معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح کرد:

رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی از نظر حجم تردد خودروها در کشور

1402/01/11 - 15:16 - کد خبر: 89646 نسخه چاپی

نصر: معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی از نظر حجم تردد خودروها در محورهای مواصلاتی در کشور دارای رتبه هفتم است.

به گزارش نصر، جبارعلی ذاکری در جلسه کمیسیون ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای شهرستان اهر با محوریت بررسی علل افزایش حوادث رانندگی اظهار کرد: تمامی شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی بایستی برای مدیریت بار ترافیکی ناشی از بازگشت مسافران نوروزی به جهت پیشگیری از حوادث رانندگی منجر به فوت یا جرح در حالت آماده‌باش قرار گیرند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی افزود: متأسفانه در محور‌های مواصلاتی اهر، مراغه، هشترود و شبستر در سفر‌های نوروزی شاهد حوادث رانندگی منجر به فوت بودیم، از این شهرستان‌ها برای کاهش حوادث رانندگی در محور‌های مواصلاتی برنامه کوتاه‌مدت می‌خواهیم و در کارگروه استانی برای پیشگیری از حوادث رانندگی برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت تدوین خواهیم کرد.
وی با اشاره به این‌که شهرستان اهر در تلفات جانی حوادث رانندگی سفر‌های نوروزی آذربایجان‌شرقی بیشترین سهم را داشته است، گفت: حضور نیرو‌های پلیس‌راه اهر-تبریز و نیرو‌های امدادی و راهداری در محور‌های مواصلاتی طی چهار روز گذشته حضور مؤثر بوده و شاهد کاهش حوادث رانندگی در محور‌های مواصلاتی شهرستان اهر بودیم از این‌رو انتظار داریم تا اقدامات مؤثر در جهت کاهش حوادث رانندگی تداوم یابد.
ذاکری بر ضرورت ارائه طرح اصلاح دوربرگردان‌ها و تأمین ایمنی تردد در بزرگراه اهر-تبریز از سوی سازمان راهداری و راه به کارگروه امور زیربنایی تأکید کرد و گفت: دستگاه‌های ذی‌ربط سریعاً طرح رفع نواقصات و تأمین ایمنی تردد در بزرگراه اهر-تبریز و سایر محور‌های حادثه‌خیز را به کارگروه امور زیربنایی استان ارجاع دهند تا مورد بحث، بررسی و نهایتاً با جمع‌بندی به تصویب برسد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی از کاهش حوادث رانندگی منجر به فوت در سفر‌های نوروزی در محور‌های مواصلاتی استان خبر داد و یادآور شد: خوشبختانه امسال برخی اقدامات دستگاه‌های خدمات‌رسان و پلیس موجب به کاهش حوادث رانندگی منجر به فوت طی سفر‌های نوروزی نسبت به سال گذشته شده است و در برخی اقدامات نیز نتیجه مثبت نگرفتیم.
وی با ذکر این‌که سال گذشته بیشترین آمار آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی کشور متعلق به آذربایجان‌شرقی بود، تصریح کرد: آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی موجب شده تا سرعت حرکت خودرو‌ها از حالت مطمئنه خارج شود و از طرفی سرقت تابلو‌های راهنمایی و رانندگی و تابلو‌های هشداردهنده در محور‌های روستایی موجب بروز حوادث رانندگی می‌شود.
ذاکری ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات در جهت کاهش حوادث رانندگی منجر به فوت در محور‌های مواصلاتی آذربایجان‌شرقی این است که فرهنگ‌سازی رانندگی ایمن از طریق برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ها غافل نشویم، از طرفی پیامک رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از طریق اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به کاربران جاده‌ای و مسافران نوروزی در محور‌های مواصلاتی ارسال می‌شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی همچنین از اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز در محور‌های مواصلاتی استان خبر داد و افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط اقداماتی را برای اصلاح و یا حذف نقاط حادثه‌خیز شناسایی شده در محور‌های مواصلاتی را آغاز کرده‌اند، لازم است تا در حذف یا اصلاح نقاط حادثه‌خیز تسریع شود.
وی با تأکید بر این‌که حضور پلیس در محور‌های مواصلاتی آذربایجان‌شرقی عامل بازدارنده از شکل‌گیری حوادث رانندگی است، اظهار کرد: در تحلیل‌های آماری از جان‌باختگان ناشی از حوادث رانندگی در محور‌های مواصلاتی استان طی ۱۱ ماهه گذشته به‌طور متوسط ۵۴ فوتی داشتیم و در سفر‌های نوروزی امسال علی‌رغم افزایش ۴۴ درصدی تردد در برخی روز‌ها با حضور مؤثر پلیس در محور‌های مواصلاتی آذربایجان‌شرقی شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی حوادث رانندگی منجر به فوت بودیم.
ذاکری بر لزوم تقویت پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی از لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی تأکید و ابراز امیدواری کرد: از فرماندهی فراجا استان مطالبه‌ی تقویت پلیس‌راه از نظر تجهیزات و تأمین نیروی انسانی پیگیری می‌کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: سفر‌های نوروزی در محور‌های مواصلاتی آذربایجان‌شرقی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۳ درصدی داشته و استان را از نظر تردد خودرو‌ها در رتبه هفتم کشور قرار داده؛ این در حالی است که با وجود افزایش تردد در محور‌های مواصلاتی با کاهش حوادث رانندگی مواجه هستیم.
فرماندار اهر نیز در این جلسه افزود: از ۲۵ اسفند تا به امروز بیش از ۵۰۰ هزار تردد در محور‌های بزرگراه اهر-تبریز، جاده اهر-مشگین‌شهر و اهر به کلیبر ثبت شده و از این تعداد ۱۸ هزار خودروی مسافر نوروزی در شهرستان اهر ماندگار شده‌اند.
ابوالفضل غنی‌زاده با اشاره به این‌که تنها یک فوتی ناشی از حوادث رانندگی در محور‌های مواصلاتی اصلی شهرستان اهر اتفاق افتاده است، افزود: ۴ نفر از جان‌باختگان ناشی از حوادث رانندگی در محور‌های فرعی و روستایی بوده و از نظر تعدد حوادث رانندگی سفر‌های نوروزی در محور‌های مواصلاتی شهرستان اهر با کاهش ۱۸ درصدی روبرو هستیم به عبارتی دیگر در مجموع ۵۵ حادثه رانندگی ۳۰ نفر مجروح و ۵ نفر فوتی داشتیم که اغلب در محور‌های فرعی و روستایی شهرستان بود.
وی در ادامه بر لزوم تکمیل پروژه دوبانده کردن گردنه‌ی گویجه‌بئل در راستای پیشگیری از حوادث رانندگی تأکید کرد و گفت: متأسفانه برای تکمیل قطعه گردنه‌ی گویجه‌بئل در بزرگراه اهر-تبریز علی‌رغم محدودیت منابع مالی، در سفر ریاست‌جمهوری اعتبار برای این پروژه پیش‌بینی نشده بود، اما مدیرکل راه و شهرسازی استان با پیگیری‌هایی که انجام داده از طریق بانک ملت به گردنه‌ی گویجه‌بئل اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی تزریق می‌شود از طرفی پروژه‌های گردنه‌ی گویجه‌بئل و ارتقا کمربندی جنوبی را به یک شرکت پیمانکاری واگذار کرده‌اند.
غنی‌زاده تصریح کرد: ادامه بزرگراه اهر-تبریز که به کمربندی جنوبی متصل می‌شود در واقع این بزرگراه در انتها به تنگ‌راه می‌رسد و علی‌رغم پیگیری‌های مکرر برای تسریع در ارتقای کمربندی جنوبی به بزرگراه با ۵ درصد پیشرفت فیزیکی جهت اتصال بزرگراه تبریز به جاده مشگین‌شهر نتیجه‌ای حاصل نشده است، در حالی که پروژه‌های راه‌سازی از جمله کمربندی جنوبی جزو مطالبات عمومی مردم بوده که در صورت تداوم کم‌کاری به عامل نارضایتی مردم تبدیل می‌شود.
فرماندار اهر خواستار تعیین تکلیف پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر شد و گفت: زیرسازی بخشی از پروژه بزرگراه اهر-مشگین‌شهر انجام شده و اگر مراقبت و حضور مؤثر نیرو‌های پلیس‌راه نباشد به دلیل نیمه‌تمام ماندن و عدم تأمین ایمنی تردد، امکان بروز حوادث رانندگی متعدد در این محور دور از انتظار نیست هرچند حوادث رانندگی منجر به فوت در جاده اهر-مشگین‌شهر کام همه را تلخ می‌کند.
وی بابیان این‌که پروژه‌های عمرانی که هم‌زمان با کمربندی شرقی اهر در شهر‌های دیگر شروع شده بود به اتمام رسیده، ولی پروژه کمربندی شرقی ما سال‌هاست بلاتکلیف است، گفت: با توجه به عدم تکمیل کمربندی شرقی اهر، تردد مسافران در روز‌های تعطیل از داخل شهر اهر منجر به قفل خیابان سه‌راهی مشگین‌شهر تا ابتدای جاده کلیبر می‌شود. این در حالی است که رفت و آمد شهروندان اهری و تردد مسافران به سمت کلیبر، هوراند و خداآفرین عملاً ترافیک سنگین ایجاد می‌شود.
غنی‌زاده از اجرای پروژه‌های آسفالت‌ریزی و احداث راه‌های روستایی شهرستان اهر به ارزش ۲۵۰ میلیارد تومان در طول سال گذشته خبر داد و یادآور شد: راه ارتباطی برخی روستا‌ها و قشلاقات عشایری شهرستان اهر هنوز خاکی بوده و شرایط خوبی ندارد، با این‌که آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی و قشلاقات عشایری مطالبه‌ی روستائیان بوده از این‌رو با سازمان راهداری جهت تأمین اعتبار مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم معاونت عمرانی استانداری و اداره‌کل راهداری استان برای تحقق آرزوی چندین دهه‌ای روستائیان و جامعه عشایری عنایت ویژه‌ای به این مطالبه به حق داشته باشند.
فرماندار اهر با تأکید بر این‌که جاده‌های اهر به مشگین‌شهر، کلیبر و ورزقان ظرفیت تردد حجم عظیمی از خودرو‌ها را ندارد، خاطرنشان کرد: محور‌های مواصلاتی شهرستان اهر از جمله اهر به مشگین‌شهر، ورزقان و کلیبر به جهت استاندارد نبودن و تردد بیش از ظرفیت خودروها؛ زمینه‌ساز بروز حوادث رانندگی متعدد است لذا انتظار داریم تا معاونت عمرانی استانداری برای ارتقاء و ایمن‌سازی محور‌های مواصلاتی شهرستان اهر توجه ویژه‌ای داشته باشد.
انتهای پیام/
رتبه هفتم آذربایجان‌شرقی از نظر حجم تردد خودروها در کشور نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار