مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی؛

احداث شبکه آبی سهند تا ۵ سال آینده به اتمام می‌رسد

1401/12/09 - 22:01 - کد خبر: 88106 نسخه چاپی

نصر: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از اتمام احداث شبکه آبی سهند با استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری تا پنج سال آینده خبر داد.

به گزارش آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، «یوسف غفارزاده» با اعلام این خبر گفت: حدود ۴۰ هزار هکتار پروژه احداث شبکه آبی در استان وجود دارد که بایستی این پروژه‌ها به تدریج به بهره‌برداری برسند.
وی با بیان این‌که برای احداث هر هکتار شبکه آبی به یکصد الی ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، افزود: اکنون پنج هزار  هکتار از احداث شبکه آبی سهند باقیمانده که اتمام آن به حدود هزار میلیارد تومان اعتبار دولتی نیاز دارد.
غفارزاده با بیان این‌که حدود ۲۵ سال گذشته نخستین گام اجرای پروژه‌های مشارکتی در بحث شبکه آبی در استان ما آغاز شده، گفت: پروژه‌های مشارکتی تاکنون بر اساس تفاهم نامه‌هایی انجام می‌گرفت که سهم هر بخش شامل مردم، بانک و دولت مشخص می‌شد و سازمان برنامه بر اساس سهم دولت، اعتبار دولتی اختصاص می‌داد اما در بحث جدید اجرای مشارکتی پروژه‌ها، سرمایه گذار وارد عرصه می‌شود.
وی در تشریح احداث شبکه آبی به صورت سرمایه گذاری، فزود: بر اساس این روش جدید، سرمایه گذار با توجه به توانایی مالی خود در قالب طرح اقدام به ساخت شبکه آبی می‌کند و برای این امر نیز یک قرارداد حدود پنج ساله بر اساس وضعیت خاک، قیمت محصول و ... با کشاورز انعقاد می‌کند که شرکت آب منطقه‌ای وظیفه نظارت بر اجرای این قرارداد را دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی ادامه داد: پس از اتمام مدت قرارداد، شبکه آبی به بهره‌برداری می‌رسد و به کشاورز تحویل داده می‌شود و سرمایه گذار نیز در این مدت قرارداد هم سرمایه و هم سود خود را دریافت می‌کند.
وی گفت: گام نخست اجرای این شیوه سرمایه گذاری در آیدوغموش با یک هزار ۲۰۰ هکتار انجام گرفته و امسال حدود ۵۰ درصد پیشرفت دارد و وزیر نیرو نیز این طرح را یک الگوی کشوری برای اجرا در سایر استان‌ها معرفی کردند.
غفارزاده با اشاره به استعداد بالای کشاورزی منطقه سهند و لزوم تکمیل شبکه آبی سهند، بیان کرد: این شبکه آبی را با حداقل اعتبارات دولتی و به صورت سرمایه گذاری تکمیل می‌کنیم. شبکه سهند امسال جزو طرح‌های ا‌ولویت دار سفر ریاست جمهوری بود و اکنون مقرر شده تا س هزار هکتار از آن ظرف سه سال به بهره بردار برسد. این در حالی است که طی ۱۰ ساله گذشته فقط یک هزار و ۵۰۰ هکتار از این شبکه به بهره برداری رسیده بود.
وی با بیان این‌که کل شبکه آبی سهند تا پنج سال آتی به اتمام می‌رسد، گفت: مقرر شده است تا مجموع سه هزار هکتار به صورت پروژه های دوهزار هکتاری و یک هزار هکتاری به دست سرمایه گذاران سپرده شود.
وی همچنین با اشاره به شبکه‌های آبی افتتاح شده در استان، افزود: امسال حدود ۸۰۰ هکتار از این شبکه در هفته دولت و با حضور استاندار افتتاح شد که ۲۳۰ هکتار دیگر آماده افتتاح بوده و ۲۰۰ هکتار دیگر نیز در اردیبهشت ۱۴۰۲ آماده می‌شود. 
انتهای پیام/
احداث شبکه آبی سهند تا ۵ سال آینده به اتمام می‌رسد نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار