به مناسبت روز پژوهش/

«رکاب زنان در پی شمس» نقد و بررسی می شود

1398/09/17 - 12:56 - کد خبر: 8885 نسخه چاپی

نصر: مسئول واحد آموزش و پژوهش حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از برگزاری هفتمین نشست تخصصی فلسفه، هنر و ادبیات با موضوع نقد و بررسی کتاب « رکاب زنان در پی شمس» به مناسبت روز پژوهش خبر داد.

به گزارش نصر، علی آقایاری با اعلام این خبر گفت: کتاب «رکاب‌زنان در پی شمس» به قلم حسن کرمی قراملکی در 660 صفحه توسط انتشارات ستوده چاپ  و منتشر شده است.

وی ادامه داد: ساختار کتاب فوق از نوع سفرنامه می باشد، سفرنامه ای که حسن کرمی، نویسنده کتاب با دوچرخه از دیار شمس یعنی «تبریز» به «قونیه» که مولانا در آنجا آرمیده است، سفر می کند و در ادامه به «دمشق» محل حشرونشر او سفر می نماید.

وی افزود: کتاب رکاب زنان در پی شمس ضمن اینکه سفر نامه می باشد اما خالی از پژوهش نیز نیست چرا که نویسنده کتاب به فراخور محل‌ها و اتفاقات از متون عرفانی همچون «مقالات شمس»، «مثنوی معنوی»، «غزلیات شمس»، «فیه‌مافیه» و دیگر متون جا بجا استفاده نموده است.

آقایاری ادامه داد: نویسنده در این کتاب به کوچه  پس کوچه های تاریخ سری زده و در آن شمس و مولانا را جسته است و برای غنی تر کردن اثر خود از سفرنامه هایی چون؛ سفرنامه ابن بطوطه، ابن جبیر و ناصر خسرو استفاده کرده است و به‌صورت علمی به حدود 190 منبع ارجاع‌دهی نموده است

وی اضافه نمود: خط سیر اصلی کتاب بر روی گزارش های روزانه سفر است و در بین گزارش ها و به فراخور حالات و اماکن، از متون تاریخی و عرفانی مربوط به شمس و مولانا به صورت تحقیقی در لابه لای گزارش سفر مطالبی گنجانده شده است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب «رکاب زنان در پی شمس» توسط دکتر حسین مهرنگ، دکتر ابراهیم اقبالی، دکتر عبدالله باقری حمیدی و دکتر حسن حیدرزاده نقد و بررسی می شود.

آقایاری در خاتمه با بیان اینکه حضور برای عموم در این نشست آزاد می باشد، گفت: نشست نقد و بررسی کتاب فوق در روز سه شنبه 19 آذرماه سال جاری راس ساعت 17:30 در محل سالن استاد شهریار حوزه هنری آذربایجان شرقی برگزار می شود.

انتهای پیام/

«رکاب زنان در پی شمس» نقد و بررسی می شود نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار