کارشناس اداره فرآورده‌های طبیعی، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی؛

فروش داروهای شیمیایی عمده تخلف عطاری‌ها در آذربایجان‌غربی است

1398/09/17 - 12:16 - کد خبر: 8873 نسخه چاپی

نصر: کارشناس اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: فروش داروهای شیمیایی و ترکیب‌های دارویی که در برخی موارد اقلام مخدر نیز در آنها دیده می‌شود، عمده تخلف حوزه عطاری‌ها در استان به شمار می‌رود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمد اشرفی امروز در گفت و گو با خبرنگار افزود: عطاری‌ها تنها مجاز به فروش گیاهان دارویی سالم و بهداشتی بوده و حق ویزیت، مشاوره، معاینه، درخواست آزمایش و رادیوگرافی، داروسازی و ترکیب دارو، بسته بندی و اختلاط گیاهان را ندارد.

وی اضافه کرد: عرضه و فروش هرگونه داروی شیمیایی، داروی ترکیبی گیاهی و شیمیایی، داروهای دست‌ساز، انجام فرمولاسیون و عرضه گیاهان دارویی غیر بهداشتی در عطاری‌ها ممنوع است.

وی بیان کرد: در برخی موارد ترکیب‌هایی نظیر دگزامتازون، سیپروهپتادین، فلوکستین، سیبوتیرامین، فتل فتالئین و مشتق‌های آمفتامین از جمله مت‌آمفتامین (شیشه)، متادون، ترامادول و دیفنوکسیلات در عطاری‌ها مشاهده می‌شود که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای سلامتی افراد ایجاد کند.

کارشناس اداره فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی ادامه داد: هرگونه مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مرتبط با دارو و درمان مطابق ماده سه قانون امور پزشکی و دارویی، منع شده که در این راستا طی یک و نیم سال گذشته با متخلفان برخورد قانونی قاطع انجام گرفته است.

در سال‌های اخیر از جمله مهمترین مشکلات حوزه بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی افزایش قارچ‌گونه عطاری‌های بدون مجوز به ویژه در ارومیه است و در برخی موارد، این عطاری‌ها اقدام به تجویز نسخه برای بیماری‌های مختلف می‌کنند که می‌تواند خطرناک باشد.

بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت و در بندهای ۱۲-۲ و ۱۲-۴ نظارت بر خدمات طب سنتی به ‌عهده وزارت بهداشت است و استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های طب سنتی و ایرانی را باید وزارت بهداشت انجام دهد و به این منظور مردم باید فقط به مراکز مجاز طب سنتی مراجعه کنند.

انتهای پیام/

فروش داروهای شیمیایی عمده تخلف عطاری‌ها در آذربایجان‌غربی است خبرگزاری ایرنا


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار