رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی خبر داد:

آزادی ۵۵۶ زندانی جرائم غیرعمد در آذربایجان شرقی طی سال ۱۴۰۱

1402/01/16 - 09:29 - کد خبر: 89885 نسخه چاپی

نصر: رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی از آزادی ۵۵۶ زندانی جرائم غیرعمد در آذربایجان شرقی طی سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش نصر، رسول تقی پور در گفت‌وگو با خبرنگاران در تبریز اظهار کرد: جشن گلریزان همه ساله برای زندانیان جرایم غیرعمد برگزار می‌شود یعنی جشن برای آزادی افرادی است که در واقع جرمی کیفری نکرده و صرفاً به خاطر بدهکاری در زندان نگهداری شده‌اند.
وی با بیان اینکه در دو دهه اخیر آزادسازی زندانیان جرایم مالی حال انجام است، گفت: در سال جاری ۵۵۶ نفر زندانی جرایم غیرعمد با کل مبلغ بدهی ۵۳۰ میلیارد تومان آزاد شده است که البته مبلغ تقلیل از محل پذیرش اعسار باعث شده است تا مبلغ قابل توجهی از این بخش یعنی ۴۷۳ میلیارد تومان از طریق اعسار مورد پذیرش قرار گیرد.
تقی‌پور خاطرنشان کرد: بعد از افطار در روز چهارشنبه، ۱۶ فروردین سال جدید که مصادف با و مصادف با شب ولادت آقا امام حسن مجتبی (ع) است، جشن گلریزان در تالار معلم واقع در خیابان ارتش برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: الحمدالله استان آذربایجان‌شرقی بیشترین خیران را داراست و معمولاً اوج کمک‌های مردم در شب عید و جشن گلریزان و شب‌های احیا می‌باشد که همه کمک‌ها جمع شده و به صندوق ذخیره می‌رود تا صرف آزادی زندانیان شود.
رئیس ستاد دیه استان با تاکید بر اینکه جشن گلریزان تبریز در مقایسه با سایر استان‌ها همیشه بسیار پرشکوه بوده و در سطح کشور نیز جزو دومین استان و در آحاد جمعیت بیشترین جمعیت است، ادامه داد: امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا با همت مردم و خیران استان جشنی بی‌نظیر برای آزادسازی زندانیان برگزار کنیم.
مدیرعامل ستاد دیه آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون تعداد ۲۵۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد این استان چشم انتظار کمک و مساعدت‌های مالی آحاد مردم برای آزادی هستند.
تقی پور با اشاره به اینکه اعسار (ناتوانی در پرداخت بدهی) مبالغ بدهی زندانیان غیرعمد آذربایجان‌شرقی تا رقم ۱۸۰ میلیارد تومان محتمل است، یادآور شد: بقیه ارقام بدهی را ستاد دیه استان می‌تواند از طریق جشن‌های گلریزان و نیز ارائه تسهیلات مالی کم بهره در اختیار خانواده‌های آنان قرار دهد.
رسول تقی‌پور، رئیس ستاد دیه آذربایجان شرقی: «سنت حسنه اختصاص هزینه مراسم ترحیم به آزادی زندانیان در آذربایجان شرقی سه سالی است که در آذربایجان شرقی رواج پیدا کرده است به طوریکه سال گذشته نزدیک به سه هزار خانواده به ستاد دیه مراجعه کرده و هزینه مراسم شأن (ضیافت شام و نهار) را برای آزادی زندانیان اختصاص دادند که این میزان مراجعه منجر به آزادی ۸۸۶ نفر زندانی غیرعمد در سال گذشته است.
وی تصریح کرد: الحمدالله این سنت همچنان با شدت و قوت ادامه دارد بطوریکه در روزهای آغازین سال هستیم ولی بیش از ۸۰ نفر تاکنون هزینه مراسم را برای آزادی زندانیان اهدا کردند.
تقی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه هزینه‌های جاری ستاد دیه از طریق ستاد دیه کشور تأمین می‌شود، گفت: همه این هزینه‌های جاری از طریق ستاد دیه تأمین می‌شود و همچنین مردم باید این آگاهی را داشته باشند که ستاد دیه تنها مرجع و متولی آزادسازی زندانیان است و مراجع و مؤسسات دیگر چنین حقی را ندارند.
وی بیشترین و کمترین مبلغ بدهی که ستاد دیه برای آزادسازی زندانی پرداخت کرده است، گفت: یکی از زندانیانی بوده که با مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان سال‌ها در زندان بود که به همت خیران و ستاد دیه آزاد شد.
رئیس ستاد دیه استان ادامه داد: یک زندانی دیگر هم داشتیم که مبلغ بدهی‌اش هشت میلیون تومان بود که آن هم پرداخت شد.
انتهای پیام/
آزادی ۵۵۶ زندانی جرائم غیرعمد در آذربایجان شرقی طی سال ۱۴۰۱ خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار