مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در تحریریه نصر:

90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است/ تغییری باش که می خواهی در دنیا ببینی

1401/12/21 - 16:28 - کد خبر: 88771 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: حجم 70 درصد ذخیره آب در سدها خالی است و در مقایسه با بارش های سال قبل، 50 درصد عقب مانده ایم.

به گزارش نصر، "یوسف غفارزاده"  ضمن تبریک  فرا رسیدن روز جهانی آب، اظهار کرد: هرسال آژانس بین المللی، شعاری شاخص در خصوص روز جهانی آب می دهد. شعار امسال نیز با عنوان (تغییری باش که می خواهی در دنیا ببینی) است. بزرگترین دل نگرانی و دغدغه در دنیا، کمبود کمیت و کیفیت آب است اما باید توجه کنیم که منشاء هر تغییری خودمان هستیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه آذربایجان شرقی در سه رتبه آخر بارش ها قرار گرفته است؛ اظهار کرد: سال آبی یا فصل آبیاری هر سال از اول مهرماه تا آخر شهریور ماه است. متاسفانه وضعیت آبی استان در شمالغرب کشور، علی رغم گذر 6ماه ی در شمالغرب کشور نرمال به پایین است. در سال جاری با کاهش 50 میلی متر بارش، از 154 میلی متر بارش سال گذشته به 95 میلی متر رسیده ایم. این در حالی است که وضعیت بارش در سایر استان ها بسیار مطلوب است.


 
غفارزاده گفت: نسبت به میانگین 40 سال گذشته 155 میلی متر کاهش بارش داشته ایم. وقتی بارش کم باشد، رواناب رودخانه ها کاهش می یابد و در ادامه ذخیره آب ها و حجم سدها کاهش می یابد. میانگین حجم ذخیره سازی سدها، 30 درصد است. حجم 70 درصد ذخیره آب در سدها خالی است. در مقایسه با بارش های سال قبل، 50 درصد عقب مانده ایم.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی تصریح کرد: یکی از منابع تامین آب استان، کوه هایی هستند که ضخامت پوشش برفیشان زیاد است اما متاسفانه امسال نیز در خصوص پوشش برفی 50 درصد کاهش داشته ایم. امسال سال سختی را پیش رو داریم و برای مدیریت مصرف منابع آب تا پیک آبی شهریور ماه سال 1402، در خصوص آب شرب، آب صنعت، آب کشاورزی، نیازمند مدیریت ویژه تری هستیم. امیدواریم بارش باران تا بهار سال آینده ، کمبود بارش های زمستان سال گذشته را جبران کند.
وی با اشاره به تاثیر تغییرات اقلیمی گفت: امسال شاهد بارش برف در کویر یزد بودیم این در حالی است که آذربایجانی که با برفش مشهور بود، امشال شاهد کمترین میزان بارش ها بود.


 
غفارزاده با اشاره به اینکه به دلیل هم زمانی با پیک نوروز، مصرف آب نیز افزایش یافته است، عنوان کرد: در حال حاضر آب مخزن سدها را تصفیه کرده و استفاده می کنیم. اگر برای این پیک و مصرف ها مدیریت نداشته باشیم، با بحران واقعی آبی مواجه خواهیم شد.
وی با بیان اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، افزود: 90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی، 5 درصد سهم صنایع، 5 درصد سهم شرب است. باید منابع تولید آب را به صورت بهینه مصرف کنیم و امنیت غذایی ما در گرو مصرف بهینه آب است. 
مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه نیازمند انقلاب در حوزه کشاورزی استان هستیم، تاکید کرد: در بخش کشاورزی، با یک مترمکعب نیم کیلو با ارزش 50 سنت محصول تولید می شود. در حالی که در میانگین دنیا با یک مترمکعب آب، حداقل سه کیلو محصول تولید می شود. پس می توانیم با همین میزان، تناژ محصولاتمان را شش برابر افزایش دهیم.
غفارزاده ابراز کرد: آب را در ایران به قیمت نازلی می فروشیم لذا تا زمانی که قیمت آب پایین باشد، مصرف آب نیز زیاد خواهد بود چرا که کسی ارزش و قیمت آب را نمی داند. در خصوص فرهنگ سازی باید قام های بزرگتری برداریم.
انتهای پیام/
90 درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی است/ تغییری باش که می خواهی در دنیا ببینی سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار