در مصاحبه نصر با مینو‌قربانی مطرح شد؛

چالش زنان از نگاه یک وکیل

1401/12/20 - 17:27 - کد خبر: 88699 نسخه چاپی

نصر: وکیل پایه یک دادگستری گفت: زنان ایرانی با توجه به قوانین بیش از مردان درگیر احقاق حق در دادگاه ها هستند. لذا بخشی از این مشکلات به علت عدم اطلاعات کافی در خصوص حقوق زنان می باشد که لازم است در زمینه مشکلات حقوقی زنان در ایران آگاه سازی و فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.

به گزارش نصر، "مینو قربانی" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار نصر در خصوص حرفه‌ی وکالت اظهار کرد: حرفه وکالت گاهی شبیه یک جنگ است که در خط مقدم آن وکیل قرار می‌گیرد که حکم فرمانده را دارد؛ در غالب موارد طرف دعوا همه شکست‌های خود را به حضور و تلاش آن وکیل دادگستری نسبت می‌دهد و مسبب بدبختی‌ها و فلاکت‌های خود را حضور، وجود و تلاش وکیل می‌داند.
وی افزود: هرچند در کشور ما فرهنگ استفاده از وکیل چندان توسعه نیافته و تعداد افرادی که مراجعه به وکلا را واجب و ضروری می‌دانند اندک است، اما از یک سو به هر حال این تعداد در حال افزایش است و از دیگر سو همان تعداد اندک نیز با توجه به شمار روز افزون وکلا امکان انتخاب بیشتری دارند و از این رو وکلایی موفق ترند که اصول رفتار حرفه‌ای را بهتر رعایت کنند.
 

قربانی ابراز کرد: البته بدیهی و طبیعی است که یک وکیل دادگستری در جهت منافع موکل خود در چهارچوب قانون تلاش نماید و این وظیفه و رسالت وکیل است اما گاهی فراموش می‌شود که وکیل قاضی نیست و قرار نیست بین طرفین حکمی داده و یا قضاوت نماید و در یک کلام وظیفه وکیل فقط دفاع از حقوق موکل و تاثیرگذاری بر تصمیم قاضی است. در ماجرایی که در ادامه خواهد آمد طرف دعوا به دلیل کج فهمی و نادانی و عدم درک جایگاه وکیل تلاش می‌نماید که وکیل را از ادامه تلاش و دفاع در جهت منافع موکل خود منصرف نماید و این ماجرا گاها به تهدید جانی و حتی قصد قتل هم می‌رسد.
این وکیل دادگستری تصریح کرد: اولین برخورد موکل با وکیل قابل تشبیه به مقابله بیمار با پزشک است. در این مورد فرد عامی و نا آشنا با اصطلاحات و مسایل پزشکی با فردی حرفه‌ای که دائما با این اصطلاحات و مسایل سرو کار دارد مواجه می‌شود. از طرفی وکیل باید برای اداره جلسه مصاحبه با موکل، آموزش دیده و کاملا آماده و مسلط باشد. این آمادگی مشتمل بر آمادگی «ذهنی و معنوی» و آمادگی «مادی و فیزیکی» است.
مینو قربانی تاکید کرد: مشکلاتی که امروزه در دعاوی ایران پرونده دارد، بخشی از آن مربوط به امور زنان است. زنان ایرانی با توجه به قوانین بیش از مردان درگیر احقاق حق در دادگاه ها هستند. لذا بخشی از این مشکلات به علت عدم اطلاعات کافی در خصوص حقوق زنان می باشد که لازم است در زمینه مشکلات حقوقی زنان در ایران آگاه سازی و فرهنگ سازی بیشتری انجام شود.
وی با بیان اینکه یکی از بیشترین و رایج ترین چالش‌ها و مشکلات حقوقی زنان در ایران در مباحث حقوق خانواده مطرح می‌شود، تصریح کرد: بطور کلی زنان در ازدواج و طلاق ممکن است بیش از مردان دچار مشکل شوند، لذا در همین ابتدای کار، لازم است که بانوان در ابتدا از بروز مشکلات حقوقی آتی پیشگیری نمایند. زنان می‌توانند این حقوق را پیش از ازدواج از همسرانشان مطالبه نمایند، در غیر این صورت پس از ازدواج ممکن است دردسرساز شود.
وکیل دادگستری به مهمترین مشکلات حقوقی زنان در ایران خاطرنشان کرد و گفت: زنان در ایران از لحاظ حقوقی دچار چالش هایی هستند که آگاهی داشتن از این مسائل به آن‌ها در راستای عبور از این چالش‌ها کمک می‌نماید. یکی از فراز و نشیب‌ها برای زنان در بحث حقوق خانواده است. شایان ذکر است که زنان در حین ازدواج فاقد برخی حقوق هستند که می‌توانند آن را از همسر خود مطالبه نمایند.
 وی گفت: از جمله مشکلات حقوقی زنان در ایران را حق طلاق، حق تحصیل، حق خروج از کشور زنان، حق مسکن، حق اشتغال و حضانت فرزند دانست و افزود: عدم آگاهی از این حقوق می‌تواند آینده یک زن را پس از ازدواج وارد چالش کند. زنان همچنین در حقوق کیفری دچار مسائلی هستند که می‌توان به بحث دیه و تفاضل دیه اشاره نمود. علیرغم باور عموم جامعه، زنان این حقوق را بطور ضمنی ندارند و لازم است در حین عقد این موارد ذکر شود. در غیر این صورت مرد حق دارد همسرش را از انجام برخی امور منع کند.
وی با بیان اینکه شاید هنوز برای برخی از عموم افراد این سوال باشد که آیا زنان یا وکلای زن می‌توانند در جایگاه قاضی قضاوت نمایند یا نه، تصریح کرد: در قانون جمهوری اسلامی ایران منعی برای قضاوت زنان وجود ندارد و در شرایط عمومی منعی برای رشته وکالت برای زنان وجود ندارد.
انتهای پیام/
 چالش زنان از نگاه یک وکیل سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار