مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی تشریح کرد:

نقش بی‌بدیل اوقاف در رشد تولید و اشتغالزایی کشور

1402/01/21 - 11:46 - کد خبر: 90177 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های مهم اوقاف در حیطه‌های مختلف اقتصادی به نقش بی‌بدیل این نهاد در رشد تولید و اشتغالزایی کشور تاکید کرد.

به گزارش نصر، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی در گفت‌وگویی، اظهار کرد: نزدیک به ۲۰ سال‌ است که مقام معظم رهبری، شعار اقتصادی را برای نامگذاری سال برمی‌گزینند و دولت و ملت عزیز را مورد خطاب قرار می‌دهند که عنوان «رشد تولید، مهار تورم» نیز امسال از سوی ایشان انتخاب شده است.
وی در خصوص نقش اوقاف در تحقق شعار سالجاری، افزود: شاید اگر از بیشتر مردم در خصوص فعالیت‌های سازمان اوقاف پرسیده شود، بسیاری فکر کنند که این سازمان فقط به مسائل مربوط به امامزاده‌ها و مساجد رسیدگی می‌کند در حالی این موارد تنها بخش کوچکی از وظایف این سازمان بوده و در کنار این وظایف، یک نهاد خدمت رسان نیز محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مجموعه اوقاف مجموعه‌ای تشکیل یافته از تعدادی انسان‌های خیراندیش است که از قرن هفتم تاکنون با وقف املاک خود، موجب خدمت رسانی به جامعه امروز و نسل‌های مختلف شده‌اند.
حسینی در خصوص ظرفیت‌های اقتصادی اوقاف استان، اظهار کرد: بیش از دو هزار مزرعه و باغ وقفی در آذربایجان شرقی وجود دارد که اگر به درستی بهره برداری شوند و به عمران و آبادانی برسند، اقدام بزرگی در راستای ارتقای ظرفیت تولید استان خواهد بود. اکنون در این راستا گام‌هایی برداشته و طرح احیای این موقوفات آغاز شده و سرمایه گذاری‌هایی نیز در حال انجام است. 
وی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در حیطه کشاورزی و فراوری محصولات کشاورزی، افزود: در شهر خامنه شبستر، باغ بادام‌ بزرگی در عرصه وقفی احداث شده و استخر پلیمری بزرگی نیز راه اندازی شده است؛ هم‌چنین سردخانه بزرگی با ظرفیت ۱۰ هزار تن در منطقه ارسباران در حال احداث بوده که صنایع فراوری نیز در کنار آن ایجاد می‌شوند.
وی با اشاره به اهمیت بحث صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی، خاطرنشان کرد: کشاورزان زحمتکش می‌توانند با استفاده از این امکانات، محصولات خود را فراوری کرده و در بهترین قالب‌ها بسته بندی و سپس صادر کنند. اگر زمینه فراوری و یا امکاناتی چون سردخانه برای کشاورزان مهیا شود، تحقق رشد تولید را در کشورمان شاهد خواهیم دید.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با اشاره به ورود اوقاف به بحث تولید نهال‌های اصلاح شده، افزود: با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در آذرشهر تعداد دو میلیون اصله نهال در سالجاری تولید شده و در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به ظرفیت‌های اوقاف در زمینه صنعت، گفت: شهرک سرمایه گذاری خارجی و شهرک بعثت در اراضی وقفی واقع شده‌اند که با اختصاص زمین وقفی به واحدهای تولیدی و توسعه فعالیت‌های آن‌ها، مثلا مجموع کارگران یکی از واحدها از ۲۴۰ نفر به یک هزار نفر رسیده و یا در کارخانه دیگری که به تولید قطعات کمک فنر مشغول است، تعداد کارگرانش با اختصاص زمین وقفی به زودی از ۳۰۰ نفر به یک هزار و ۵۰۰ نفر خواهد رساند که این امر نشان از کمک اوقاف به امر رشد تولید و اشتغالزایی کشور است.
وی با اشاره به نقش سازمان اوقاف در تحقق شعار سال، گفت: وقف، پشتوانه اقتصادی اسلام و جزو مسائل فرهنگی است که قطعا می‌تواند در بحث مهار تورم و به صورت مستقیم در رشد تولید کشورمان نقش آفرین باشد.
حسینی افزود: تحقق شعار سال نیازمند دغدغه مندی تمامی مسئولان و مردم عزیز است و به خصوص در راستای مهار تورم پیش از این‌که مشکلات اقتصادی حل شود، باید نگاه ویژه فرهنگی به موضوع داشته باشیم. 
وی با تاکید بر این‌که هر کس در جایگاه خود می‌تواند باعث رشد تولید در جامعه اسلامی شود، گفت:  دشمنان ایران اسلامی که نتوانستند در طول هشت سال دفاع مقدس و در حوزه‌های فکری و فرهنگی بر نظام جمهوری اسلامی غلبه کنند، یکسری جریانات امنیتی، اغتشاشات و فتنه‌هایی را ایجاد کردند تا نظام را با خیال باطل خود زمین بزنند اما ناکام ماندند و اکنون کمر همت بسته‌اند تا اقتصاد ایران را فلج کنند.
وی با اشاره به فعالیت‌های اوقاف در سراسر کشور، اظهار کرد: امیدواریم همگی به منویات مقام معظم رهبری لبیک گوییم و جانانه وارد عرصه شویم و شعار سال را فقط در حد شعار نبینیم بلکه یک امر و فرمانی ببینیم که همگی به عنوان سرباز ولایت به آن جامه عمل بپوشانیم.
انتهای پیام/
نقش بی‌بدیل اوقاف در رشد تولید و اشتغالزایی کشور خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار