ترجمه/

مهندسی محیط زیست "نماینده شهر هوشمند فردا"

1401/12/27 - 12:45 - کد خبر: 89150 نسخه چاپی

نصر: مهندسی محیط زیست که در پروژه‌های شهری و معماری به کار می‌رود، با چالش‌هایی که بر آن متمرکز است، امروزه تمایل دارد تا مشاغل مختلف را به صورت عرضی یکپارچه کند. ما تکامل آن را در بافت شهری، ادغام آن در آموزش دانشگاه تا اجرای آن در پروژه‌های شهری را رمزگشایی می‌کنیم.

به گزارش نصر، مهندسی محیط زیست در مدیریت آب باران، بهره وری انرژی، آسایش حرارتی و ...، علم را در مرکز پروژه های معماری و شهری قرار می دهد. علاوه بر طراحی فنی ساختمان توسط معماران، در هنگام طراحی پروژه های مختلف، مسائل زیست محیطی و اجتماعی نقش آفرینان بافت شهری را به سمت علم ساخت و ساز سوق می دهد. این بخش و به طور کلی بخش ساخت و ساز، در واقع یکی از پر انرژی ترین و مصرف کننده ترین مواد خام در جهان با استفاده از  بتن بوده که عامل اصلی تخریب محیط زیست است. بنابراین هنگام طراحی پروژه های شهری باید بازتاب های جهانی نیز در نظر گرفته شود.

از کیفیت کاربردی تا کیفیت زیست محیطی
در این زمینه، در واقع مهندسی است که بازیگر اصلی در طراحی پروژه ها و فضیلت محیطی و اجتماعی احتمالی آنها خواهد بود. فلوریان دوپون، بنیانگذار دفتر طراحی فنی Zefco، با اطمینان بیا ن می کند: "ما نماینده کاربران فردا و سیاره هستیم. " همانطور که اکولوژی بیشتر در مسائل معماری و شهری جای می گیرد، ابعاد محیطی نیز در دفاتر طراحی اهمیت بیشتری پیدا می کند و دیگر این رشته را به راحتی کاربر محدود نمی کند. وی معتقد است: «این مفاهیم مرتبط با محیط زیست و مدیریت منابع ضروری خواهند بود»، که حتی از صحبت کردن در مورد «مهندسی بهره وری» تردیدی ندارد. چنانچه خاطرنشان می کند، از دیدگاه او بعید نیست که به زودی این سؤالات در مرکز انعکاس تولید شهری قرار گیرد، چیزی که تاکنون به دست نیامده است.

بخش کلیدی در پروژه های شهری
مهندسی محیط زیست نیز چنان اهمیتی در توسعه پروژه های شهری پیدا کرده است که کاربرد آن از ابتدای طراحی ها رخ می دهد. تخصص طراحی شهری در واقع برای ارائه جاه طلبی های پروژه ها در طول هرگونه رقابت و سایر درخواست ها برای برچسب های زیست محیطی و / یا اجتماعی ضروری است. از آنجایی که ساخت بتن به شدت برای محیط زیست مضر است، استفاده منطقی و مناسب از مصالح نیز یکی از دغدغه های اصلی مهندسی محیط زیست است. برای مثال، استفاده از مواد با منبع زیستی، یعنی برگرفته از مواد گیاهی، می‌تواند کاملاً مرتبط باشد، مشروط بر اینکه بدانید چگونه کار می‌کنند. ایده فقط نشان دادن این نیست که این مواد به دلیل آگاهی ابتدایی استفاده می شوند، بلکه استفاده از آنها به بهترین شکل ممکن است.
مهندسی در محیط زیست نیز اثر خود را بر عملکرد طولانی مدت ساختمان ها می گذارد. برای مثال، بازتابی در مورد تحرک پیرامون پروژه‌ها نیز انجام شده است. این مهندس با آگاهی از این که یکی از اهداف پروژه های شهری کاهش استفاده از وسایط حمل و نقل آلاینده تا حد امکان است، توضیح می‌دهد : «ما سعی می‌کنیم تا فراتر از چالش‌های زنجیره ای مرتبط با حمل و نقل حرکت کنیم». او با تاکید بر لزوم تشویق کاربران آینده به موضوع تحرک نرم توضیح می‌دهد: "وقتی امروز ساختمانی را تحویل می‌دهیم، اتاق دوچرخه باید از چنان ظرفیتی برخوردار باشد که اگر همه ساکنان ساختمان از آن استفاده کنند، سه چهارم آن هنوز باقی بماند".
با این حال، برای مهندس، این رشته برای جذب متخصصان جوان تلاش می کند. دوره های آموزشی تخصصی کوتاه مدت به جوانان اجازه می دهد تا دانش لازم را هم برای تخصص معماری و هم برای مهندسی کسب کنند. از سویی نیز، مدارس و دانشگاه ها به طور منظم پذیرای دانشجویانی هستند که پس از اولین تحصیل در رشته مهندسی، تغییر مسیر می دهند، قبل از اینکه خود را به سمت دوره های تخصصی مطالعات شهری و معماری هدایت کنند، که به آنها امکان می دهد مهارت های دوگانه ای را که بسیار مورد توجه طراحی شهری هستند،  با الزامات بافت شهری به دست آورند.
بدین ترتیب، شهر پایدار و متصل با سودمندی اقتصادی و زیست محیطی شهر هوشمند و با کنترل سفر، مصرف انرژی و در نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای و کاهش قبض انرژی جمعی سنجیده می شود. از منظر اجتماعی، شهر هوشمند نیز یک وعده است. نقش اساسی که مهندسی می تواند در تسلط خود بر تمام آجرهای فنی شهر هوشمند و در توانایی پیش بینی و گفت و گوی مستقل با همه ذینفعان ایفا کند این است که زندگی بهتر را با اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات با هم بسازیم تا شهرهایمان را انسانی تر، مسئولیت پذیرتر و همچنین آزادتر در سراسر جهان کنیم.

آذر کریم‌زاده
انتهای پیام/
مهندسی محیط زیست نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار