گزارش/

شتاب چرخ حمل و نقل آذربایجان‌شرقی همراستا با توسعه استان

1401/12/27 - 13:52 - کد خبر: 89161 نسخه چاپی

نصر: حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای به عنوان یکی از شاخص‌های مهم توسعه یافتگی هر منطقه و کشوری محسوب می‌شود و از آنجایی که آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر در مسیر توسعه حرکت می‌کند، بخش حمل و نقل این استان نیز از این توسعه عقب نمانده و چرخ حرکت آن شتاب گرفته است.

به گزارش نصر، حمل و نقل از اجزای مهم اقتصاد هر کشور و منطقه ای محسوب می شود که حرکت توسعه در بخش های مختلف را هموار می کند و با وصل کردن زنجیره بخش های مختلف اقتصادی شامل تولید، توزیع و صادرات موجب رشد اقتصادی می شود.
بخش حمل و نقل به علت ایفای نقش واسطه‌ در فعالیت های مختلف کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطوح بین‌المللی، ملی و منطقه ای، تولید کنندگان و مصرف کنندگان را به هم وصل می کند و بدون وجود شبکه های حمل و نقل، تصور رشد و توسعه هر کشور و منطقه ای امری محال و ناشدنی است.
به عقیده کارشناسان، بخش حمل و نقل همزمان با توسعه روابط اجتماعی و تجاری بین شهرها و کشورها توسعه یافته و نقش زیادی در تبادل اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ملل مختلف ایفا می کند و در طول زمان بر متغیرهای اصلی اقتصاد، کیفیت و قیمت کالاها و خدمات، هزینه های زندگی و اشتغال هر کشور و منطقه ای تاثیر می گذارد.
آذربایجان شرقی و تبریز از گذشته های دور با قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم همواره مود توجه تجار و بازرگانان قرار گرفته است و امتیاز موقعیت جغرافیایی این شهر در سر راه جاده‌های تجاری‌ موجب شده به یکی از مراکز مهم تجاری در شمال غرب ایران تبدیل شود و به مرور زمان با برجسته شدن نقش آن در مبادلات اقتصادی و اجتماعی، بخش حمل و نقل آن نیز در مسیر توسعه قرار گرفته است.
این استان با برخورداری از حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای، نزدیکی به بازار اوراسیا و هم مرزی با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دوران قدیم به عنوان دروازه تجارت و بازرگانی کشور شناخته شده است.
فرودگاه های بین المللی شهید مدنی تبریز و سهند، یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر خطوط ریلی در مسیرهای تبریز - میانه، تبریز - جلفا، تبریز - رازی، مراغه - ارومیه و میانه - بستان آباد در حوزه ناحیه راه آهن آذربایجان و برخورداری از ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی در این استان مسیر تجارت و ترانزیت کالا از طرق مختلف را برای تجار و بازرگانان داخلی و خارجی فراهم کرده است.
در سال های اخیر با رشد و توسعه اقتصادی این منطقه، بخش حمل و نقل نیز روند توسعه و رشد خود را می پیماید و در این راستا طرح های مختلف توسعه ای و افزایش ظرفیت های حمل کالا و مسافر در ناوگان حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده ای این استان در حال اجراست و در ایام تعطیلات نوروزی امسال نیز ظرفیت های حمل و نقل استان در بخش های مختلف برای جابجایی مسافران افزایش یافته است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جایگاه حمل و نقل در دنیا و به تبع آن در کشور ما جزو مظلومترین حوزه هاست، می گوید: هر چند حمل و نقل بر تمامی حوزه ها تاثیرگذار و اثربخش بوده اما به علت تبدیل شدن آن به یک رویداد جاری غالبا توسط دولتمردان و قانون گذاران نادیده گرفته می شود.
جبارعلی ذاکری، با بیان اینکه در سال های اخیر اقدامات خوبی در بخش حمل و نقل استان انجام شده است، می افزاید: در بخش حمل و نقل ریلی، خط آهن میانه تا بستان آباد اجرا شده و ادامه آن تا ایستگاه خاوران نیز در حال اجراست که با بهره برداری از این طرح ظرفیت جابه‌جایی خطوط ریلی استان به ۲ برابر افزایش می یابد.در بخش حمل و نقل ریلی، خط آهن میانه تا بستان آباد اجرا شده و ادامه آن تا ایستگاه خاوران نیز در حال اجراست که با بهره برداری از این طرح ظرفیت جابه‌جایی خطوط ریلی استان به ۲ برابر افزایش می یابد.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح های مختلف در بخش حمل و نقل جاده ای، اظهار می کند: در سال آینده با بهره برداری از بخشی از آزادراه تبریز - بازرگان و هشترود - مراغه، حمل و نقل جاده ای استان افزایش و بهبود می یابد و ترافیک جاده ای در این مناطق روان سازی می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی می گوید: در بخش حمل و نقل هوایی نیز طرح های توسعه ای و افزایش تعداد پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه بین المللی تبریز و سهند انجام شده که این اقدامات موجب افزایش ظرفیت جابجایی کالا و مسافر در این بخش شده است.
ذاکری، با اشاره به افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در بخش حمل و نقل استان در ایام نوروز امسال، ادامه می دهد: در بخش حمل و نقل جاده ای ۱۸۷ هزار صندلی اتوبوس، در بخش ریلی ۱۱۰ هزار صندلی و در بخش هوایی ۱۱۰ هزار صندلی برای جابجایی مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.

آذربایجان شرقی با اجرای پروژه‌های جاده‌ای به یک کارگاه اجرایی در مسیر توسعه حمل و نقل تبدیل شده است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: هم اکنون پروژه های مختلف آزادراهی و بزرگراهی با مشارکت دولت و بخش خصوصی در سطح این استان اجرا می شود و این استان با اجرای این پروژه هاآذربایجان شرقی به یک کارگاه اجرایی در مسیر توسعه حمل و نقل تبدیل شده است به طوری که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه کشور در این استان اجرا می شود. به یک کارگاه اجرایی در مسیر توسعه حمل و نقل تبدیل شده است به طوری که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد از یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر آزادراه کشور در آذربایجان شرقی اجرا می شود.
امیر بخشی زاده، با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۹۴ کیلومتر طرح آزادراهی به صورت مشارکتی در سطح استان در دست اجراست، می افزاید: میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه های مشارکتی آزادراهی و بزرگراهی استان بیش از ۳۵ درصد است.
وی اظهار می کند: آزادراه تبریز - ارومیه به طول کلی ۱۳۲ کیلومتر در حال اجرا بوده که از این میزان ۹۲ کیلومتر در منطقه آذربایجان شرقی و بقیه در آذربایجان غربی احداث می شود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی می گوید: از این آزادراه ۶۹ کیلومتر به بهره برداری رسیده، ۴۴ کیلومتر از آن واگذار نشده و ۱۹ کیلومتر آن در دست اجراست.
بخشی زاده، با اشاره به اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان به طول ۲۵۴ کیلومتر، ادامه می دهد: ۱۱۵ کیلومتر از این مسیر در حوزه این استان قرار داشته و ۱۳.۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده است.
وی یادآوری می کند: آزادراه تبریز- مرند - بازرگان به طول ۵۱.۲ کیلومتر در دست اجرا بوده و ۱۸۹.۵ کیلومتر از طول آن واگذار نشده و آزادراه مراغه - هشترود نیز به طول ۱۱۱ کیلومتر در دست اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه ۱۰ طرح بزرگراهی نیز به طول ۱۷۰ کیلومتر در سطح استان در دست اجراست، می گوید: بزرگراه خواجه - ورزقان به طول ۶۴ کیلومتر در حال اجرا بوده که ۲۵ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده و ۲۹ کیلومتر از آن در دست اجرا است.
بخشی زاده، با اشاره به اینکه بزرگراه های تبریز - اهر به طول ۹۷ کیلومتر و مرند - جلفا به طول ۶۰ کیلومتر اجرا می شود، می افزاید: ۸۷ کیلومتر از بزرگراه تبریز - اهر و ۴۴ کیلومتر از بزرگراه مرند - جلفا به بهره برداری رسیده و بقیه این مسیرها در دست اجراست.
وی اظهار می کند: بزرگراه تبریز- اسپیران به طول ۱۵۰ کیلومتر بوده که ۱۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده، ۲۲ کیلومتر آن در دست اجراست و هنوز ۱۱۶ کیلومتر آن برای اجرا واگذار نشده است.
بخشی زاده، ۳۱ کیلومتر از بزرگراه میانه- سرچم، ۱۲ کیلومتر از بزرگراه صوفیان- شبستر و ۲۱ کیلومتر از بزرگراه سراب - بستان آباد و طرح های بهسازی ۱۷ کیلومتر از راه مرند- ایواوغلی و ۱۰ کیلومتر از بستان آباد - تبریز را از دیگر پروژه های جاده ای در دست اجرای استان اعلام می کند.

ظرفیت جابجایی بار و مسافر در فرودگاه های آذربایجان شرقی با اجرای طرح های توسعه ای افزایش یافته است
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی با اشاره به پروژه های توسعه حمل و نقل هوایی استان، می گوید: توسعه ترمینال شماره سه این فرودگاه، توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسیوی های ارتباطی به فرودگاه تبریز، بهسازی و مرمت ابنیه، زیرساخت های تاسیسات مکانیکی، برقی و عوامل پروازی و محوطه سازی این فرودگاه از جمله پروژه های توسعه حمل و نقل هوایی استان است.
رامین آذری، با بیان اینکه در سال جاری ظرفیت جابجایی مسافر در فرودگاه های استان با توسعه پروازهای داخلی و بین المللی افزایش یافته است، می افزاید: تعداد پروازهای نوروزی فرودگاه تبریز نیز در ایام نوروز امسال به بیش از ۷۰۰ پرواز رفت و برگشت افزایش یافته است.تعداد پروازهای نوروزی فرودگاه تبریز نیز در ایام نوروز امسال به بیش از ۷۰۰ پرواز رفت و برگشت افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه عملیات نوروزی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز از ۲۵ اسفند آغاز شده است و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه می یابد، اظهار می کند: در این مدت ۱۷ شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی جابجایی مسافران نوروزی فرودگاه تبریز را بر عهده خواهند داشت.
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی، می گوید: شهرهای مختلف ترکیه از جمله استانبول، آدانا، قاضی پاشا، ازمیر، دنیزلی و مقاصدی مانند دبی در مسیرهای خارجی و شهرهای مشهد مقدس، جزیره کیش، شیراز و تهران جزو پرتقاضاترین مسیرهای داخلی فرودگاه تبریز در ایام نوروز هستند.
آذری، ادامه می دهد: در ایام نوروز برنامه های مختلفی مانند مراسم نورافشانی همزمان با تحویل سال، اجرای موسیقی زنده در سالن ترمینال و برگزاری جشنواره های مختلف عکاسی و نقاشی و هم چنین اجرای برنامه «افطاری ساده» پس از آغاز ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

جابجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی آذربایجان ۷۵ درصد افزایش یافته است
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان نیز می گوید: در ۱۱ ماه سال جاری از طریق ناوگان ریلی منطقه آذربایجان ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۶۲ مسافر جابجا شده که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته است.
محمدرضا قربانی، می افزاید: این تعداد مسافر جابجا شده از طریق ناوگان ریلی این منطقه شامل یک میلیون و ۶۱۳ هزار و ۹۱۱ مسافر بین شهری و ۴۴۲ هزار و ۷۵۱ مسافر حومه ای است که به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد و ۳.۵ برابر (۳۵۰ درصد) افزایش نشان می دهد.
وی با اشاره به افزایش ۸۷ درصدی تناژ تخلیه بار، ۳۳ درصدی تناژ صادرات و هفت درصدی تناژ بین المللی این اداره کل در ۱۱ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، اظهار می کند: در این مدت تناژ تخلیه بار در راه‌آهن منطقه آذربایجان ۷۸۵ هزار و ۵۹۹ تن است که این شاخص در مدت مشابه سال قبل ۴۲۰ هزار و ۸۰۵ تن بود.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان می گوید: تناژ صادرات بار در این اداره کل در سال قبل ۲۳۸ هزار و ۷۱۰ تن بود که در سال جاری با افزایش ۳۳ درصدی به ۳۱۷ هزار و ۹۲۶ تن رسید.
قربانی، ادامه می دهد: شاخص تناژ بین المللی حمل و نقل ریلی منطقه آذربایجان در ۱۱ ماه امسال با رشد هفت درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۶۵۶ هزار و ۲۱۲ تن به ۷۰۱ هزارو ۷۱۳ در سال جاری رسیده است.
وی با اشاره به برنامه های راه آهن آذربایجان برای جابجایی مسافران ریلی در ایام نوروز امسال اعلام می کند: برای ایام نوروز سه رام قطار از مبدا تبریز به مقصد تهران و بالعکس و ۲ رام قطار برای مسیر تبریز به مقصد مشهد و بالعکس پیش بینی شده است.برای ایام نوروز سه رام قطار از مبدا تبریز به مقصد تهران و بالعکس و ۲ رام قطار برای مسیر تبریز به مقصد مشهد و بالعکس پیش بینی شده است.
مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان می گوید: این اداره کل برای سفرهای حومه ای روزانه یک رام قطار به مقصد جلفا و بالعکس برای این ایام پیش بینی کرده تا مسافرانی که قصد سفر به منطقه آزاد جلفا را دارند از این ظرفیت استفاده کنند.
قربانی، می افزاید: تمام ایستگاه ها، نمازخانه ها و سکوهای مسافری و سرویس های بهداشتی موجود در طول خطوط راه آهن منطقه آذربایجان از ماه ها قبل برای ایام نوروز آماده شده و این اداره کل با تمام ظرفیت های موجود آماده پذیرایی از مسافران نوروزی است.
وی اظهار می کند: اجرای برنامه‌های فرهنگی و برگزاری جشن نوروزی، موسیقی سنتی و برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌های تشکیلاتی از برنامه‌های این اداره کل برای عید نوروز است.
انتهای پیام/
شتاب چرخ حمل و نقل آذربایجان‌شرقی همراستا با توسعه استان خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 1 نظر

پاسخ   امیر   سال پیش  

کدوم قسمت آزادراه تبریز - ارومیه رو کار می کنن فعلا که این مسیر بعد از خاصبان به سمت تبریز،مخصوصا در ایلخچی ترافیک شدیدی داره
پژوهشیار