گزارش /

سیری در رنگین کمان هفت رنگ از کارگاه کاشی سازی سنتی اصغری + تصاویر

1402/01/05 - 13:44 - کد خبر: 88986 نسخه چاپی

نصر: نصر: استاد داوود آزاد به همراه تیم رسانه‌ای نصر از کاشی سازی هفت رنگ بقال اصغری و پخش انواع فتیله و کاشی های تزئینی (نمایندگی اطلس سرام) که صنعت و هنری کهن در آذربایجان شرقی محسوب می شود، در منطقه جاده تهران روبروی کافی شاپ وحید بازدید کردند.

به گزارش نصر، صنعت كاشي سازي و کاشی کاری سنتی كه بيش از همه در تزيين معماري سرزمين ايران، و به طوراخص بناهاي مذهبي و سنتی به كار گرفته شده، همانند سفالگري داراي ويژگي هاي خاصي است. 
اين هنر و صنعت از گذشته ي بسيار دور در نتيجه مهارت، ذوق و سليقه كاشي ساز در مقام شيئي تركيبي متجلي گرديده، بدين ترتيب كه هنرمند كاشيكار يا موزاييك ساز با كاربرد و تركيب رنگ‌هاي گوناگون و يا در كنار هم قرار دادن قطعات ريزي از سنگ‌هاي رنگين و بر طبق نقشه‌اي از قبل طرح گرديده، به اشكالي متفاوت و موزون از تزيينات بنا دست يافته است.
ساخت کاشی سنتی در معماری ایرانی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد، از آن جهت که کاشی در گذشته یکی از مهم ترین تزئینات قامت بناهای مذهبی و حتی عمومی کشور و مناطق اسلامی بود و اکنون نیز در مساجد، مقبره و گلزار شهدا، عبادت گاه ها، مدارس، بیمارستان ها و در برخی موارد برای تزئینات ساختمان های شخصی استفاده می شود.
کاشی های سنتی در مرمت و احیای بناهای تاریخی کاربرد دارند و امروزه کارگاه های آفرینش آن در زمره صنایع دستی طبقه بندی می شوند.
هفت رنگ متداول و رایج در ساخت این نوع کاشی عبارتند از سیاه، سفید، لاجوردی، فیروزه‌ای، قرمز، زرد و حنایی که در بناهای تاریخی و اماکن متبرکه از این نوع کاشی‌ها زیاد استفاده شده ‌است.
انتهای پیام/
سیری در رنگین کمان هفت رنگ از کارگاه کاشی سازی سنتی اصغری + تصاویر سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار