صبا سلیمی، مدیرآکادمی فوتبال بانوان باشگاه مس سونگون ورزقان شد:

پدیده فوتبال بانوان ایران به تیم آلمان دعوت شد

1401/12/24 - 17:10 - کد خبر: 88981 نسخه چاپی

نصر: اولین لژیونر فوتبال بانوان ایران گفت: الوعده وفا؛ به دختران علاقه مند و با استعداد آذربایجان شرقی قول داده بودم تا در راستای پرورش استعدادهای بازیکنان آکادمی فوتبال بانوان را به صورت حرفه ای راه اندازی کنیم. همزمان با مسئولیت این باشگاه، به تیم آلمان نیز دعوت شده ام.

به گزارش سرویس ورزشی نصر، فوتبال بانوان در کشور ما سابقه زیادی ندارد و اما رفته رفته شاهد آن هستیم که استان کرمان و اصفهان در زمینه فوتبال بانوان پیشرفت‌های خوبی داشتند. در این میان استان آذربایجان شرقی هم به واسطه فعالیت‌های باشگاه مس سونگون قصد دارد علاوه بر فعالیت موفق در رشته‌های مختلف، بحث استعدادیابی و فوتبال بانوان را به صورت حرفه ای پیش ببرد.
در همین رابطه با صبا سلیمی مدیر آکادمی بانوان باشگاه مس سونگون ورزقان به صحبت پرداختیم: 

ابتدا بفرمایید چه شد که با باشگاه مس سونگون ورزقان همکاری خودتان را شروع کردید؟
برای این بحث باید مقدمه مهمی را عنوان کنم. در مرداد ماه سال 1401 آقای خطیبی به عنوان مدیر باشگاه به عنوان مدیر باشگاه انتخاب شدند. ایشان در شروع کارشان برنامه ریزی کردند تا در کنار تیم خوب فوتسال از مس سونگون به معنای واقعی باشگاهی فعالی دارای رشته‌های مختلف در سطح کشور بسازند. در این میان مدیران باشگاه که تفکر حرفه ای دارند، ایده اولیه آکادمی بانوان مس سونگون را در ذهن داشتند.

با توجه به سوابق تان شما در این مسیر قرار گرفتید؟
از آنجایی که بنده در سال‌های اخیر به عنوان بازیکن لژیونر فوتبال بانوان در کشورهای همسایه فعال بودم. مسیر سخت قهرمانی را تجربه کردم، خیلی علاقه مند بودم و به خودم قول دادم روزی به دختران با استعداد استانم برای پیشرفت در فوتبال کمک کنم. خطه‌ای که آرامش امروز ما مدیون زحمات و خون شهدای بزرگواری چون شهید باکری است و خودم از خانواده ایثارگران جنگ تحمیلی هستم، ادای دین کنم. زحمات کارکنان محترم باشگاه مس شرایطی فراهم کرده تا باشگاه مس سونگون ورزقان در دنیای ورزش پشتوانه محکمی برای ورزشکاران و استعدادهای ورزشی باشد. در این میان قضیه مدیر ورزشی خیلی اهمیت دارد.

سابقه فعالیت ورزش قهرمانی، خطیبی چه تاثیری در باشگاه مس سونگون ورزقان دارد؟
بارها در کلام شنیدیم که مدیر صاحب نظر ورزشی چه ثمراتی دارد، اما خدا خواست  که  در استان خودمان شاهد چنین اتفاق مثبتی باشیم. انصافا آقای خطیبی که بازیکن ملی، سرمربی تیم های لیگ برتری بوده رمز و راز مدیریت را به خوبی می داند و فاکتور بومی بودن به ایشان کمک زیادی کرده است. مشاوران بسیار خوبی انتخاب کردند و در حال حاضر در باشگاه شاهد تشکیل زنجیره همکاران مسنجم، فعال و پویا هستیم.  وظایف ورزشکاران و مدیران روشن است. کامیابی‌های باشگاه مس سونگون ورزقان اتفاقی نیست.

کمی از برنامه های خودتان به عنوان مدیر آکادمی بانوان مس سونگون ورزقان بفرمایید.
در چنین شرایطی وقتی باشگاه فعالی داریم، چرا برای کشف، پرورش استعدادهای بازیکنان خودمان تلاش نکنیم؟ ما در این خطه استعدادهای خوبی داریم  که واقعا به خاطر نبود آکادمی و محلی برای استعدادیابی آنطور که باید و شاید نتوانستند در رشته فوتبال موفق عمل کنند. به هر حال به دلیل حساسیت‌ها و مسائلی که وجود دارد دوری یک دختر از خانواده هم آسان نیست. باشگاه مس سونگون به تمامی این موارد توجه کرد و کاملاً علمی قضیه آکادمی بانوان را پیش برد.

از نظر حرفه ای هم تاثیرگذار است؟
دقیقا نباید فراموش کرد که یکی از الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا  برای صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها، راه اندازی تیم بانوان است. در همین رابطه خودم سختی دوری از خانواده را قبلا تجربه کردم و با وجود اینکه خانواده ام بسیار از بنده حمایت کردند اما این مسیر شاید برای دیگر استعدادها فراهم نباشد. با چنین تجارب و اوصافی که گفتم وقتی از سوی باشگاه مسئولیت تشکیل آکادمی بانوان مس سونگون ورزقان به من پیشنهاد شد احساس کردم شرایط و زیرساخت‌ها فراهم است.

از شروع کارتان بگویید؟
ابتدا روی روش‌های تشکیل آکادمی و اینکه موثرترین مسیر را پیش بگیریم، مطالعه کردم. مدل های مختلفی را بررسی  و با موافقت آقای خطیبی و همکاران محترم مراحل پیش رفت. در این مدت دوره های مربیگری را هم طی کردم و مدرک دریافت کردم.
از روزی که  استعداد در آکادمی بانوان مس سونگون وارد می شود تا آخرین روزی که تحت قرارداد باشگاه است برای او برنامه و منشور اخلاقی و حرفه‌ای وجود دارد. در این میان با خانواده‌ها هم ارتباط و تعامل خوبی داریم از همان روزهای اول شرط گذاشتیم که در صورت تایید استعداد توسط استعدادیاب ‌های باشگاه باید در تست‌های پزشکی هم تاییدیه بگیرند. این یک مثال کوچک از برنامه های بزرگی است که اجرایی شده.
کل مجموعه مدیریتی باشگاه از تصمیمات این بخش حمایت کردند.

آیا به تشکیل تیم و حضور در مسابقات حرفه ای هم فکر می کنید؟
بله، حتما. به هر حال تهمیداتی از سوی باشگاه برای حضور در فوتبال حرفه ای اندیشیده شده و به زودی اطلاع رسانی می شود. ضمن اینکه چهار بازی دوستانه برگزار کردیم که در همه آنها برنده شدیم. از روزی که شروع به کار کردیم قدردان زحمات کارگران معدن مس سونگون ورزقان و مدیریت باشگاه هستیم.

صحبت پایانی؟
باید از آقای خطیبی مدیر عامل محترم باشگاه و همکاران محترم شان کمال قدردانی و سپاس را داشته باشم. تلاش زیادی برای همه بخش های باشگاه از جمله آکادمی بانوان داشتند. شاهد هیچ گون تبعیضی در باشگاه نیسیتم و از توجه مدیران قدردان هستیم. امیدوارم دستاورد این مسیر کسب مقام در خور شان باشگاه و امکانات عالی آن باشد.
انتهای پیام/
پدیده فوتبال بانوان ایران به تیم آلمان دعوت شد سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار