گزارش/

روستای صخره ای کندوان از عجایب طبیعت آذربایجان شرقی

1402/01/01 - 23:41 - کد خبر: 89283 نسخه چاپی

نصر:  روستای صخره ای کندوان جزو جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر منطقه بوده که بی همتا است طوری که شبیه این شگفتی طبیعت تنها در آمریکا و ترکیه وجود دارد که البته شکل موزه به خود گرفته اند ولی زندگی در کندوان ایران جریان دارد.

به گزارش نصر، روستای شگفت انگیز صخره ای کندوان به علت مزیت های گردشگری، طبیعی خاص و تاریخی در نوع خود بی همتاست و همان طور که گفته شد تنها ۲ نمونه شبیه به این روستای زیبا در داکوتای آمریکا و کاپادوکیای ترکیه وجود دارد.
کران های صخره ای و سنگی کندوان زیبایی و جذابیت های خاصی را به وجود آورده که علاوه بر جای جای کشورمان شهرت آن به گوش جهانیان نیز رسیده طوری که همه ساله میزبان گردشگران و میهمانانی از کشورهای مختلف است.
این روستا که قدمت تاریخی نیز دارد به اندازه کافی جذابیت هایی را گرد خود آورده است که بتوان گفت زیبایی های مسحورکننده طبیعی روستا و زندگی روزمره ساکنان کندوان مسافران نوروزی را از سفر به سرزمین صخره ها پشیمان نمی کند.
جذابیت ها و زیبایی های تاریخی و طبیعی متولیان جهانی گردشگری را نیز متقاعد کرده که این روستا را جزو نامزدهای ثبت جهانی قرار دهند البته این اتفاق سال هاست که کلید خورده ولی هنوز محقق نشده بر این اساس پی گیری جدی مسوولان کشوری را برای ثبت کندوان در یونسکو را می طلبد.
اهالی باصفای کندوان در همان ورودی سنگ فرش شده روستا از همان آستانه ورود گردشگران با عرضه و فروش محصولات بومی و محلی مثل لبنیات، خشکبار و صنایع دستی از میهمانان پذیرایی می کنند، چند متر آن طرف تر هم شرشر جریان رودخانه زلال از دل روستا حس غریبی را برای گردش، قدم زدن و خرید ایجاد می کند.
آب گوارای شفابخش کندوان نیز زبانزد خاص و عام و خواص طبی و پزشکی آن هزاران نفر را تاکنون از درد بیمارهای مختلف کلیوی و مثانه رهانده است و در نوع خود معجزه می کند.
درختان سربه فلک کشیده، فضای سبز، در کنار اردک ها و اسب های محلی کنار رودخانه با هوای دلنواز چنان صفایی به طبیعت روستا داده که تا سال ها از خاطر میهمانان و مسافران نوروزی کندوان پاک نخواهد شد.
کران های سنگی بالای کوه که از دور زندگی انسان های نخستین را برای همگان تداعی می کند بلافاصله حس کنجکاوی بینندگان را برای دیدن برمی انگیزد و پس از پیمودن اندک مسافت و با کوه پیمایی و پله نوردی درب و پنجره های چوبی خانه های صخره ای نمایان می شود، با ورود به کران های دستکند و مشاهده برق، آب لوله کشی و سایر مظاهر زندگی به راحتی می توان تلفیقی از سنت و مدرنیته را در تاروپود زندگی ساکنان این روستای زیبا یافت.

بازدید یک میلیون نفر در سال از روستای صخره ای کندوان
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ خانوار در این روستای گردشگری ساکن هستند و همه ساله گردشگران فراوانی برای دیدن از نزدیک این روستا به منطقه سفر می کنند، اظهار کرد: در مجموع نزدیک یک میلیون نفر گردشگر داخلی و بیش از هزار نفر خارجی از کندوان در سال ۱۴۰۱ بازدید داشتند.
احمد حمزه زاده با اشاره به اقدامات عمرانی انجام شده در این روستا به خصوص جهت پشواز و آمادگی برای میهمانان نوروزی، اظهار کرد: مرمت مستمر و استحکام بخشی کران های آسیب دیده در داخل روستا انجام شد.
وی همچنین ادامه داد: پیگیری و اخذ سند زمین واقع در ورودی روستا جنب عوارضی کندوان به مساحت 12هزار و 500 مترمربع به منظور ساخت بازارچه صنایع دستی و سوغات محلی و تهاتر و انتقال ساخت و سازهای غیرمجاز داخل روستا به این بازارچه انجام شده است.
حمزه زاده گفت: برگزاری جلسات کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اداره کل با کارشناسان برنامه و بودجه، مالیات و دارایی، امور روستایی و بنیاد مسکن در خصوص نحوه واگذاری و تهاتر ساخت و سازهای غیرمجاز انجام شده است.
نخستین گام برای ثبت جهانی کندوان برچیدن ساخت و ساز های غیر مجاز است
مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای کندوان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در خصوص بستر سازی برای ثبت جهانی کندوان اظهار کرد: نخستین گام برای ثبت جهانی برچیدن ساخت و ساز های غیر مجاز اعم از مسکونی و تجاری هستند که در طول سال های قبل در کندوان ساخته شده اند، که از مهم ترین عوامل عدم ثبت جهانی بشمار می آیند.
مهدی جدایی گفت: در این راستا اقدامات مختلفی انجام شده که از جمله تهیه بسته سرمایه‌گذاری ساخت بازارچه صنایع دستی و پارکینگ مورد نیاز گردشگران است تا در کنار تامین پارکینگ گردشگران از ورود خودروهای عمومی که موجب آسیب به کران ها می شود، جلوگیری به عمل آید.اقدامات مختلفی انجام شده که از جمله تهیه بسته سرمایه‌گذاری ساخت بازارچه صنایع دستی و پارکینگ مورد نیاز گردشگران است تا در کنار تامین پارکینگ گردشگران از ورود خودروهای عمومی که موجب آسیب به کران ها می شود، جلوگیری به عمل آید.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات متعدد با حضور معاون عمرانی استانداری و مدیران کل ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امور روستایی، فرماندار اسکو، مدیر پایگاه ملی کندوان در خصوص رفع موانع واگذاری زمین به اهالی روستای کندوان برای انتقال به روستای سرریز در ورودی روستا از دیگر تلاش های انجام شده برای ثبت جهانی کندوان است.
جدایی افزود: برگزاری جلسات متعدد شورای راهبردی کندوان با حضور معاون عمرانی استانداری و مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، فرماندار اسکو، معاون میراث‌فرهنگی ، صاحب نظران حوزه میراث‌فرهنگی ، مدیر پایگاه ملی کندوان، بخشدار مرکزی و کارشناسان، شورای اسلامی و دهیاری کندوان و مشاور در خصوص بررسی سامانه گرمایشی روستای کندوان از دیگر اقدامات جمعی برای ثبت جهانی روستا است.
وی خاطر نشان کرد: تلاش جمعی در خصوص طرح مدیریت یکپارچه روستای تاریخی کندوان و همچنین برگزاری جلسات متعدد شورای راهبردی کندوان و ساماندهی مسیر پیاده راه کندوان از ورودی عوارضی تا هتل لاله کندوان و اجرای بیش از ۳۰۰ متر طول و ۶۰۰ مترمربع پیاده راه توسط پایگاه ملی میراث فرهنگی کندوان در مرحله اول از محل اعتبارات تخصیصی شهرستان اسکو و اعتبارات ملی که پس از بازدید جناب آقای مهندس ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کندوان داشتند، انجام گرفت.
 منظره زیبایی از جریان رودخانه از دل روستای صخره ای کندوان
وی افزود: جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز و اعلام شکایت در مراجع قضایی و اخذ رای تخریب و اعاده به حالت اولیه توسط پایگاه ملی میراث‌فرهنگی کندوان در سال جاری، برگزاری جلسات متعدد با حضور معاون عمرانی استانداری و مدیران کل ادارات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، امور روستایی ، فرماندار اسکو، مدیر پایگاه ملی کندوان، بخشدار مرکزی و کارشناسان، شورای اسلامی و دهیاری کندوان و مشاور در خصوص بررسی و تصویب طرح تلفیقی جامع گردشگری با طرح هادی روستایی از دیگر اقدامات انجام شده است.
وی همچنین گفت: تیرگذاری چوبی و تامین روشنایی در مسیر ورودی کندوان از عوارضی تا جلوی هتل لاله کندوان نیز از اقدامات اتمام شده تلاش جمعی استانی و منطقه ای است.
به گزارش ایرنا، روستای هفت هزار ساله صخره‌ای کندوان با کران های سنگی بکر و دست کند و زیبایی های زندگی شبه غارنشینی از جاذبه های طبیعی و تاریخی کشورمان در آذربایجان شرقی محسوب می شود.
این روستا در ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است اما بیش از هفت سال است که در نوبت ثبت جهانی شدن یونسکو قرار دارد.
خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند.
به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.
روستای کندوان پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
انتهای پیام/
روستای صخره ای کندوان از عجایب طبیعت آذربایجان شرقی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار