مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

کار فرهنگی باید مجاهدانه، دغدغه‌مند، موثر و تحول آفرین باشد

1401/12/25 - 11:06 - کد خبر: 89023 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: کار فرهنگی باید مجاهدانه، دغدغه‌مند، سریع، موثر و تحول آفرین باشد.

به گزارش نصر، سیدمحمدحسین بلاغی در نشست شورای فرهنگ عمومی آذرشهر، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با مقوله فرهنگ، اظهار کرد: ایشان هم در دیدار نخست اعضای هیات دولت سیزدهم و هم در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تاکید کردند و مسئله مد نظر و مورد تاکید ایشان ساختار فرهنگ به معنای آنچه که مردم به عنوان فرهنگ در زندگی فردی و جمعی عمل می‌کنند،‌ بود.
وی افزود: براساس منویات مقام معظم رهبری فرهنگ عمومی،‌ فرهنگ ملی و فرهنگ رسمی دوباره باید بازسازی انقلابی شود و این امر نیازمند کار فرهنگی مجاهدانه، دغدغه‌مند،‌سریع، موثر و تحول‌آفرین است.
بلاغی با اشاره به این‌که تحولات فرهنگی همواره جزو تحولات غیرملموس در جوامع است،‌ اظهار کرد: در برابر تحولات فرهنگی و برای بازسازی ساختار فرهنگ باید از سه راهبرد پیروی کرد؛ نخست هشیاری دائم در این عرصه، رصد و شناخت دقیق از مسائل روز و دیگری ارائه راهکارهای عالمانه و موثر است.
وی همگرایی و انسجام را از دیگر مسائل مهم و اساسی در کار فرهنگی برشمرد و گفت: کار فرهنگی اگر با انسجام و همگرایی همراه نباشد صرفا یک اتفاق خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در ادامه با اشاره به تاثیر و موفقیت فعالیت‌های فرهنگی در دهه‌ی ۶۰، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی در دهه‌ی شصت در بستر مساجد انجام می‌گرفت و این حرکت جمعی و مبتنی بر آموزه‌های اسلامی در عرصه فرهنگ نیز نمود می‌یافت و می‌بایست امروز نیز از این راهکار برای تاثیرگذاری بیشتر فعالیتهای فرهنگی بهره بگیریم.
بلاغی گفت: تمام فعالیت‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در خدمت جریات‌های مردمی باشد و در سال جاری تخصیص اعتبار به برنامه‌های فرهنگی و هنری براساس مردم محور بودن آن‌ها خواهد بود.
وی افزود: هر فعالیت فرهنگی و دینی که مردم خود پای کار آمده‌اند و امور به مردم واسپاری شده موفق بوده است.
بلاغی تصریح کرد: رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز مبتنی بر ایجاد تشکل‌های مردمی است و سعی می‌کنیم در همه پهنه‌ی جغرافیایی استان همراه هنرمندان و اصحاب فرهنگ که پای کار انقلاب هستند باشیم و زمینه را برای نقش آفرینی آنان فراهم نماییم.
وی تاکید کرد: هر برنامه فرهنگی، هنری، رسانه‌ای و قرآنی باید با ایده‌پردازی همراه بوده و در راستای جلب و جذب نسل جوان جامعه باشد و در عین بازنگری نظام ایده‌پردازی در حوزه فرهنگ، کارهای بی‌جهت و خنثی از لیست برنامه‌های اداره کل و ادارات تابعه شهرستان‌ها حذف خواهد شد.
بلاغی هم‌چنین با اشاره به وظایف شورای فرهنگ عمومی، گفت: براساس منویات مقام معظم رهبری باید خود و جامعه را برای حرکت به سمت نظم نوین جهانی و حکمرانی‌های جدید در بستر فرهنگ آماده کنیم و مسئولیت تک تک ما در این عرصه خطیر و جدی است.
وی وظیفه‌ی شورای فرهنگ عمومی را ریل‌گذاریدر عرصه فرهنگ مبتنی بر مسائل روز عنوان و تاکید کرد: شوراهای فرهنگ عمومی به عنوان قرارگاه فرهنگی جامعه باید برای چشم‌انداز بیست ساله و تربیت نسلی پویا و متعهد برنامه‌ریزی کند.
بع گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، وی با اشاره به کارگروه‌های ایجاد شده در شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: این کارگروه‌ها شامل کارگروه اصلی رصد و پیگیری مصوبات شورا، گارگروه رصد تحولات فرهنگی، کارگروه افکار سنجی و رصد شاخص‌های عمومی، کارگروه امور دینی فرق و مذاهب، کارگروه  تخصصی تعلیم و تربیت،‌ کارگروه فرهنگ هنر و رسانه، کارگروه امور اجتماعی و زنان وخانواده و کارگروه حوزه اقتصاد فرهنگ است که در شهرستان‌ها نیز فعال خواهد شد.
انتهای پیام/
کار فرهنگی باید مجاهدانه، دغدغه‌مند، موثر و تحول آفرین باشد خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار