مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی خبر داد: 

ضرورت تکمیل رینگ آبی تبریز / وضعیت آب خوب نیست

1401/12/24 - 20:07 - کد خبر: 88947 نسخه چاپی

نصر: مدیر عامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: رینگ جنوبی تبریز را به متراژ 26 کیلومتر اجرا کرده ایم که این باعث خواهد شد آب زرینه رود را به چاه ها وصل کند و برای این منظور 500 میلیارد هزینه شده است و تا 23 کیلومتر پیشرفت داشته است.  

به گزارش نصر، نشست خبری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. 
در ابتدای این نشست، معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان ضمن تشریح آخرین وضعیت آبی استان گفت: واقعیت این است که امسال تغییر اقلیم را احساس کردیم، استان ما در مقایسه با استان های کم بارش نسبت به سایر استان ها امسال استان ما کم بارش ترین استان بوده است.
"مجتبی جلیل زاده" با تاکید بر اینکه وضعیت آب امسال خوب نیست، تشریح کرد: تا امروز 95 میلی در استان بارندگی داشته ایم، این رقم در مقایسه با حالت نرمال 157 میلی بوده است، میانگینی که در سال های گذشته داشتیم نشان می دهد که 40 درصد نسبت به سال های گذشته عقب هستیم. 
وی ادامه داد: در مقادیر خطی اهر کمترین بارش را داشته است و این را امسال به وضوح دیدیم. 
وی اضافه کرد: علاوه بر کم بارشی، افزایش دما نیز مشکل را دو چندان کرد و 7 دهم درجه نسبت به نرمال افزایش داشته است و این 18 درصد تبخیر را زیاد می‌کند. 
وی خبر داد: امسال تنها استانی بودیم در سطح کشور که وضعیت آب را به سطح پایدار برسانیم. 
جلیل زاده گفت: 50 میلیون کسری متوسط سالانه را به 35 میلیون رسانده ایم اما متاسفانه بعد از 98 به بعد وضعیت کاملا متفاوت است ورودی سفره های زیر زمینی کاهش یافته است.
وی ادامه داد: کل کانال های آبی در حوزه دریاچه ارومیه بسته است.
وی خبر داد: هرسال آژانس بین المللی، شعاری شاخص در خصوص روز جهانی آب می دهد. شعار امسال نیز با عنوان (تغییری باش که می خواهی در دنیا ببینی) است. بزرگترین دل نگرانی و دغدغه در دنیا، کمبود کمیت و کیفیت آب است اما باید توجه کنیم که منشاء هر تغییری خودمان هستیم.
جلیل زاده خاطر نشان کرد: روان آب رودخانه ها کاهش می یابد و در ادامه ذخیره آب ها و حجم سدها کاهش می یابد. میانگین حجم ذخیره سازی سدها، 30 درصد است.
وی ادامه داد: حجم 70 درصد ذخیره آب در سدها خالی است. در مقایسه با بارش های سال قبل، 50 درصد عقب مانده ایم.
وی افزود: سد های ما نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش داشته و سد نهند 15 درصد کاهش داشته است. 
سد ستارخان اهر نیز وضعیت مناسبی ندارد. 
در ادامه"یوسف غفارزاده" مدیر عامل آب منطقه ای استان به سفر رئیس جمهور در استان پرداخت و گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان خوشبختانه بخش آب نسبت به سایر بخش ها پررنگ دیده شد
3 هزار 650 میلیارد تومان ظرف دو سال به پروژه عمرانی اختصاص یافته است. 
وی ادامه داد: 11 طرح شامل 40 پروژه که در بین آن ها پروژه های نیمه تمام وجود دارد. 
وی در رابطه با پروژه انتقال آب ارس به تبریز گفت: انتقال آب ارس به تبریز نیز جز مصوبات سفر ریاست جمهوری است که قرار است بصورت 4 ساله اجرا شود.
وی به اهمیت ایجاد رینک آبی تبریز پرداخت و گفت: رینک آبی در کلانشهر تبریز نداریم و اگر رینک تبریز وجود داشت کیفیت آب یکسانی به کل شهر می رسید و ضرورت دارد اين رینک اجرا شود که دور تبریز لوله هزار باید در دور تبریز ایجاد شود که هزینه و پروژه سنگینی است.
وی ادامه داد: رینک جنوبی تبریز را به متراژ 26 کیلومتر اجرا کرده ایم که این باعث خواهد شد آب زرینه رود را به چاه ها وصل کند و برای این منظور 500 میلیارد هزینه شده است و تا 23 کیلومتر پیشرفت داشته است. 
غفارزاده توضیح داد: اکنون سه کیلومتر از این رینک ناقص است که سال آینده تکمیل خواهد شد، مخزن اضطراری تبریز هزار میلیارد تومان و بصورت بتنی در بلند ترین سطح شهر ایجاد شده است؛ دو هزینه فوق مبالغ بروز شده این پروژه ها است. 
وی ادامه داد: در سال گذشته برای اینکه قطعی آب نداشته باشیم آب های زیر زمینی را 24 ساعته مصرف کردیم. 
مدیر عامل آب منطقه ای استان افزود: قول داده بودیم آبگیری اولیه و اضطراری سد گرمی چای را انجام دهیم، امیدواریم بتوانیم با فعالیتی که اکنون سه شیفته صورت می‌گیرد بتوانیم 15 فروردین به قولی که داده ایم عمل کنیم.
وی افزود: آب شرب سد پیغام چای شهر کلیبر و روستا ها را تامین می کند و تاریخ اتمام این پروژه اواخر سال آینده خواهد بود.
غفارزاده اضافه کرد: در رابطه با انتقال آب ارس به تبریز که بعنوان بزرگترین پروژه آبی استان به حساب می آید، این پروژه آب شرب سه و نیم میلیون جمعیت را تامین خواهد کرد، 145 کیلومتر طول لوله دو هزار این پروژه بوده و بعنوان ابر پروژه از آن یاد می شود.
وی تکمیل کرد: 35 کیلومتر این خط اجرا شده و 110 کیلومتر را به پیمانکار (خانم الانبیاء) داده ایم تا اجرا کند.
406 میلیون یورو مبلغ این قرارداد است که چند ماه گذشته با حضور مسئولین استانی و ملی رسما کلنگ زنی و لوله گذاری اتفاق افتاد و بحث تامین موارد مالی را پیگیر هستیم تا به تدریج اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه زمانبندی ما برای این پروژه 48 ماه بوده و امیدواریم بتوانیم طی 4 سال این پروژه را تکمیل کنیم.
انتهای پیام/
محمدرضا اخگرگداز
ضرورت تکمیل رینگ آبی تبریز / وضعیت آب خوب نیست محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار