رئیس دانشگاه تبریز مطرح کرد:

جذب ۱۵۰۰ دانشجو خارجی با تحقق دیپلماسی علمی/ ایجاد فرهنگ نوآوری در دانشگاه

1402/01/21 - 12:47 - کد خبر: 90172 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه تبریز گفت: جذب دانشجوی خارجی را یکی از معیارهای دیپلماسی علمی و بین المللی شدن دانشگاه ها است و دانشگاه تبریز جذب در تعداد دانشجوی خارجی رتبه دوم کشوری رادر سال گذشته به دست آورده است.

به گزارش نصر، صفر نصراله‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به تدوین برنامه راهبردی ۴ ساله با ۵ هدف تصلی، گفت:  این برنامه شامل پنج راهکار کلان در حوزه های مختلف مدون شده است که طرح تحول آموزشی و بازنگری رشته‌های آموزشی از مهم‌ترین شاخص های آن است و در حال اجراست. 
وی با بیان اینکه ایجاد دانشکده علوم و فناوری های بین رشته‌ای یکی از برنامه‌های تحول آموزشی دانشگاه تبریز است، افزود: در حوزه پژوهش و فناوری، توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای همسایه را سرلوحه کار خود قرار داده ایم، در این راستا سال گذشته با سفر به کشورهای عراق، ترکیه و ارمنستان در بحث تبادل استاد و دانشجو، طرح‌های پژوهشی مشترک و اعطای مدرک دوگانه توافق هایی صورت گرفت.
رئیس دانشگاه تبریز جذب دانشجوی خارجی را یکی از معیارهای دیپلماسی علمی و بین المللی شدن دانشگاه ها برشمرد و ادامه داد: دانشگاه تبریز در تعداد دانشجوی خارجی رتبه دوم کشوری را با جذب هزار و ۵۰۰ دانشجو در سال گذشته به دست آورده است و در بقیه رشته‌ها نیز رتبه نخست را در بین دانشگاه‌های کشوری در ارزیابی و سنجش دانشگاه های جامع برتر کشور کسب کرده است.
وی اضافه کرد: در حوزه پژوهش و فناوری در راستای ایجاد فرهنگ نوآوری دانشگاه نیز مرکز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز به پردیس فناوری تبدیل شد و‌تلاش داریم در هر دانشمده مرکز رشدی برای توسعه تولید داخل و کمک به رشد دانش بنیان ها ایجاد کنیم.
 وی با بیان اینکه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان هم اکنون به ۱۰۰ شرکت افزایش یافته است، گفت: در سال جدید نیز به دنبال افزایش ۲ برابری تعداد این شرکت‌ها هستیم و طی برنامه‌ریزی انجام شده در پایان برنامه پنج ساله، شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه به ۳۰۰ شرکت افزایش می‌یابد.
نصرالله‌زاده ادامه داد: دانشگاه تبریز از نظر تعداد مقالات و نیز مقالات قابل استناد در حالی رتبه دوم را بعد از دانشگاه تهران به دست آورده است که تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تهران سه برابر هیات علمی این دانشگاه است؛ همچنین از نظر تعداد دانشمندان یک درصد نیز با ۲۲ نفر بعد از دانشگاه تهران رتبه دوم دارد.
وی اضافه کرد: این دانشگاه سال گذشته، دانشگاه برتر کشور از لحاظ حمایت از پژوهش و فناوری در ارزیابی و سنجش دانشگاه های کشوری انتخاب و تجلیل شد.
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اخذ بودجه در سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی، ادامه داد: حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای اتمام طرح‌های توسعه اختصاص یافت که طرح‌های نیمه‌تمام فعال شود و بسیاری از آنها از جمله ۱۰۰ واحد خوابگاه دانشجویی متاهلی و طرح نیمه تمام سلف سرویس دانشجویی به زودی و در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.
نصرالله‌زاده با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه تبریز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور است و در بین دانشگاه‌های جامع کشور نیز جزو پنج دانشگاه قرار دارد، گفت: با هدف گذاری انجام گرفته دانشگاه تبریز تا پایان سال ۱۴۰۴ در بین سه دانشگاه برتر قرار می گیرد.
وی  به ایجاد مدرسه اشتغال در دانشگاه اشاره کرد و گفت: مهارت آموزی فارغ التحصیلان جزو دغدغه‌های ماست که در این راستا سال گذشته مدرسه اشتغال دانشجویان دانشگاه تبریز را ایجاد کردیم که ۴۰۰ نفر از فارغ التحصیلان رشته های فنی و مهندسی در آن آموزش دیدند که ۵۰ درصد از آنان در صنایع و واحدهای تولیدی استان مشغول به کار شده‌اند.
رئیس دانشگاه تبریز در رابطه با نقش این دانشگاه در تحقق شعار سال گفت: مهارت نقش ویژه ای در بهره‌وری دارد که کار دانشگاه یک نقش بنیادی در این رابطه است و در این راستا سال گذشته درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان بیش از سه برابر با بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بود که امسال تلاش می‌شود در بحث فناوری با ایده‌پردازی درآمد این شرکت ها بالاتر از این رقم ها باشد.
وی در انتها افزود: دانشگاه تبریز بعد از دانشگاه تهران دومین دانشگاه قدیمی ایران است که هم‌اکنون با داشتن ۲۴ هزار دانشجو که نیمی از این دانشجویان دختر هستند، ۲ هزار هیات علمی و کارمند، ۲۰ دانشکده، چندین پژوهشکده، قطب علمی و ۴۰۰ آزمایشگاه و کارگاه و آزمایشگاه مرکزی یکی از دانشگاه‌های برتر ایران و جهان محسوب می‌شود.
انتهای پیام/
جذب ۱۵۰۰ دانشجو خارجی با تحقق دیپلماسی علمی/ ایجاد فرهنگ نوآوری در دانشگاه گلناز پورنامی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار