مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان خبر داد:

تشکیل سیب شهر در استان برای حمایت از صادرات

1401/12/10 - 10:45 - کد خبر: 88105 نسخه چاپی

نصر، مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان گفت: با تکمیل پروژه سیب شهر استان، می توان محصولات کشاورزی استان را که به کشورهای مختلف صادر می شود، با قیمت جهانی فروخت.

 به گزارش نصر، بشیر جعفری، مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان در گفتگو با نصر، ابتدا در خصوص فعالیت های این مجموعه گفت: صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی حدود هجده سال پیش تاسیس شده است و بر اساس ماده ۱۲ قانون جهاد کشاورزی تشکیل یافته و نهاد توسعه ای و غیردولتی است که تمامی تشکل های تولید کننده بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تمامی بخش هایی که مربوط به کشاورزی است می تواند در این صندوق عضو شوند.
وی در ادامه افزود: ۵۱ درصد سهام این صندوق غیردولتی بوده و تا ۴۹ درصد هم بخش دولتی می تواند سهام دار باشد.
جعفری با بیان اینکه ابتدا این صندوق با سرمایه گذاری یک میلیارد تومامی شروع شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه صندوق در حال حاضر به بیش از دویست میلیارد تومان رسیده است و با سود چهار درصدی تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهد و پشتیبان مالی بخش کشاورزی می باشد. براساس ماده ۱۷ قانون ارتقا بهره وری بخش های زیر نظر وزارت کشاورزی، هر اموالی فروخته شود بایستی به خزانه واریز و افزایش سرمایه صورت گیرد تا از بخش کشاورزی حمایت شود.
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی از اعطای برخی مزایا به این صندوق ها خبر داد و اعلام کرد: با اعطای امتیازاتی توسط هیات وزیران به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی امکان سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ و ثابت فراهم شده است و در این رابطه دو پروژه مهم مصوب شده است تا بصورت صندوق پروژه و شرکت پروژه می توان اجرا کرد.
وی با بیان اینکه به عنوان اولین شرکت طرح شرکت پروژه ارائه شده است، بیان کرد: پروژه سیب شهر آذربایجان شرقی پس از انجام مطالعات ارائه و توسط وزارت جهاد کشاورزی مصوب شده است تا صفر تا صد این شهر در استان تشکیل یابد. باتوجه به اینکه شهرهای مراغه، میانه و اهر قطب تولید سیب در کشور هستند، این شهر تشکیل خواهد شد چراکه ۶۵۰ هزار تن سیب در استان تولید می شود و براساس این پروژه محصولات استان به خوبی در دنیا شناسانده شده و با قیمت مناسب فروخته شود. 
جعفری با گلایه از قیمت پایین محصولات استان در بازار های جهانی گفت: متاسفانه قیمت سیب که در بازارهای جهانی حداقل دو دلار است، کمتر از ۴۰ سنت به فروش می رسد که با این طرح قطعا فروش محصولات با قیمت جهانی صورت خواهد گرفت و قرارداد قانونی با کشور های درخواست کننده بسته خواهد شد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه سال گذشته ۱۰ هزارتن ‌محصولات کشاورزی صادر شده است ولی قابل قبول نیست چراکه با قیمت پایین صورت گرفته است و با تشکیل مراکز تجاری در کشورهای مختلف می توان قیمت محصولات را افزایش داد. امیدواریم بتوانیم صادرات محصولات کشاورزی را ساماندهی کنیم و استفاده حداکثری از وجود چنین مجموعه ای داشته باشیم.
انتهای پیام/
تشکیل سیب شهر در استان برای حمایت از صادرات حمیدرضا سامبرانی

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار