ترجمه اختصاصی/

چگونه هلند به رهبر انرژی خورشیدی اروپا تبدیل شد؟

1401/12/21 - 16:10 - کد خبر: 88767 نسخه چاپی

نصر: به گزارش انجمن صنعت انرژی خورشیدی اروپا، در هلند به طور متوسط دو پنل خورشیدی به ازاء هر شهروند وجود دارد و ظرفیت نصب شده بیش از ۱ کیلووات برای هر نفر، این سرزمین را به کشور دارای بیشترین سرانه تولید انرژی خورشیدی در اروپا تبدیل می‌کند.

به گزارش نصر، در حومه هلند در حدود ۱۳۰ کیلومتری شرق آمستردام، تپه‌ای با ظاهری غیرعادی بر فراز خانه‌های کشاورزی، درختان بی‌برگ و علفزارهای گل‌آلود خودنمایی می‌کند. این تپه با ارتفاع ۲۵ متری از انباشتگی زباله‌های خانگی و تجاری در طول ۱۵ سال ساخته شده است و آنچه قابل توجه است این است که ۲۳۰۰۰ پنل خورشیدی آن را پوشش می‌دهد.
یک شرکت هلندی توسعه‌دهنده انرژی خورشیدی این چینش بزرگ پانل‌های خورشدی را که می‌تواند تا ۸.۹ مگاوات برق تولید کند، در شرق هلند، در اواسط سال ۲۰۲۰ افتتاح کرد و با این کار محل دفن زباله سابق اکنون برق کافی برای حدود ۲۵۰۰ خانوار تولید می‌کند.
این پروژه نشان‌دهنده تلاش گسترده‌ای در هلند - که اکنون بیش از ۴۸ میلیون پنل خورشیدی نصب کرده است- برای یافتن مکان‌های نوآورانه برای نصب پانل و استفاده حداکثری از ظرفیت انرژی خورشیدی است.

هلند چگونه برای انرژی خورشیدی فضا می سازد؟
توسعه‌دهندگان و تحلیلگران انرژی خورشیدی می‌گویند که توسعه بالای هلند در زمینه تولید انرژی خورشیدی، به دلیل کاهش شدید قیمت تجهیزات مورد استفاده در آن از جمله پنل، یک طرح موثر ارائه یارانه انرژی و اهداف بلندپروازانه دولت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بوده است.
دولت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، ۷۰ درصد از برق خود را عمدتاً از طریق افزایش ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی تجدیدپذیر تولید کند و به دنبال به دنبال کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود به عنوان یکی از شش کشور آلاینده اروپا است.
این امر در حالی است که هلند نیز مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، پس از مشکلات روسیه و اوکراین، اتکای انرژی خود به روسیه را کاهش داده است. در این راستا، مزارع خورشیدی و بادی هلند به پر کردن شکاف عرضه برق برجای‌مانده از نیروگاه‌های گازی کمک کرده‌اند که کارکرد آنها در میان قیمت‌های بی‌سابقه گاز غیرسودآور شده است.
اما زمین‌های کشاورزی هلند یکی از گران‌ترین زمین‌های اتحادیه اروپا هستند که در آنها یافتن فضا برای طرح‌های خورشیدی پرهزینه است. این واقعیت، همراه با تراکم بالای جمعیت کشور، به این معنی است که شرکت‌های خورشیدی باید در هنگام یافتن فضا مبتکرانه عمل کنند.
در سال‌های اخیر، هلند اهداف اقلیمی مانند اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر خود را در قانون وارد کرده و متعهد شده است که با محدود کردن حفاری گاز و نفت در خشکی، به طور کلی بودجه انرژی‌های سبز را افزایش دهد. بودجه انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور در سال ۲۰۲۲، ۱۳ میلیارد یورو بود.
سال گذشته، هلند ۱۴ درصد از برق خود را از مزارع خورشیدی تولید کرد  که این آمار در سال ۲۰۱۵ برابر ۱ درصد بود- و با اینکار برای اولین بار از تولید برق با سوخت زغال سنگ پیشی گرفت.

مزارع خورشیدی در دریاچه‌های مصنوع
نزدیک به ۲۰ درصد از سطح این کشور کم ارتفاع را آب تشکیل می‌دهد و توسعه‌دهندگان انرژی خورشیدی با نصب مزارع در دریاچه‌های ساخته دست بشر از مزایای آن بهره برده‌اند. این شرکت بیش از ۵۰۰,۰۰۰ پنل خورشیدی را در آب‌های هلند نصب کرده است و هلند را از این حیث در سطح جهان رکوردار کرده است. البته از لحاظ تقدم زمانی هم، ایده پنل خورشیدی شناور در هلند زودتر از سایر کشورها مطرح شد.
شرکت های هلندی همچنین به دنبال راه‌هایی برای نصب نیروگاه‌های خورشیدی در کنار تولیدات کشاورزی هستند. یکی از پروژه های مرتبط، شامل کشت توت فرنگی و تمشک در زیر سقف پنل خورشیدی است که جایگزین پوشش پلاستیکی است که به طور سنتی توسط کشاورزان استفاده می‌شود. در نیمه راه آزمایشی چهار ساله، رهبران این پروژه اذعان کردند که گیاهان به دلیل محافظت از خورشید به ۲۵ درصد آب کمتر نیاز دارند، که به طور بالقوه باعث صرفه‌جویی در آب آبیاری در آینده‌ای می‌شود که تغییرات آب و هوایی تابستان های گرم تر و خشک تر را به ارمغان می‌آورد.

رضا عالش‌زاده
انتهای پیام/
چگونه هلند به رهبر انرژی خورشیدی اروپا تبدیل شد؟ نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار