رئیس جمهور در جشنواره ملی خوارزمی:

علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است

1401/12/09 - 16:57 - کد خبر: 88093 نسخه چاپی

نصر: رئیس جمهور با بیان اینکه علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است، گفت: باید تعامل خود را با همه دولت‌ها برای انتقال دانش و فناوری حفظ کنیم.

به گزارش نصر، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز (سه‌شنبه ۹ اسفند ماه) در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، با تاکید بر جایگاه والای دانش، خرد و بینش گفت: در سیره و سلوک دین اسلامی نیز جایگاه ویژه و ممتازی برای خردمندان و محققان قائل بودند و همواره کسی که اهل تدبر و تعقل بوده را مورد تشویق قرار داده‌اند. همچنانکه در دین اسلام به مسلمانان درباره تدبر در آیات قرآن و جلوه‌های خداوند نیز سفارش شده است.
وی افزود: بشر باید با علمی و ژرف اندیشانه در جهان و قوانین پیچیده هستی نظر کند تا بتواند آنها را به درستی کشف کند. کشف این قوانین بر عهده بشریت است و باید در راستای گسترش علم و فناوری تلاش کند چرا که هیچ مسئله‌ای نیست که درمان نداشته باشد فقط کافی است بشر برای کشف این دو بکوشد.
رئیسی تصریح کرد: امروز بشریت در جای جای عالم با استفاده از قوانین هستی توانسته بهترین‌ها را در زندگی خود به کار بگیرد و همین باعث شده در مقابل تهدیدات آفات طبیعی، بیماری‌ها و سایر مشکلات آمادگی بیشتری داشته باشد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است، اظهار کرد: علم و دانش ضرورت پیشرفت در هر حوزه‌ای است. زنجیره دانش، پژوهش، نوآوری و فناوری توسعه پایدار در کشور را تضمین می‌کند.
رئیس جمهور بیان کرد: علم و فناوری مرز نمی‌شناسد بنابراین باید تعامل خود را با همه ملت‌ها و دولت‌ها حفظ کنیم تا بتوانیم دانش و فناوری را منتقل کنیم. تعاملی که با همه کشورهای همسایه و منطقه داریم باید بر اساس انتقال علم و فناوری استوار باشد.
رئیسی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر حرکت خوبی در مسیر علمی داشته‌ایم، گفت: مشوق اصلی در زمینه پیشرفت‌های علمی رهبر معظم انقلاب بوده‌اند که بارها در نشست‌های مختلفی که با اصحاب علمی داشته‌اند تاکید کرده اند که از پیشرفت علمی حمایت خواهم کرد و حقیقتاً نیز حمایت کردند.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: پیشرفتی که امروز در شرکت‌های دانش‌بنیان شاهد آن هستیم مدیون تلاش دانشمندان، دانش‌پژوهان و فرهیختگان کشور و همچنین مرهون حمایت‌های رهبر معظم انقلاب است.
وی بیان کرد: دولت سیزدهم خود را موظف می‌داند که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند. حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و حقوقی و همچنین حمایت از محصولات دانش‌بنیان برای بازاریابی و تجاری‌سازی اقداماتی است که دولت می‌تواند در زمینه آن کمک کند و دستگاه‌های مختلف نیز باید در این زمینه همکاری داشته باشند.
تلاش‌های افتخارآمیزی در زمینه علمی انجام شده است
رئیسی عنوان کرد: البته تلاش‌های افتخارآمیزی در زمینه علمی انجام شده و اقدامات فناورانه بسیاری صورت گرفته است. به نظر می‌رسد در سال دانش‌بنیان نظام مسائل دستگاه‌های اداری کشور شرایط بهتری داشته است.
رئیس‌جمهور یادآور شد: سازمان‌های علمی و پژوهشی وقتی رویدادهای علمی همچون خوارزمی را برگزار می‌کند، در پی کشف و پرورش استعدادها و تشویق پژوهشگران و دانشمندان است.
وی تأکید کرد: نظام مسائل دستگاه‌های مختلف کشور باید شناخته شوند؛ علاوه بر شناخت و آگاهی مسائل، ارائه راهکارهایی برای حل مسئله بسیار مهم است و دانشمندان باید در این زمینه پیش قدم شوند. همچنین دانشگاه‌ها باید در کنار صنعت، بازار، اقتصاد و معیشت مردم قرار بگیرد.
رئیسی بیان کرد: اقتصاد اگر علم را در کنار خود داشته باشد پیشرفت بسیار زیاد خواهد داشت. در صنایع مختلف نیز اگر کار علمی حضور داشته باشد، دانایی به توانایی ضمیمه می‌شود و محصول آن، زندگی خوب برای مردم خواهد بود.
حمایت از پژوهش‌های کاربردی سرمایه‌گذاری برای کشور است.
رئیس‌جمهور افزود: بنابراین تعریف نظام مسائل، ارائه مسائل به مراکز علمی و پژوهشی و سرمایه‌گذاری برای پژوهش‌های کاربردی اقداماتی است که اهمیت بسیار دارد. ما حمایت از پژوهش‌های کاربردی را هزینه ندانسته بلکه سرمایه‌گذاری برای کشور می‌دانیم و همه اینها گام‌هایی در مسیر تحقق اهداف است که می‌تواند بسیار اثربخش باشد.
وی متذکر شد: همچنین فعال شدن اتاق‌های اندیشه‌ورزی فرصت خوبی برای کسانی است که توانایی شناخت مسائل و ارائه راهکار دارند، بنابراین دستگاه‌های مختلف باید از ایجاد چنین بستری استقبال کنند.
رئیسی گفت: معاونت علمی و وزارت علوم در دولت سیزدهم باید در کنار همه وزارتخانه‌های کشور حضور داشته باشند و برای آنها کار علمی و پژوهشی انجام دهند. اگرچه موسساتی در این زمینه وجود دارد اما کفایت نمی‌کند؛ چراکه ضروری است ارتباط با دانشگاه برقرار شود و این ارتباط برای ما موضوعیت دارد بنابراین وزارتخانه‌ها نباید ارتباط با دانشگاه، علم و فناوری را مورد غفلت قرار دهند. این اقدام در جهت بهره‌مندی کشور از علم و توسعه پایدار الزامی است.
رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از وزیر علوم، اندیشمندان و پژوهشگران و برگزارکنندکان جشنواره خوارزمی، بیان کرد: جشنواره خوارزمی نماد و رویدادی برای تقدیر و تشکر از برترین‌های علمی است؛ اما ما چهره‌های برتر بسیاری در مراکز علمی و پژوهشی کشور داریم که باید به صورت جدی مورد تشویق و حمایت قرار بگیرند.
وی یادآور شد: تشویق اگرچه حرکت خوبی است اما اقدامی نمادین است که باید به کار واقعی تبدیل شود، به این معنا که باید از پژوهشگر حمایت شود. دستگاه‌های مختلف کشور باید به نحوی از دانشمندان و نخبگان حمایت کنند که این قشر فرهیخته به صورت محسوس این موضوع را درک کنند و بدانند مورد توجه هستند. چنین حمایتی باید در عمل اتفاق بیفتد نه در بیان؛ تا پژوهشگر به وضوح ببیند که دانش، کار، تلاش، فناوری و نوآوری او مورد حمایت قرار دارد.
انتهای پیام/
علم و فناوری زیربنای اقتدار کشور است خبرگزاری مهر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار