گزارش نصر از بزرگداشت روز پروین اعتصامی در تبریز؛

اختر چرخ ادب ایران ۱۱۷ ساله شد

1401/12/26 - 16:46 - کد خبر: 89101 نسخه چاپی

نصر: مراسم بزرگداشت پروین اعتصامی در روز ۲۵ اسفند در خانه ی پروین و در یک روز بارانی برگزار شد.

به گزارش نصر؛ حیاط گلکاری شده و مهیا برای میزبانی میهمانان بود ولی باران ، همگی را به داخل خانه کشاند ولی آشفتگی به خوبی کنترل شد. 
برنامه با سخنان  جواد شریف نژاد مدیر عامل بنیاد فرهنگ، هنر و‌ادب آذربایجان ؛ میزبان این بزرگداشت در صد و هفدهمین سالروز تولد اختر چرخ ادب ایران آغاز شد . وی ضمن عذرخواهی من باب شرایط ، از برنامه های بنیاد برای روشن نگه داشتن چراغ فرهنگ و ادب در آذربایجان گفت که به وسیله گردهمایی ها و جشنواره ها و .. این مهم ممکن می شود . 
وی از مسابقه ی نقاشی تصاویر پروین که با همکاری انجمن نقاشی در جریان است خبر داد.
همچنین نمایشگاه آثار خطی از شعر پروین که هر دو تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ بر پا خواهند بود و در نهایت داوری خواهند شد. 
همچنین از برنامه های آتی برای چاپ کتاب هایی در باب یوسف اعتصامی ،پدر و استاد پروین و برنامه برای تصحیح دیوان پدر بزرگ پروین برای دسترسی پژوهشگران این حوزه گفت . 
وی به این نکته نیز اشاره کرد که باید به چهره های اذربایجانی که فراموش شده اند ولی در تاریخ ، منشا تحرک و خیر و برکت بوده اند ، در سال جاری بیشتر بپردازیم . 
به گزارش نصر در ادامه پس از تک نوازی زیبای عاشیق و شعری درباب «آنا»، حسن گلی ،معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ، ضمن تبریک پیشاپیش عید ، از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی به آذربایجان و به اهمیت پروین و شعر در این نگاه وی اشاره کرد و گفت: «اینکه رهبری آذربایجان را مرکز تمدن غرب کشور می خوانند، مسئولیتی بر گرده اهالی فرهنگ و ادب به بار می آورد که چنین جایگاهی را که ادبای تاریخ آذربایجان از خود به جا گذاشته اند‌، چطور باید حفظ و تداوم دهیم و به نسل های آینده منتقل کنیم .»
وی ادامه داد: «رهبر در آخرین دیدارشان با مردم آذربایجان در ۲۶بهمن به هشت ادیب اشاره کردند که یکی از آنها ، پروین اعتصامی بود‌ که نشانگر این است که چنین گنجه های ادبی ، سرمایه های معنوی ما هستند که به آنها بیشتر و بیشتر خواهیم پرداخت.»
در ادامه مراسم ، خانم دکتر حسنی شقاقی آذر ،شعری در باب پروین خوانده و این نادره ادب ایران را تکریم کرد و پس از آن موسیقی زنده سنتور و هنگ درام نواخته شد .
به گزارش نصر ، مراسم در  حیاط با سخنان استاد علیزاده در باب اولین حامی و معرف پروین اعتصامی به جامعه ی ادبی ایران ادامه یافت .
حسنی شقاقی آذر ادامه داد: « این نابغه ی آذربایجانی و فراموش شده کسی نیست جز محمدضیا هشترودی متولد سال ۱۲۷۶ که در تهران به تحصیل پرداخته . در سوم دبیرستان بخاطر اینکه سوادش از معلمان بالاتر بوده و به آنان خرده میگرفته ، از مدرسه اخراج شده و به خود تحصیلی پرداخته است. او که ریاضی دان ، زبان شناس و ادیبی مسلم بود ، در سال ۱۳۰۳ و در سن ۲۷ سالگی ، کتابی به نام «منتخبات آثار »به چاپ میرساند که اولین آنتولوژی ادبیات جدید ایران به شمار می آید . »
وی گفت: «محمد ضیا هشترودی در این کتاب ، فصلی را به پروین اختصاص داد آنهم در دورانی که تنها چند قطعه از شعر های پروین در مجله بهار چاپ شده بود و خیلی ها حتی نمیدانستند که پروین زن است یا مرد!»
وی در ادامه اضافه کرد: « این نوشته او ، بعد از صد و اندی سال ، هسته مرکزی تمام مطالبی است که امروزه درباره پروین  گفته میشود .او پروین را بزرگترین شاعره ای خواند که در تاریخ ادب ایران ظهور کرده است . همچنین پروین را بر خلاف نیما که خیال پرداز است ، شاعری رئالیست معرفی کرد. استاد زرین کوب در کتاب نقد ادبی ، آرای انتقادی هشترودی را در آن تاریخ ،مبتنی بر شیوه نقد ادبی فرانسه خوانده و اعتبار آن را تثبیت کرد  ولی هرگز آنطور که باید به وی پرداخته نشده است و سخنان من ، ادای دینی برای این نابغه ی جامعه ی ادبی است .»
به گزارش نصر ، در طی مراسم از کتاب «یازی قایدالاری »رونمایی شد . استاد رحمانی در باب این کتاب که با همکاری بنیاد ادبی و آقای شریف نژاد به چاپ رسیده ، صحبت کردند . این کتاب در دو جلد و ده فصل تعبیه شده که به صدا ها، ساختار کلمات، صرف و نحو و جمله بندی ، نقطه گذاری و ..،رسم الخط، اسلوب و ... درش پرداخته شده است و بسیار جامع و کامل قواعد دستور زبان ترکی را پوشش میدهد. 
به گزارش نصر، در پایان ، مراسم با موسیقی زنده و شعر خوانی دکتر بیژن خاکپور برای پروین اعتصامی خاتمه یافت و از میهمانان دعوت شد که از نمایشگاه آثار تصاویر پروین در طبقه ی زیر زمین خانه دیدن کنند . 
انتهای پیام/
اختر چرخ ادب ایران ۱۱۷ ساله شد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار