پرهیز از مصرف غیرضروری آب در خانه‌تکانی‌ها

1401/12/21 - 23:21 - کد خبر: 88789 نسخه چاپی

نصر: سنت خانه تکانی مهمترین آیین دیرینه اقوام ایرانی، برای استقبال از سال نو و نخستین اقدام آنان در پایان سال برای استقبال از سال نو می‌باشد.

به گزارش نصر، این رسم دیرین که حکایت از پاکیزگی و دوری از ناپاکی در نزد ایرانیان باستان می‌باشد، با گذر از پیچ و خم تاریخ، هنوز هم هر ساله در آستانه عید و استقبال از نوروز در همه  نقاط سرزمین  ایران انجام می‌شود.
زدودن گرد کهنگی و دادن نظم دوباره به وسایل خانه، نه تنها حرکتی نمادین است، برای فراموش کردن غم، اندوه، قهر و دشمنی، و جایگزینی شادی، مهر و تازگی، بلکه توصیه موکد دین مبین اسلام است برای پاکی و پاکیزگی.
خانه تکانی با وجود سادگی، دارای پیام‌های زیبا و رسایی است و رمز ماندگاری آن را باید در تفکر اندیشمـندانه‌ی آیینی جستجو کرد که رنگ‌ها را از دل ها می‌شوید و در دل آدمیان گرمی و مهربانی پدید می‌آورد، لبها را شاد و چهره ها را خندان می‌کند، به دیدگان برق مهر و یکرنگی می‌دهد و به انسان می‌آموزد که زندگی را از نو بازنگری کند.
اما در عصر حاضر با توجه به بحرانهای پیش رو علی الخصوص بحران آب ضرورت دارد این سنت زیبا با شرایط حال چه از نظر اهمیت منابع طبیعی و چه از نظر الگوهای زندگی منطبق گردد و تا حد امکان در  خانه‌تکانی به مصرف بهینه آب توجه ویژه داشته باشیم  لذا برای ترویج فرهنگ صحیح مصرف بر آن شدیم تا الگوی مناسبی برای انجام خانه تکانی پیش روی شهروندان قرار دهیم و ضمن حساس‌سازی این مقوله حیاتی در افزایش سواد آبی و کاهش مصرف بی رویه آب قدم موثری برداریم چرا که در صورت ادامه روند مصرف بی‌رویه آب،  این عنصر بدون جایگزین ، در آینده ای نه چندان دور، کشور دچار بحران  کم‌آبی خواهد شد همچنان که اکنون در بیشتر استانهای کشور مشکل کم‌آبی قابل رویت میباشد و آسیب‌های این کم آبی به شدت احساس میشود.
 بانوان این سرزمین به  عنوان  نیمی از جمعیت جامعه و به دلیل پیشینه تاریخی اثرگذار در تمامی عرصه‌های فرهنگی، تربیتی و آموزشی به عنوان مخاطبین خاص، در این طرح مدنظر میباشند تا با استفاده از پتانسیل و ویژگی مادرانگی و دیگرخواهی بتوانیم به نتایج مطلوبی در خانواده‌ها و سطوح مختلف اجتماع دست یابیم.
انتهای پیام/
پرهیز از مصرف غیرضروری آب در خانه‌تکانی‌ها نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار