزرگترین سازه‌ آجری تجاری جهان، رسمیت یافتن مذهب تشیع در مسجد جامع تبریز، نزدیکی به اروپا و قفقاز و شکل‌گیری اولین‌های تمدن و مدنیت جنوب غربی آسیا و ایران در آن، بر عظمت جهانی آن افزوده است.

دو سوم صنعت، تجارت و اقتصاد ایران تا سال ۱۲۸۰ شمسی دست تبریز و آذربایجان بود و امیرکبیر که بزرگ شده‌ تبریز بود، پس از رسیدن به منصب صدرات به بزرگان تهران می‌گفت: پایتخت را مثل تبریز خواهم ساخت. مصلحان و محبوبان تاریخ ایران زمین از امیرکبیر، عباس میرزا، قائم مقام فراهانی، شادروان دکتر مصدق، سه علامه ‌شهیر جهان اسلام همه از خاک پاک آذربایجان بوده‌اند.
تبریز در طول تاریخ همواره مهد تجدد و نوگرایی بوده، چرا که آنچه در تاریخ معاصر ایران به‌عنوان قوای سه‌گانه، خانه ملت، حق مشارکت و آزادی بیان مطرح شده، دستاورد بزرگ نهضت مشروطیت است که با رشادت‌ها و دلاوری‌های بی‌نظیر مردم تبریز و آذربایجان به‌دست آمد. نوگرایی این شهر کهن به دلیل نزدیکی به اروپا، دولت عثمانی و روسیه در تبلور نهضت مشروطیت نقش عمیقی داشت، چرا که پذیرش تحولات جدید فرهنگی، صنعتی، اجتماعی و سیاسی مردم تبریز با دنیای جدید به آنها این امکان را می‌داد تا در نهضت مشروطه نیز پیش‌قدم شده و در این راه گام‌های استواری را بردارند.
تبریز در جنبش مشروطه منجی انقلابی شد که در آستانه شکست قرار داشت، این انقلاب با دوراندیشی رهبرانی چون ستارخان، باقرخان، حاج علی دواچی، کربلایی علی مسیو، حاج رسول صدقیانی، حاج مهدی کوزه‌کنانی و هوشیاری و از جان‌گذشتگی مردمان خطه آذربایجان به مقصود رسید و این سرزمین همیشه جاوید را به مراحل مشارکت مردم در سرنوشت کشور نزدیک‌تر کرد.
تبریز با تاریخ سراسر افتخار و پرغرور خود، همواره به توسعه خود ادامه داده است، اما مدت‌هاست که سنگ اندازی‌هایی در مسیر توسعه تبریز انجام می‌شود. طبق طرح جامع توسعه‌ تبریز که ۱۵ سال پیش تهیه شده، این شهر برای تأمین فضاهای مورد نیاز مسکونی، تفریحی و فضای سبز با چشم اندازهای زیبا و جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیر مجاز و شکل‌گیری حاشیه نشینی‌های جدید نیاز به الحاق باسمنج، سعیدآباد تا گردنه‌ی شیبلی و دامنه‌های سهند دارد و مهم در طرح جامع تبریز پیش‌بینی شده است.
اما بعد از انقلاب برخی نمایندگان مجلس با لابی‌گری به دنبال منافع گروهی خود بوده و دانسته یا ندانسته به کاستن وسعت تبریز مبادرت کردند. بستان آباد به باسمنج و کندرود چسبیده و محدوده شهرستان هریس تا چندکیلومتری مانده به تبریز رسید و از طرف غرب نیز محدوده شبستر تا دروازه‌های غربی این کلانشهر پیش آمده است.
 
علت بی‌مهری پایتخت به تبریز چیست؟
اگر بودجه ۵ شهر بزرگ کشور مقایسه کنیم، بهره‌مندی تبریز از بودجه‌های ملی در بین کلانشهر‌ها جای سوال دارد! بعد از تهران بیشترین استفاده از بودجه‌های ملی نصیب مشهد شده و در دو سال اخیر با حاکم شدن طیف مشهدی در اداره قوه مجریه این کمک‌ها در حال سرازیر شدن به مشهد است. طوری‌که بنیاد مستضعفان با بودجه حاکمیتی با ایجاد دفتر مدیریت حاشیه نشینی به ساماندهی بخشی از حاشیه نشینی مشهد می‌پردازد. اصفهان نیز از بودجه‌های ملی بهره می‌برد و سهم شهرداری اصفهان از اخذ عوارض صنایع بسیار قابل توجه است و به چند هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود.
 
و اما سهم تبریز؟!
تبریز که پیشینه شکل‌گیری اولین بلدیه در سال ۱۲۸۶ شمسی در کشور را دارد و قاسم خان والی دانش آموخته معماری دانشگاه سن سیر فرانسه اولین شهردار تبریز و اولین رئیس شهردار در ایران بود.اما تبریز در سال‌های اخیر به دلایل مختلف در حد و قواره خود از بودجه‌های ملی بهره نمی‌برد. در ذیل به بودجه مصوب ۵ شهر بزرگ کشور در سال جاری دقت کنیم:
تهران ۵۰ هزار میلیارد تومان
مشهد ۲۶ هزار میلیارد تومان
شیراز ۱۵ هزار میلیارد تومان
اصفهان ۱۳ هزار میلیارد تومان
و تبریز ۱۰ هزار میلیارد تومان!
 
نقشه مذبوحانه‌ای برای تبریز کشیده شده است!
"احمد علیرضابیگی" نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی طی نشستی با حضور امام جمعه باسمنج، بخشدار، اعضای شورای اسلامی بخش و شورای اسلامی شهر باسمنج، برخی از دهیاران و مدیران دستگاه‌های اجرایی به تبادل نظر درباره عمده مسائل و چالش‌های منطقه باسمنج پرداخت.
وی در این جلسه که فیلم آن نیز رسانه‌ای شد به تلاش وزارت کشور برای کوچک‌سازی تبریز اشاره کرد و گفت: تفکری در وزارت کشور از قدیم الایام هست که مانع توسعه تبریز هست، از این رو وقتی پیشنهاد جدایی حاشیه تبریز و تبدیل آن به بخش و شهرستان می‌شود سریع موافقت می‌کنند، نه به خاطر خدمت به شما، بلکه به خاطر ممانعت از توسعه تبریز! مسببین تشکیل بخش باسمنج ظلمی آشکار در حق مردم باسمنج انجام دادند و در آینده پاسخی برای نسل جوان که خواهند دید باسمنج توسعه نیافته نخواهند داشت.
بیگی ادامه داد: رویه ناصوابی در وزارت کشور وجود دارد و آن این است که تبریز باید کوچک شود! قضیه شهرستان شدن خسروشاه و سردرود هم این‌طور بود. ادامه این رویه بعد از چند سال چنین می‌شود که تبریز سابق کوچک و کوچک‌تر می‌شود و نهایتا می‌گویند جمعیت تبریز کمتر از خرم آباد است! در آن وضعیت دیگر نمی‌توان گفت تبریز کانون جمعیتی و کانون سیاسی بزرگ منطقه است. این در حالی است که تبریز نه تنها در قلمرو جمهوری اسلامی، بلکه فراتر از قلمرو کشور اثر گذاری دارد.
 
نظرسنجی از مردم درباره الحاق باسمنج به تبریز
وزیر کشور در حاشیه سفر به تبریز در خرداد ماه سال جاری در خصوص مسئله الحاق باسمنج به تبریز اظهار داشت: اگر مردم باسمنج در خصوص الحاق باسمنج علاقمند باشند، این موضوع بررسی و در دستور کار قرار می‌گیرد، اما نباید برای مردم ناراحتی و حساسیت ایجاد شود.
حال سوال این است که چه کسی مسئول این نظر سنجی است؟ کدام دستگاه باید به این موضوع بپردازد و نظر مردم آن منطقه را بپرسد؟ بر اساس گزارش میدانی ما اغلب اهالی منطقه باسمنج موافق الحاق به تبریز بوده و به غیر اینصورت راضی نیستند، در این رابطه نیز طومار‌های زیادی از سوی اهالی وجود دارد.
 
نظر قطعی فقهای شورای نگهبان در مورد ایجاد بخش باسمنج
"احمد یوسف زاده" مشاور حقوقی شورای شهر تبریز نیز در گفتگو با «نصر» در واکنش به نظر شورای نگهبان گفت: از بدو تشکیل شورای اسلامی ششم‌ شهر تبریز، طبق تصمیم اعضای شورا و دستور ریاست محترم شورای اسلامی شهر تبریز، نسبت به طرح دعوای ابطال مصوبه ایجاد بخش باسمنج در دیوان عدالت اداری به دلیل مغایرت ایجاد بخش مذکور با قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها اقدام شد.
وی افزود: با توجه به اینکه درخواست ابطال مصوبه هیات وزیران در این خصوص هم از جنبه قانونی و هم از جنبه مغایرت شرعی مورد درخواست شورای شهر تبریز و شهرداری تبریز بود، بررسی جنبه شرعی مصوبه از سوی هیات تخصصی مربوطه‌ در دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارجاع گردیده بود که فقهای شورای نگهبان اخیراً نظر خویش را در این خصوص بدین نحو اعلام نموده‌اند که: «اگر‌ مصوبه مورد شکایت موجب منع عملی استفاده از مرافق شهر تبریز یا تصرف در املاک اشخاصی حقیقی یا حقوقی آن محدوده شود، در صورت عدم جبران، خلاف شرع است» و در ادامه شورای محترم نگهبان، تشخیص این موضوع را به عهده دیوان عدالت اداری به عنوان مرجع صالح قضایی گذاشته است.
یوسف زاده گفت: مستندات منع عملی استفاده از مرافق شهرداری در محدود بخش جدید التاسیس مذکور و تصرف در اموال شهرداری با ایجاد این بخش که به نظر اینجانب طبق مستندات موجود غیر قانونی است، به‌ صورت مستند به دیوان عدالت اداری تقدیم گردیده است که در موعد مقتضی دیوان در این خصوص تصمیم نهایی خویش را در خصوص درخواست ابطال مصوبه از طریق هیات عمومی اعلام خواهد کرد.
 
گزارش نصر می‌افزاید؛ کارشناسان حوزه شهری امیدوارند با ضمیمه کردن قانونی دامنه‌های سهند، باسمنج تا گردنه‌ شیبلی ضمن افزایش وسعت آن آینده‌ی توسعه‌ این کلان‌شهر را اصولی رقم بزنند با این حال تحرکات ناپخته‌ اخیر برای ایجاد بخشداری در شرق تبریز به مرکزیت باسمنج با حمایت برخی از کارکنان بدنه‌ فرمانداری تبریز و استانداری آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد.
تبریز بزرگ‌ترین شهر نزدیک کشور به اروپا و مرکز آذربایجان ایران نیاز به توجه ملی، مدیریت جامع شهری و مدیرانی بزرگ دارد که آینده‌ چند صد ساله‌ این شهر مهم کشور را به صورت علمی و کارشناسی رقم بزنند و به توسعه‌ زیربنایی یک شهر مدرن و قرن بیست و یکمی بنگرند.
دولت حسن روحانی با شعار احیای دریاچه ارومیه آمد، اگرچه دریاچه ارومیه احیا نشد، اما آخرین ضربه‌اش را به کلان‌شهر تبریز در آخرین روز‌های دولت خود به تاریخ 27 اردیبهشت 1400 وارد کرد و با تصویب بخش باسمنج 21 هزار هکتار از حریم کلان‌شهر تبریز را نیز در بن بست قرارداد! حال باید ببینیم دولت انقلابی رئیسی چاهی که روحانی برای تبریز کَند را پر می‌کند یا سیاست بانیان وضع موجود را با قدرت پیش خواهد برد؟!
اهالی منطقه باسمنج خواستار آن هستند در شرایط فعلی که تاسیس بخشداری باسمنج مورد اقبال ساکنین منطقه قرار نگرفته و به غیر از تحمیل هزینه به شهروندان و شهرداری باسمنج، کمترین تغییری در منطقه ایجاد نکرده و روند توسعه ‌منطقه و تبریز را سد نموده است، در این تصمیم غیرکارشناسی بازنگری صورت پذیرد.

گزارش از محمدرضا اخگرگداز

منتشر شده در شماره چهارم ماهنامه نصر آذربایجان
نسخه دیجیتال سومین شماره ماهنامه نصر آذربایجان به دنبال استقبال مخاطبان به عنوان اولین ماهنامه گویای ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. برای مشاهده نسخه دیجیتال و مطالعه مطالب این ماهنامه این لینک را کلیک کرده و ورق بزنید.


انتهای پیام/
تهران درصدد کوچک‌سازی تبریز/ چه کسی پشت پرده است؟ محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 63 نظر

پاسخ   رضا   10 ماه پیش  

دوستان عزیز انگار ارث پدرشون رو میخوان. خب با توجه ب جمعیت بهشون بودجه اختصاص داده شده. ضمنا ب منابع و استعداد اون منطقه هم توجه داشت. اگه از منظر منابع نگاه کنیم باید اهواز و بوشهر در صدر باشن. از منظر جوعیتیم طبیعتا تهران و مشهد. نمیفهمم اینی ک ی زمانی تبریز پایتخت بوده چ دخلی ب الان داره؟ خب شوش و دارابگرد و همدان و مراغه هم ی زمانی پایتخت بودن. دقیقا نمیدونم تبریز کی پایتخت بوده ولی الان مزیت نسبی نداره و زیادتر از حقشم داره میخوره.

پاسخ   امین   12 ماه پیش  

از این متن فقط بوی تفرقه می آید... هیچ دلسوزی هم در آن دیده نمیشه..تبريز قلب ایرانه.... مردمش ماه اند... تبريز بزرگ هیچ وقت با یه قرون دو زار کم و کسری کوچک نمیشه....

پاسخ   فرزند آذربایجان   سال پیش  

این صداها بیشتر بوی تفرقه و اختلاف قومی و خیانت را دارد تا دلسوزی و پیشرفت در ضمن آقای بیگی بهتر بود نسبت به وضعیت سایر شهرهای استان هم همین حساسیت را داشتید و منابع را صرفا به مرکز استان هزینه نکنید

پاسخ   فرزند آذربایجان   سال پیش  

آقای بیگی بهتر بود کمی هم مشغله ذهنی شما معطوف به دیگر شهرهای استان بود که مسئولین استانی غالباً در حق آنها اجحاف میکنند و مانع توسعه شهرهای دیگر استان میشوند آقای بیگی آیا از خود پرسیده‌اید که چرا مثلاً شهرستان مراغه که قدمتی فراتر از تبریز دارد و سابقه پایتختی باشکوه ایلخانی را دارا می‌باشد چرا مورد بی مهری و بی توجهی امثال شما میگردد و از توسعه و آبادانی در خور نام خود محروم می‌باشد

پاسخ   Aby   سال پیش  

تازمانی که عده ای غرب گرا و متعصب قومی برراس مدیریت باشند که ادعای فارس و ترک کنند متنها تبریز بلکه ایران پیشرفت نخواهد کرد چون با اینکار خود دامن به جدایی وتزگجزیه ایران میکنند

پاسخ   رمضان عبدی   سال پیش  

جانم فدای تبریز

پاسخ   آیدین   سال پیش  

سر تو باشی هر کجا آمد به میدان پای جان ، ای به قربان تو ای جانانه آذربایجان.
همیشه تاریخ تبریز و آذربایجان در مقابل دشمنان جلودار بوده اما زخمهایی که از داخلی ها خورده از اغیار نخورده .
که کمترین آن آسمیله کردن و حذف فرهنگ و زبان و هویت و تاریخ باشکوه و والای تورکهای سلحشور و باغیرت آذربایجان و محروم کردن از حداقل حقوق بنیادین و اساسی مندرج در منشور ملل متحد است .
نگاه به آذربایجان و تبریز همیشه نگاه منفعلانه و آبیاری و نابرابرانه و تبعیضانه بوده و هست .
اما دوستان و دشمنان آذربایجان بدانند و آگاه باشند که سرانجام با این رویه چوب این دشمنی با آذربایجان را خواهند خورد .

پاسخ   امیر   سال پیش  

تبریز کهن با خیانت تهران(ایرانشهری ها) و مسولین خود فروخته و با سیاست نابودی تاریخ و فرهنگ و... هر روز به زوال خواهد بود

پاسخ   محمد   سال پیش  

این سیاست از زمان پهلوی‌ها توسط انگلیس جهت استثمار ایران پایه گذاری شد تابحال نیز ادامه دارد.

پاسخ   سلیمان   سال پیش  

به ضرب المثل خودمان توجه کنید (بیله اولماسا..ایله اولماز) بی مهریهاست که پنبه از گوش بدر می کند

پاسخ   جواد قلی خان مغول   سال پیش  

پشت صحنه همه چیز علیوف و دوستان هستن

پاسخ   رضا   سال پیش  

فقط مزخرف نوشتی

پاسخ   زهرا   سال پیش  

تبریزیا یه چیزی رو اصلا متوجه نیستن برای اینکه یه شهر بتونه بیشتر توسعه پیدا کنه از هر نظر نیازمند آبه ! نمیشه که آب رو از این ور و اون ور زد برای اینکه یه شهر بزرگتر بشه! نتیجش هم بشه دریاچه خشک و دعوا بر سر آب تو استان دیگه ما مردم کرانه زرینه چرا باید تقاص بزرگ شدن تبریز رو بدیم !

پاسخ   خداداد   سال پیش  

اتفاقات در منطقه قفقاز و مخصوصاً آذربایجان شاید فرصتی باشد برای جبران ؛برای کارهایی که می‌توانستند وانجام ندادند. آذربایجان ایران فقط در روزهای سخت کشور بهش توجه می‌شود و به نوعی استحمار می‌شود البته لازم است عرض کنم که لیاقتش همین است چون ظاهراً آن مرد آذربایجانی دیگر زنده نیست وفقط جسد متحرکش مانده الان هم از ترس وضعیت قفقاز مطالبی هم در مورد تبریز نوشتند وگرنه تبریز کجا و بودجه مملکت ایران کجا

پاسخ   مجیدوجدی   سال پیش  

سلام مطالب دوست عزیزمان بجا وصحیح بود وباید نگرش منفی موجود به توسعه تبریز وبخصوص منطقه باسمنج اصلاح شود ومنافع وخواست مردم وساکنین منطقه ملاک تصمیم گیری باشدمطمعنا از توسعه و پیشرفت اذربایجان همه ایران سود خواهد برد این را تاریخ گواهی میدهد

پاسخ   خانم مهندس   سال پیش  

هرجا الحاقی صورت گرفته بعدا ضعف خودش را نشون داده.
بهترین راه حل جلوگیری از مهاجرت افسارگسیخته به تبریز و جلوگیری از توسعه نامتوازن شهر است.
در مورد بحث حاشیه نشینی هم تشدید نظارت ها؛ افزایش سدور سندهای الکترونیکی؛ ایجاد رینگ سبز شهری و... کارگشا هست.
در مورد ایجاد کاربری های جدید مانند فضای سبز هم رو آوردن به پروژه های کوچک مقیاس در سطوح محلی و احیای بافت فرسوده پیشنهاد میشه.

پاسخ   مسعود غزنوی   سال پیش  

من نمیفهمم شهر ها چرا باید به کلانشهر تبدیل شوند اصلا آیا مفهوم شهر به یک عده از مسوولان استانی و شهری روشن هست؟
بنده حقیر زاده و بزرگ شده تبریز هستم و دکتری شهرسازی و ترافیک شهری را در المان خوانده ام۰
روزی که من به المان آمدم و در شهر فرانکفرت ماندم ،این شهر که یکی از متروپلیتن های دنیا محسوب می‌شود ۶۷۵ هزار نفر جمعیت داشت اما یکی از شهر های خیلی مهم المان و اروپا محسوب می‌شد و می‌شود .
امروز تعداد جمعیت ساکن فرانکفورت طبق آخرین آمار ۷۵۰ هزار نفر می‌باشد یعنی افزایش ۱۰ درصدی جمعیت در بعد زمانی ۴۶ سال.
اما شهر فرانکفورت مثل اغلب شهر های المان و بعضی از کشورهای اروپایی از پتانسیل جمعییت شهر های اقماری خود که با فاصله های بین ۱۰ تا ۲۵ کیلومتری فرانکفرت قرار دارند و حدود ۴۰ شهر می‌باشند ،بهره میبرد و هرگز مسایل حاشیه ای از جمله مشکلات فضای سبز،ترافیک،حمل ونقل شهری،اختلاف وقت بیهوده،حاشیه نشینی،،دانشگاهی ، تفریحی والی آخر..
را ندارد و یا خیلی کمتر و قابل کنترل.
از یاد نبریم که داشتن کلانشهر بستر های لازم را هم بمراتب بیشتر نیاز دارد که ما در هیچ کدام از کلانشهر ها ‌حتی شهر های نه خیلی بزرگ در ایران عزیزمان نداریم.
بنظر من مسوولان شهری ‌و استانی ما بیشر باید نیروی کاری خود را معطوف حل مشکلات فعلی ،تکمیل زیرساخت‌های لازم و نیمه تمام مانده از ۴۰ سال پیش،افزایش فضای سبز بجای قلع و قم کردن آنها ،محیط های تفریحی و آموزشی مدرن و طبیعتا با عرضه ‌اجرای برنامه لازم بپردازندوحتی از توسعه شهرهای اقماری خود ،آنهم با در نظر گرفتن قواعد توسعه شهری در همان شهر ها را حمایت کنند وبه این طریق آرامش زیستی و محیطی را در شهرهای منطقه بر قرار کنند
تبریز ما همیشه یکی از قطب های اقتصادی کشورمان بوده ،هست و خواهد بود ،
تبریز همیشه تا آنجا من بخاطر میاورم و بر اساس مطالعاتی که در مورد تبریز انجام یافته ، شهری چند قطبی بوده و هست و پتانسیل حفظ انرا هنوز هم دارد.
ارزش های یک شهر با کشیدن لقب کلانشهر بیان نمی‌شود بلکه با آرایه خدمات به چشم می‌خوارد ،
مسئولین شهری ما باید وباید ‌باز هم باید تمام نیروی خود را برای اصلاح نابسامانی های موجود صرف کرده و هر چه سریع تر و اصولی تر و صد البته با کیفیت خیلی خوب حل کنند . از جمله این معضلات می‌شود به مسیل ترافیکی ، آسفالت معابر و خیابان‌های شهر،رعایت قوانین و مقررات رانندگی ، بررسی خیابان‌های یکطرفه بیهوده و گیج کننده،تکمیل و گسترش هر چه سریعتر مترو و ایجاد خط ارتباطی با فرودگاه و راه آهن تبریز و غیره و غیره.
رانند های وسایل عمومی و در اغلب موار حتی خصوصی ،بخصوص تاکسی ها وخدماتی باید آموزش جدی ببینند و ترافیک را بخاطر مسافر از کار نیندازند
باید در بین خطوط رانندگی بکنند و دوبله ‌سه بله پارک و یا حتی توقف کوتاه هم نکنند که بچه‌شان را از مدرسه بردارند .
وسایل آموزشی و تفریحی را با آموزش های لازم و مورد نیاز در شهر های اقماری را با اجرای سمینار های آموزشی و همکاری با مسوولان همان شهر ها در میان کذاشته با هم تبادل افکار نموده و در صورت نیاز با آنها مشاوره بدهند.( البته این در صورتی امکان پذیر هست که مسولان شهری خودشان در اینموارد اطلاعات کافی و بروز را داشته باشند در غیر اینصورت اول باید خودشان با گذراندن کلاسهای مربوطه بروز رسانی کنند )
مطمئن باشید بجای داشتن کلانشهر کثیف و غیر قابل کنترل و شلوغ با آلاینده‌ی های صوتی و بصری ، داشتن شهری کوچک ولی آرام بمراتب زیباتر و امن تر و قابل سکونت تر هست
بگذارید تبریز ما همان تبریز ی شما کوچک مینماید بماند و آبادی و آبادانی شهر آهی اقماری مان را به ساکنین و مسولان خودشان واگذار کنید و شما مسئولین گرامی و محترم تبریز به شهر خودمان ،ولی با دقت عمل و زیر ساختاری درست ،برسید ( آسفالت معابر و خیابان‌ها فقط یک نمونه هست )
اگر بخواهیم در این مقوله صحبت بکنیم یا بنویسیم مطلب زیاد هست و وقت کم ، اما گفتنی ها باید گفته شود تا بلکه روزی گوشی بشنود و عمل کند .
باشد که عده ای از مسئولین سابق در استانداری و شهرداری خود را هرگز مسئول نا بسامانی های امروز شهرمان نمیدانند و قبولش هم نخواهند کرد
به امید حق ‌اینکه حق به صاحبش برسد
ماهی را هر وقت از اب بگیری تازه هست.
او باماست

پاسخ   محمود   سال پیش  

اگر با کلان شهرهای دیگر مقایسه کنیم تبریز از لحاظ ساختار شهری و فضای سبز خیلی عقب مونده

پاسخ   رضا   سال پیش  

کامل مشخص هست که دستهای پنهان خواهان حذف تبریز و آذربایجان و فرهنگ ترک است.

پاسخ   Naghi   سال پیش  

آذربایجان تنها یک دشمن دارد آن هم تفکر پانترکی و قومی محدود کننده برخی افراد و مسیولین در آن است که موجبات انزوا و عقب ماندگی آن میگردد یک نمونه آن استقبال کم گردشگری استان نصبت به سطح و موقعیت آن در کشور می‌باشد

پاسخ   ناشناس   سال پیش  

اگر جنگ جویان آذربایجان نبودند صدام حسین مانند جنگ قادسیه اینها را کشته و زنان و دخترانشان را برده می کرد . اما حالا تبریز نادیده گرفته می شود

پاسخ   ایرانی   سال پیش  

متاسفانه تفکرات تجزیه طلبی از این جور بی مهری ها به تبریز بوجود می‌آید تبریز رو باید آنقدر قوی و بزرگ کرد که کشورهای همسایه در برابرش تعظیم کنند.

پاسخ   وحید   سال پیش  

اشتباه دولت ایران برای افزایش پتانسیل صنعتی در مناطق مختلف جهت همسان سازی خدمات و رفاه در جوامع مختلف، با نادیده گرفتن استعدادهای طبیعی یک منطقه و کشتن استعداد ذاتی آن منطقه جهت بهرمند کردن مناطق فاقد استعداد طبیعی و ژئوپولیتیکی هست، چرا که بهترین روش استفاده بهتر و بیشتر از این استعداد و انتشار منافع حاصل از آن به نقاط محروم و محدود هست که هرگذ تمایلی به انجام آن نداشته و ندارد.

پاسخ   مجید   سال پیش  

درسته با این شورا وشهرداری امیدی به آبادی باسمنج نیست از قبل نبوده و نخواهد بود و همه خواهان الحاق باسمنج به تبریزیم ولی آقای بیگی وقتی استاندار تبریز بود چه گلی به سر آذربایجان زد که حال بزنه

پاسخ   علی   سال پیش  

توهم برنداره کسی دنبال کوچک سازی تبریز نیست مسئولین شهری واستانی هستند که رحم به جان مردم نمی کنند کوههای روی گسل تبریز را باهدف توسعه شهری برش می دهید وبرجهای مسکونی ومجتمعها وشهرک مسکونی می سازید دریغ از به فکر زلزله های وحشتناک وجان مردم علاوه برآن بدون پیش بینی زیر ساختها و تامین آب شرب امنیت ومراکز درمانی وغیرو فقط به فکر درآمد حاصل ازفروش واگذاری زمین ومسکن ناامن وبدون امکانات به مردم هستید شاید خبر داسته باشید که مردم منطقه باغمیشه عوض آب شرب لجن استفاده می کنند چرا شماها رو توهم برداشته وضعیت آسفالت اتوبان وبزرگ راههای داخل شهر تبریز رو نظا ه کنید خیلی راه دور نروید آبرو وحیثیت ب ای شهر نمونده حالا تهران مانع هست یا بی عرضگی متولیان امر درد بسیار است هرجای شهر رو نگاه می کنید دارای معضلات فراونی است بی خود فرافکنی نکنید بروید از اصفهان ومشهد شیراز یاد بگیرید والسلام

پاسخ   علی   سال پیش  

توهم برنداره کسی دنبال کوچک سازی تبریز نیست مسئولین شهری واستانی هستند که رحم به جان مردم نمی کنند کوههای روی گسل تبریز را باهدف توسعه شهری برش می دهید وبرجهای مسکونی ومجتمعها وشهرک مسکونی می سازید دریغ از به فکر زلزله های وحشتناک وجان مردم علاوه برآن بدون پیش بینی زیر ساختها و تامین آب شرب امنیت ومراکز درمانی وغیرو فقط به فکر درآمد حاصل ازفروش واگذاری زمین ومسکن ناامن وبدون امکانات به مردم هستید شاید خبر داسته باشید که مردم منطقه باغمیشه عوض آب شرب لجن استفاده می کنند چرا شماها رو توهم برداشته وضعیت آسفالت اتوبان وبزرگ راههای داخل شهر تبریز رو نظا ه کنید خیلی راه دور نروید آبرو وحیثیت ب ای شهر نمونده حالا تهران مانع هست یا بی عرضگی متولیان امر درد بسیار است هرجای شهر رو نگاه می کنید دارای معضلات فراونی است بی خود فرافکنی نکنید بروید از اصفهان ومشهد شیراز یاد بگیرید والسلام

پاسخ   حسین   سال پیش  

اهالی آدربایجان چه شرقی چه غربی و چه اردبیل بدانند تبریز که آباد و پر رونق باشد کل آذربایجان آباد و پر رونق است و گرنه اگر تبریز را به انحائ مختلف کوچک و کم رونق و کم اثر بشود کل آذربایجان نابود خواهد شد.تبریز ویترین و افتخار آذربایجان است حال عده ای به تحریک برخی افراد اهالی شهرستانهای همجوار را بر علیه تبریز تحریک میکنند دود آ ن به چشم همه مناطق ترک نشین خواهد رفت

پاسخ   نظر   سال پیش  

به چه دلیل رسیدگی به بخش ها و روستا ها و دیگر شهرهای اطراف تبریز خیانت به آذربایجان است ؟ آیا مردم این مناطق هم چنین نظری دارند ؟ فقط شیطنت نکنید

پاسخ   امین   سال پیش  

عین این نقشه ها رو برای شهرهای دیگر آذربایجان هم می کشند و به دلیل کم اطلاعی مردم از عواقب آن به راحتی این توطئه ها را اجرا می کنند یکی از نمونه هایش جدایی مناطق چهاربرج و باروق از شهرستان میاندوآب است. شهرهای چهار برج و باروق از مناطق استراتژیک آذربایجان و میاندوآب است ولی جالب است که با بافت نسبتاً روستایی و جمعیت حدود ۱۰ هزار نفر به راحتی عناوین بخش شهر و شهرستان را در طی کمتر از ده سال به این مناطق داده اند آنها را از میاندوآب جدا کردند بدون اینکه کوچکترین امکاناتی به مردم آن شهر ها ارائه دهند آیا اینها مصداق بارز خیانت به مردم آذربایجان نیست؟!

پاسخ   محمدی اززنجان   سال پیش  

بنده به عنوان یک آذری اعتقاد دارم شهر تبریز اسطوره شهرهای آذربایجان ونماداولینها در ایران است وبی مهریهایی که به تبریز بزرگ می‌شود آرزوی حسادت است چونکه تبریز اولین بوده و اولین خواهد ماند یاشاسین آذربایجان ونماداولینها

پاسخ   رضا   سال پیش  

صد ساله در حق آذربایجان ظلم میشه اگر توسعه ،اقتصاد،و جمعیت آذربایجان رو طی یک قرن گذشته با استانهای مرکزی مقایسه بکنید به عمق فاجعه پی خواهید برد

پاسخ   ارن_ی   سال پیش  

بسم الله الرحمن الرحیم بسم الرب الشهدا والمعلمون

ارن _ی:ما معتقدیم به خاطر عظمت موقعیت تبریز هر چه زود تر از دامنه کوه سهند تا مناطق شیبلی و.... برای الحاق به تبریز و مهندسی شهرسازی مدرن و زیست محیطی اعمال شود حتی پوشش گیاهی درختی در این مناطق جهادی و دانشمدار انجام شود حتی توسعه خود تبریز برای پوشش های مدرن زندگی ، نه فقط ایجاد ساختار های ساختمانی و ارتباطی بلکه زیست محیطی نیز باید با قدرت اعمال شود و پارک ها و پوشش گیاهی مدرن برای کاهش التهابات شهر تبریز باید اعمال شود ما معتقدیم اگر به منطقه آذربایجان و تبریز رسیدگی نشود کشور ایران فرو خواهد ریخت این هشدار برای اداره کنندگان کشور ایران و رهبری جمهوری اسلامی ایران است یعنی تبریز جایگاه ویژه‌ای دارد که دانشمندان یا دکترین ایران باید باهوش خودشان بفهمند که یکی از بستر های توسعه ایران توسعه درست تبریز و آذربایجان است برای توسعه ایران انقلاب توسعه را از تبریز شروع کنید،دکترین کشور چین یک بیابان را آباد و جنگل می کند پس چرا دکترین مهدویت نتوانند منطقه های کوهستانی را آباد کنند ...

الحمدالله الرب العالمین

پاسخ   نوربخش   سال پیش  

خیلی ممنون ازآقای بیگی که این اطلاعات را ارائه میدهند،واقعاظلم به تبریز در مقایسه به سایرکلان شهرهاکاملا مشهودو ملموس است.ان شاءالله خائن محو گردد.

پاسخ   جواد   سال پیش  

قدرتمند شدن تبریز یعنی کوچک وکوچک شدن تهران مشهد واصفهان واین اصلا به مزاج پان فارسها خوش نمیاد .از بیجان ومریضی تبریز هم میترسن تا چه رسد سر بالا کند

پاسخ   ایرانی   سال پیش  

خب مردم باید حقشونو بگیرین دولت فقط به تهران و مشهد میرسه و بقیه استانها رو بکلی گذاشته کنار

پاسخ   حسین   سال پیش  

اون کسی که به کلان شهر تبریز خیانت میکند حروم زاده است وبس

پاسخ   مصطفی   سال پیش  

بله شهر تمدنی تبریز گرفتار سو قصدهای متعددی در طول تاریخ و ایجاد ضخم بر پیکره خود دارد چه از اجنبی باشد مثل شوروی چه داخلی باشد مثل کسروی، باشد که روزی مقصران تاوان این خیانت ها رو خواهند پرداخت.

پاسخ   یک تبریزی   سال پیش  

باسلام من درمورد باسمنج اطلاعاتی ندارم ولی یه سوال ازطرف یک شهروندتبریز دارم میشه بااین بودجه که به شهرداری تبریز یک سال فقط تمام آسفالتهای کوچه وخیابان های اصلی روآسفالت کنن سال بعد کارهای دیگر والله ماخودمون تومحلمون باکلی سختی چندسال پیش کل خانواده هاجمع شدن پول دادن تاشهرداری آسفالت آورد

پاسخ   محمد   سال پیش  

تبریز و آذربایجان غریب نیستند مگه هموطنانشان مرده باشند که پاره تن این مملکت غریب باشه این همه شهید ندادیم تا امروز تبریز غریب بماند

پاسخ   عیسی مدنی   سال پیش  

دراین برهه حساس وظیفه نمایند گان محترم آذربایجان شرقی و غربی خصوصا کلان شهر تبریز است که با بکار گیری ابزارهای قانونی و مدنی خود پیگیر جدی این معظل باشند تا با لغو قوانین ایجاد شده در دولت روحانی این موانع را از پیش پای تبریز بردارند و گرنه همان خواهد بود که به ذهنتان هم نمی آید ولی در پشت پرده سریعا انجام می گیرد و غفلت در این باره خیانت محسوب می شود.

پاسخ   غلام   سال پیش  

همه ازبی عرضگی بعضی مسئولین بی غیرت وبی تعصب و....است که دردسرهاراآذربایجانی میکشد وامکانات رافارسهامیبرند

پاسخ   حسینی   سال پیش  

یاشا گؤزل یازمیسان و دۆز. اللرین ساغلیق

پاسخ   نوید   سال پیش  

کوچاندن سرمایه داران به دلایل سنگ اندازی در مسیر سرمایه گذاری که این مشکلات مختص فقط منطقه ماست و در شهرهای تهران مشهد اصفهان یزد و...... هیچ مشکلی ندارن و تشویق هم میشن

پاسخ   نوید   سال پیش  

ایجاد شهر جدید سهند و کوچاندن تبریزی ها تا یک بیش ملیون نفر در اینده

پاسخ   علی   سال پیش  

تبریز خار چشم ایرانشهری های نفوذی در بدنه حاکمیت است
بخش تقسیمات کشور در وزارت کشور در دست کردهای کرمانشاه هست و تلاش می‌کنند سیاست دشمنی با تبریز را خزنده پیش ببرند

پاسخ   علی   سال پیش  

یک پانترک انگار نظر داده و نوشته
از تهران استان البرز رو جدا کردن بسیار هم خوبه، استان‌ها باید کوچک بشن و حالت خودگردانی داشته باشن نه اینکه ایالتی بشن

پاسخ   حسین   سال پیش  

متاسفانه دیدگاه تهران چه دردوران پهلوی وچه درجمهوری اسلامی به تبریز خوب نبوده است

پاسخ   مهدی   سال پیش  

همه اینها دشمنی آشکار با آذربایجان هستش

پاسخ   ناشناس   سال پیش  

آذربایجان همیشه تنها و در انزوا

پاسخ   بهنام   سال پیش  

متاسفانه بی مهری مرکز نسبت به آذربایجان و تبریز کاملا مشخص است و بی عدالتی موج میزند تقسیم بودجه و سرمایه‌گذاری منصفانه صورت نمیگیرد. اما مردم تبریز و آذربایجان با غیرت و شعور و همت خود سربلند بوده اند و هستند و خواهند بود.

پاسخ   رضا   سال پیش  

مرسی برای اولین بار از خواندن یک مطلب لذت بردم کسی پیدا شد از ظلم به تبریز حرفی بزند

پاسخ   توانا   سال پیش  

انداختن سنگهای ریز و درشت سر راه توسعه آذربایجان دانسته و یا ندانسته (که بعید است ) خیانتی بزرگ نه تنها برای آذربایجان است بلکه خیانتی به کل ایران است . اگر آتش تجزیه طلبی در این منطقه از کشورمان هر روز شعله ورتر میشود بخاطر همین ظلم ها و تبعیص هاست که خائنان به وطن یا حاشا میکنند یا در مورد آن سکوت می کنند ولی دشمن به خوبی از آن بهره برداری می کند

پاسخ   امیری راد   سال پیش  

امیر کبیر و قایم مقام فراهانی همانطور که از پسوند نامش پیداست اراکی بودند و ظاهرا توسط نویسنده مصادره شدند

پاسخ   سعید   سال پیش  

تف رو صورت کسی که به تبریز و آذربایجان خیانت کند ننگ بر کسانی که واسه تبریز و اذربایجان نقشه می‌کشند خداوند بزرگ است روزی پوزشان را به خاک میمالیم لعنت بر نژاد پرست یاشاسین اذربایجان یاشاسین ایران

پاسخ   محمد   سال پیش  

عالی بود و حقیقت

پاسخ   ویدا   سال پیش  

باید به نظر مردم باسمنج احترام گذاشت اگر موافق الحاق باشن این امر باید صورت بگیره

پاسخ   بی سنگر   سال پیش  

میدانید چرا چنین حرکتی انجام میشود چون این آقایان میدانند مردم آذربایجان در همه موارد اولین بودن درجنگ ، غیرت ، مردانگی و بقیه موارد تمام دولتها در تمام اعصار از تبریز و مردمش به عنوان غیرت و سیاست یاد نمودند به همین خاطر نمی خواهند تبریز بزرگ همواره بزرگ باشد ولی خواهد بود این خاک امثال باکریها ، کساییها و قصاب عبداللهی ها را نثار این نظام بوده متاسفانه مسئولان بی بصیرت و ترسو موجبات عقب ماندگی کشور شدند یعنی ما به اندازه کشورهایی چون ترکیه عربستان نیستیم ثروت ما صدها برابر آنهاست اما حیف که دلسوز با بصیرت نداریم

پاسخ   زهره فخرالدین   سال پیش  

مردم تبریز با همدلی خالصانه در پیشرفت شهرشان کوشا هستند

پاسخ   مهدی   سال پیش  

آذربایجان غریب

پاسخ   بیطرف   سال پیش  

سهم این شهرها از بودجه شهرداری به نسبت جمعیتشان بوده؛ وقتی تبریز از لحاظ جمعیت پنجمین شهره خب بودجه اش هم باید در ردیف پنجم باشه که نزدیک رتبه چهارم یعنی اصفهان هم هست.

پاسخ   حامد   سال پیش  

سوای مسئله ی شهری بودجه ی استان اصفهان بیشتر از سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی هست.تهران باید جوابگوی این رانت خواری ها باشه.

پاسخ   احمد   سال پیش  

همین داریم میگیم توام نمیفهمی...وقتی جاهایی وثل باسمنج از تبریز جدا بشه جمعیت میاد پایین و بودجه هم کم میشه خب...گرفتی چی شد؟؟

پاسخ   کمال واصلی   سال پیش  

غالب مردم بدون هیچ دلیل اقتصادی اجماع در الحاق باسمنج دارند اما باید مشاغلی که عمدتا مشاغل فصلی محسوب میشوند،اکثر غریب به اتفاق جوانان باسمنج و روستاهای تابع از آن راه کسب درآمد میکنند و معیشت اکثر فروشندگان مصالح ساختمانی،پیمان کار ها و دفاتر خرید و فروش ملک به این شغل که یکی از اصلی ترین مشکلات محیط زیستی منطقه است و حاصل بی کفایتی مسئولین مربوطه در عدم ایجاد مشاغل در خور احالی منطقه به وجود آمده را در نظر نمی گیرند.
بنده به عنوان یک شهروند باسمنج که به شدت تحت تدابیر مذکور موافق الحاق هستم این مطلب را عرض میکنم که با مسئله‌ الحاق ،باسمنج تبدیل به مدینه فاضله نخواهد شد بلکه برای احقاق حق شهروندان باید یک کار گروه مربوطه تشکیل و فساد موجود که سنگ اندازی در مسیر الحاق میکند را شناسایی کند.
در همین مشاهدات میدانی که فرمودید آیا با این مطلب (اگر خاوران نبود ما هنوز با همان جاده قدیمی طرف بودیم)در بین مردم مواجه شدید یا خیر؟
این مطلب یعنی مردم باسمنج دیگر امیدی به مسئولین ندارند،بلکه به شهرداری خاوران و مسائلی همچون الحاق چشم دوخته اند.
در این میان رسانه های آزاد همچون نصر هم میتواند بیشتر از قبل به مشکلات اساسی مردم باسمنج رسیدگی و با انعکاس بهتر به گوش مسئولین مربوطه برساند.
در جایگاه یک شهروند از همدردی نصر و زحمات آقای محمد رضا اخگر گداز تشکر میکنم.
((نظرات شخصی))
پژوهشیار