خبر/

اصلاح قانون سربازی در دستور کار مجلس/ سرباز نباید دغدغه معیشت داشته باشد

1402/01/21 - 12:35 - کد خبر: 90182 نسخه چاپی

نصر: شهباز حسن پور بیگلری گفت: در میان کشور‌های منطقه ایران کمترین میزان حقوق را به نیرو‌های مسلح خود پرداخت می‌کند.

به گزارش نصر، ایران در میان کشور‌هایی قرار دارد که سربازی در آن برای مردان اجباری است و همین موضوع گاهی اوقات شرایط را برای عده‌ای از افراد در جامعه متفاوت می‌کند. از حقوق پایین سرباز‌ها در گذشته که البته اکنون به سطح بهتری رسیده است تا کسب نکردن آموزش‌های مناسب و کاربردی برای جوانان در دوران خدمت سربازی از مهمترین مشکلاتی است که مسئولین نیز به آن واقف هستند و بر همین اساس در سال گذشته صحبت‌های فراوانی برای تغییر در شرایط سربازی برای جوانان مطرح شد.
صحبت‌هایی که با دستور رهبری درباره تغییر تحول شرایط سربازی در ایران رنگ و بویی جدی تری به خود گرفت.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستورات رهبری برای اطلاح قانون سربازی اظهار کرد:امروز با پیگیری‌ای که در مجلس و با ستاد کل نیرو‌های مسلح در این زمینه صورت گرفت و محضر حضرت آقا ارائه شد، همه به جمع بندی رسیدیم که اصل موضوع سربازی نیاز به بازنگری و طرح جدید بهینه کردن بحث سرباز دارد که با هماهنگی ستاد کل و دستوری که حضرت آقا دادند در حال بررسی هستیم تا بتوانیم در مورد شیوه سربازی تجدید نظر انجام دهیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با زمان بازنگری در مورد حقوق و شرایط سربازی گفت: برای این اقدام نمی‌توان زمان خاصی در نظر گرفت، اما در دستور کار قرار گرفته است. برای مثال چندین دهه این ما به همین روال این کار را انجام می‌دهیم که نیاز به بازنگری دارد. گاهی جوان‌ها حس می‌کردند سربازی به نوعی برای آن‌ها بیگاری است، اما می‌دانید در سربازی آن‌هایی که تحصیلات بالا دارند و نیرو‌های نخبه هستند دقیقاً در راستای تخصصی کار خود به کار گرفته می‌شوند و مدت‌ها است این موضوع در نیرو‌های مسلح انجام می‌شود.
وی افزود: نکته دیگر این است که ستاد کل برنامه‌ای دارد تا همه نیرو‌هایی که به سربازی می‌آیند تا پایان دوران خدمت در حرفه خاصی را دنبال کنند و مهارت کسب کنند و کارت حرفه‌ای دریافت نمایند که امسال در بودجه رقم قابل توجهی شامل چند هزار میلیارد تومان را در تبصره ۱۸ برای این اختصاص دادیم که به افراد دارای مهارت و کارت حرفه‌ای وام اشتغال بدهیم تا بعد از بازگشت از خدمت بتوانند در جامعه مشغول به کار شوند.
شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین ارتباط در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:در قانون جدیدی که برای سربازی در مجلس مطرح شده همه مواردی که در گذشته به عنوان مشکل مطرح شده بود پیش بینی شده است و خوشبختانه در این امر از وحدت رویه خوبی در کشور برخوردار هستیم و هیچ موضوعی نیست که دولت و یا نیرو‌های مسلح در جریان نباشند.
وی افزود: با توجه به شرایطی که برای جوانان ما در بحث خدمت سربازی وجود دارد مانند حفظ مرز‌های کشور و دوری از خانواده، حداقل کاری که مجلس می‌توانست انجام دهد آن است که اگر شخصی به سربازی می‌رود نباید دغدغه معیشت خانواده خود را داشته باشد و این حداقل کاری بوده که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است. او گفت: نیرو‌های مسلح ما در تمام تاریخ ۴۰ سال گذشته ثابت کرده است که جان فدای ملت هستند و به این موضوع باید اشاره کرد که کشوری که پایین‌ترین حقوق را به نیرو‌های مسلح خود در منطقه ما پرداخت می‌کند ما هستیم و این موضوع اتفاق خوبی نیست.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در کشور‌های منطقه، نیرو‌های مسلح از سایر کارکنان دولت حقوق بیشتری دریافت می‌کنند و درحالی که در کشور ما چنین اتفاقی نیست و نیرو‌ها مسلح کشور ما چه نیرو‌های های سپاه پاسداران، نیری انتظامی و عزیزان ارتش جمهوری اسلامی و همچنین نیرو‌های بسیجی با حداقل حقوق انجام وظیفه می‌کنند، اما جانشان را در جهت دفاع از ملت در طبق اخلاص گذاشته اند و انجام وظیفه می‌کنند.
وی ادامه داد: در مجلس سعی کردیم که یکی از دغدغه‌های خانواده‌هایی افرادی که به سربازی می‌روند یعنی حقوق کم را جبران کنیم. متاسفانه به عنوان مثال با تورمی که وجود دارد بعضی سربازان حتی در رفت و آمد‌های خود نیز با مشکل مواجه هستند و در صدد هستیم که از این به بعد سربازان از این قبیل دغدغه‌ها را نداشته باشند. این حداقل کاری است که انجام شده و امیدواریم شرایط بهتر از این شود و بتوانیم باز هم زحمات عزیزان در تمامی نیر‌های مسلح را جبران کنیم.
وی گفت: در بحث بازنشسته‌ها نیز آن گونه که شایسته است نه در نیرو‌های مسلح و نه در نیرو‌های کشوری نتوانستیم پرداختی‌های مناسبی داشته باشیم، که امیدواریم که در برنامه هفتم بوانیم به این موضوع مهم نیز توجه بیشتری داشته باشیم.
انتهای پیام/
اصلاح قانون سربازی در دستور کار مجلس/ سرباز نباید دغدغه معیشت داشته باشد باشگاه خبرنگاران جوان

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار