تاثیر علم هواشناسی بر تصمیم گیری در مورد بیشتر مسائل زندگی

1402/01/03 - 20:37 - کد خبر: 89331 نسخه چاپی

نصر: با توجه به اینکه شعار سازمان جهانی هواشناسی سال ۲۰۲۳، "آینده هوا، اقلیم و آب گذر نسل‌ها" می‌باشد، می‌توان گفت، علم هواشناسی در زندگی روزمره و تصمیمات مهم یک جامعه از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.

به گزارش نصر، امروزه علم هواشناسی و داده‌های این دانش، زمینه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی را در جامعه تحت‌ تاثیر خود قرار داده است.
اکنون، این علم و سازمان مربوطه‌ی آن؛ یعنی سازمان هواشناسی‌ علاوه بر پیش‌بینی آب‌وهوا، پدیده‌های خاص هواشناسی مانند طوفان، بارش باران و برف و سیل، گردباد، مه و ..... خسارات احتمالی ناشی از بلایای جوی را نیز مورد پیش‌بینی قرار می‌هد.
تاثیرگذاری این علم در زندگی روزمره مردم و تصمیمات کلان جامعه و دولت باعث شده است تا روز ۲۳ مارس که مصادف با سومین روز فروردین است، به عنوان "روز جهانی هواشناسی" شناخته شود.
رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت بالای این علم اظهار کرد: علم هواشناسی در زندگی روزه مره از اهمیت بسیار بالایی برخودار بوده و تقریبا تمامی تصمیمات زندگی وابسته به نقش هواشناسی و نیازمند اطلاعات حاصل از آن است.
محمد امیدفر در خصوص اهمیت هواشناسی از کوچکترین تا بزرگترین تصمیمات روزه‌مره‌ی زندگی بیان کرد: علم هواشناسی حتی هنگام تصمیم گیری در کوچکترین مسائل زندگی که برای مثال ساده‌ترین آن خروج از منزل گرفته تا مسافرت‌ و مراسم‌ مهم زندگی مردم اهمیت و تاثیر زیادی دارد.
وی ادامه داد: هواشناسی در سازمان‌ها و حوزه‌های مختلف جامعه مانند عمرانی و ساخت‌وساز، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل، معماری و شهرسازی و..... کاربرد دارد که در واقع می‌توان گفت برای انتخاب تصمیمات بهتر در جوامع به اطلاعات هواشناسی و پیش بینی‌های آن نیاز است.
امیدفر با اشاره به روش‌های اطلاع‌رسانی وضعیت جوی، توسط هواشناسی استان افزود: صدور بولتن‌های پنج روزه‌ی هواشناسی به طور منظم، اطلاع رسانی از سازمان صدا و سیما، وب سایت اداره کل ، پیام رسان بله،ایتا و سایر اپلیکیشن‌ها و همچنین اطلاع رسانی توسط تلفن گویا با شماره گیری ۱۳۴ نیز از سرویس‌های اطلاع رسانی سازمان هواشناسی کشور می باشد. 
رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی، گفت: سازمان هواشناسی با انجام پیش بینی‌ها و صدور هشدارهای به موقع موجب می‌شود تا احتمال خسارت‌های ناشی از بلایای جوی به حداقل حالت ممکن برسد.
وی خاطر نشان کرد: هواشناسی در مواقع حساس و احتمال آسیب و خسارات ناشی از بلایای جوی در استان، ۷۶ هشدار جوی زرد و ۲۳ هشدار جوی نارنجی در جهت افزایش اطلاعات عمومی مردم و کاهش خسارات ناشی از بلایای جوی در استان صادر کرده است.
انتهای پیام/
تاثیر علم هواشناسی بر تصمیم گیری در مورد بیشتر مسائل زندگی خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار