رئیس سازمان امور اجتماعی کشور:

رفع معضلات اجتماعی نیاز به گفتمان مشترک دارد

1401/12/14 - 17:52 - کد خبر: 88396 نسخه چاپی

نصر: معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: تشکیل شورای اجتماعی در وزارت کشور با عطف به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی انجام شد و امروز یک گفتمان و دانش مشترک  برای رسیدن به راه‌حلی پایدار در رفع معضلات اجتماعی مانند فقر، طلاق و اعتیاد نیاز است.

به گزارش نصر، محمد عباسی روز یکشنبه در همایش وضعیت اجتماعی ایران با حضور اساتید و نخبگان دانشگاهی در محل وزارت کشور به دغدغه رهبر معظم انقلاب در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: حدود هفت سال پیش رهبر انقلاب در نشستی خطر و تهدید آسیب‌های اجتماعی را برای همه مسئولان طراز اول کشور یادآور شدند که آسیب‌های اجتماعی بزرگترین خطر تهدیدکننده کشور است.
وی ادامه داد: ایشان در همین نشست راهکارهای لازم را هم بیان فرمودند و اینکه برای کنترل و مهار آسیب‌های اجتماعی به کار تحولی، شبانه‌روزی و جهادی نیاز است.

نخبگان به مسایل اجتماعی ورود کنند
عباسی گفت: امروز از نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی انتظار ورود برای حل مسایل و مشکلات اجتماعی را داریم تا برای کاهش مشکلات ناشی از آسیب‌های اجتماعی راهکارهایی ارائه شود.
وی ادامه داد: در راستای حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیاز به چاره‌جویی از سوی نخبگان و اندیشمندان دانشگاهی است و در این گونه همایش‌ها برای جلب دیدگاه‌ها و نقطه نظرات جامعه دانشگاهی تلاش می‌شود.
عباسی افزود: افزایش شمار نخبگان و محققان دانشگاهی در کشور منجر به مسائل اجتماعی با ارائه راه‌حل‌های قوی‌تر و جامع‌تری خواهد شد.
وی اظهار داشت: امروز حوزه اجتماعی به عنوان میدان‌دار همه مسایل و مشکلات است اما نمی‌توان منکر مسایل اقتصادی، فرهنگی و سیاسی شد زیرا این موضوعات هم دارای اهمیت جدی است.
رئیس سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به این موضوع که باید تراز جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی، فکری و دانش در سطح مطلوبی باشد، افزود: به هر میزان سطح آگاهی، علم و فرهنگ جامعه بالاتر باشد شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
وی با اشاره به موضوع آینده‌پژوهی گفت: شناخت نظام مسایل اجتماعی آینده و ترسیم آن امری ضروری است و باید کارهای مطالعاتی و علمی در این حوزه انجام شود به همین منظور باید به سیاستمداران برای پیشگیری از مسایل هشدارهای لازم داده شود.

فضاسازی اندیشکده‌های غربی علیه ایران
عباسی به فریضه جهاد تبیین برای نسل جوان اشاره کرد و افزود: امروز شاهد برخی فضاسازی‌ها و روایت‌سازی از سوی اندیشکده‌های غربی علیه ایران هستیم.
معاون وزیر کشور اظهار داشت: انحراف افکار و سست‌کردن بنیان خانواده در کانون برنامه‌ریزی اهداف دشمن قرار دارد و در این عرصه باید با بسیج امکانات و تبیین حقایق و واقعیت‌ها به دشمن اجازه قدرت عمل داده نشود.

ارسال ۳۳۰ مقاله در ارتباط با آسیب‌های اجتماعی
رئیس سازمان امور اجتماعی درباره نخستین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران نیز گفت: ۳۳۰ مقاله و چکیده علمی در ارتباط با مسائل و آسیب‌های اجتماعی کشور به دبیرخانه این همایش ارسال شده است.
وی به دریافت ۳۰ مقاله علمی و ۳۰۰ چکیده از سوی پژوهشگران، نخبگان و صاحب‌نظران عرصه اجتماعی اشاره کرد و افزود: مقالات در محورهای مسائل و آسیب‌های اجتماعی در ایران؛ حکمرانی، مسائل و آسیب‌های اجتماعی؛ ظرفیت‌های اجتماعی تعامل با آسیب‌ها و مسائل اجتماعی و همچنین سرمایه اجتماعی، فرصت‌ها و چالش‌ها است.
عباسی نارضایتی‌ها، اعتراضات و ناآرامی‌ها؛ اقتصاد، فقر و نابرابری اجتماعی، جمعیت و مهاجرت، تحولات سبک زندگی، آینده‌پژوهی ظرفیت‌ها و چالش‌ها، محیط زیست و مسائل جامعه ایرانی را از محورهای مقالات عنوان کرد.
وی دستیابی به آخرین دستاوردهای ملی و بین‌المللی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از اهداف این همایش بیان کرد و اظهار داشت: بررسی تجربه‌های بومی‌سازی کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و دستیابی به الگوهای کنترل و کاهش این آسیب‌ها بر مبنای مشارکت‌های مردمی و جهادی از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌رود.
نخستین همایش ملی وضعیت اجتماعی ایران با حضور پژوهشگران و نخبگان دانشگاهی در روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند در محل وزارت کشور در حال برگزاری است.
انتهای پیام/
رفع معضلات اجتماعی نیاز به گفتمان مشترک دارد خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار