نایب رئیس سندیکای مواد موثره دارویی کشور:

ایران در تولید ماده موثر استامینوفن خودکفا شد

1401/12/16 - 15:35 - کد خبر: 88521 نسخه چاپی

نصر: نایب رئیس سندیکای مواد موثره دارویی کشور از خودکفایی ایران در تولید ماده موثر اسیتامینوفن در صنعت دارویی خبر داد و گفت: برای نخستین بار خط تولید پاراآمینوفنل ماده موثر استامینوفن توسط محققان ایرانی راه‌اندازی شد.

به گزارش نصر، سیدمحمدرضا موسوی روز چهارشنبه در یک نشست خبری افزود: ساخت مواد موثر استامینوفن بر اساس دانش بومی بوده و تجهیزات خط تولید آن نیز در کشور مهیا شده است و در بحث زنجیره تهیه این ماده دارویی به شکل قرص و شربت خودکفا شده‌ایم.
وی اظهار داشت: در زمینه تولید استامینوفن از 2 سال پیش در دوران کرونایی که به شدت مصرف قرص و شربت افزایش یافته بود، خودکفا شده بودیم اما ماده موثر استامینوفن از چین و هند وارد می‌شد که خوشبختانه به همت محققان ایرانی و با همراهی سازمان غذا و دارو و شرکت های دانش بنیان، این ماده را در کشور تولید می کنیم.
موسوی ادمه داد: دستیابی به این خودکفایی با به دست آوردن دانش فنی پس از ۳۰ ماه تلاش انجام شد و بیش از ۱۰ میلیون دلار برای تولید آن سرمایه گذاری شده است در همین راستا به طور رسمی بهره برداری از خط تولید آن با حضور مسئولان کشوری و سازمان غذا و دارو، ۱۷ اسفند در شازند اراک افتتاح می‌شود.
به گفته وی، ماده موثر تولید شده، ۹۰ درصد برای استامینوفن و ۹ درصد در صنایع دیگر کاربرد دارد و با خودکفایی در تولید آن می‌توان نیازهای کشور را برطرف کرد و آغازی برای تولید دیگر مواد موثر داروها خواهد بود.
موسوی تصریح کرد: نیاز دنیا به استامینوفن ۱۷۰ هزار تن است که به ۲۰۰ هزار تن نیز افزایش می‌یابد و کشورهای چین و هند تولیدکننده این دارو هستند و ایران نیز با خودکفایی در این راستا می‌تواند به رقابت با این کشورها بپردازد.
وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر اینکه نیاز داخلی را در زمینه استامینوفن تولید می‌کنیم، حدود ۸۰ درصد نیاز عراق را نیز تامین می‌کنیم که از آنجا به سایر کشورها نیز صادر می‌شود.
موسوی یادآور شد: در نظر داریم به زودی ماده موثر آسپرین و متفورمین را نیز در کشور تولید کنیم. اعتقاد داریم باید در کشور داروهای ژنریک یا عمومی را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داد.
انتهای پیام/
ایران در تولید ماده موثر استامینوفن خودکفا شد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار