خبر/

اعتراض به «طرح نوروزی مدارس»

1401/12/20 - 10:29 - کد خبر: 88682 نسخه چاپی

نصر: رییس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در اعتراض به تبدیل مدارس به خوابگاه‌های نوروزی گفت:‌ بومگردی‌ها در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند، به جای حمایت از آن‌ها، مدارس را برای اسکان نوروزی مسافران تجهیز می‌کنند.

به گزارش نصر، یاور عبیری در گفت‌وگویی اظهار کرد:‌ با وجود آن‌که زمان کوتاهی تا آغاز تعطیلات نوروزی باقی مانده است، اما رزرو اقامتگاه‌های بومگردی در پایین‌ترین حد خود است، ‌حتی سطح آن کم‌تر از سال‌های قبل است. با این حال وزارت آموزش و پرورش، مدارس را برای اسکان نوروزی مسافران آماده کرده است.
او اضافه کرد:‌ اقامتگاه‌های بومگردی بیش‌تر از دو سال درگیر محدودیت‌های کرونا بودند، امید همه آن‌ها به نوروز ۱۴۰۲ بود تا کمی خسارت‌ها را جبران کنند، بیشتر آن‌ها وام گرفته‌اند و باید آن‌ را به شکلی بازگردانند. حداقل انتظار این بود که اولویت نخست، اسکان نوروزی مسافران در بومگردی‌ها و اقامتگاه‌های رسمی باشد و بعد مازاد جمعیت به سوی مدارس هدایت شود. ما هر سال به این رفتار وزارت آموزش و پرورش اعتراض می‌کنیم، اما دوباره شاهد تکرار آن هستیم.
رییس جامعه اقامتگاه‌های بومگردی از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخواست کرد در برابر طرح اسکان نوروزی مدارس و تبدیل آن‌ها به اقامتگاه ایستادگی داشته باشد و دولت اولویت اسکان نوروزی را به اقامتگاه‌ها بدهد و مازاد جمعیت را در مدارس اسکان دهد، گفت: اگر تبدیل مدرسه به اقامتگاه طرح درستی است، پس آموزش و پرورش هم به اقامتگاه‌های بومگردی مجوز بدهد تا ما هم در خانه‌های خود کلاس درس برگزار کنیم.
عبیری درباره صرفه اقتصادی اسکان مسافران نوروزی در مدارس در برابر هزینه‌های اقامت در هتل و یا اقامتگاه‌های رسمی در وضع اقتصادی موجود، اظهار کرد:‌ متاسفانه بسیاری از مردم از قیمت‌ها و مزایای اقامت در بومگردی‌ها و یا سایر اقامتگاه‌های رسمی اطلاع ندارند. در مدارس چه امکاناتی به مردم داده می‌شود؟ درحالی‌که میانگین هزینه اقامت در بومگردی‌ها همراه با صبحانه برای هر نفر بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است که این مبلغ در برابر خدماتی که داده می‌شود واقعا زیاد نیست.
ضمن این‌که بومگردی‌ها تجربه متفاوتی از زندگی را برای مردم مهیا کرده‌اند، تجربه یک زندگی در خانه‌های ایرانی و روستایی، بحث اقامتگاه‌های ما فقط خدمات هتلی و یا خواب و صبحانه نیست؛ مردم حال خوب را از بومگردی‌ها می‌خرند و زندگی در خانه‌های ایرانی و روستایی را تجربه می‌کنند و با مردم محلی در معاشرت قرار می‌گیرند. اعتراض به اسکان نوروزی در مدارس هر سال از سوی فعالان گردشگری مطرح شده است و تنها یک‌بار در سال ۱۳۹۹ همزمان با همه‌گیری کرونا با صدور مصوبه‌ای، اسکان مسافران در مدارس ممنوع شد که این ممنوعیت در آن سال نیز به طور کامل اجرا نشد. وزارت میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی نیز از دهه نود در صدد بود تا مدارس را از چرخه اسکان نوروزی حذف و خدمات آن را صرفا به جامعه فرهنگیان محدود کند، ‌اما تا کنون در اجرای آن موفق نبوده است.
اعتقاد متولیان گردشگری با استناد به اسناد بالادستی، از جمله سند توسعه گردشگری این است که استفاده از مدارس به عنوان اقامتگاه عمومی در عین حال که «تخلف» است، تهدیدی برای اقامتگاه‌ها رسمی و صنعت گردشگری به شمار می‌آید که با توجه به خلاء نظارت، رسیدگی به تخلفات اسکان در مدارس را نیز از دایره کنترل این وزارتخانه خارج کرده است.
انتهای پیام/
اعتراض به «طرح نوروزی مدارس» خبرگزاری ایسنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار