مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی:

سکونت نیمی از مردم تبریز در مناطق نا ایمن/ گسل ترکیه با گسل تبریز مرتبط نیست

1401/12/07 - 19:37 - کد خبر: 87975 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: دو هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و بافت حاشیه نشین در تبریز وجود دارد که جمعیت ساکن در این مناطق بالغ بر نیمی از جمعیت تبریز است.

به گزارش نصر، "محمدباقر هنربر" با حضور در تحریریه «نصر» ضمن قدردانی از اصحاب رسانه در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مواقع بحران، با اتشریح آخرین وضعیت آمادگی مدیریت بحران آذربایجان شرقی برای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی احتمالی، افزود: از ۵۶ مخاطره‌ای که دنیا را تهدید می‌کند، هر 56 مخاطره در کشور ما اتفاق می افتد و در استان ۱۵ مخاطره اولویت‌دار در آذربایجان شرقی شناسایی و از طرف سازمان مرکزی مدیریت بحران کشور طرح های مقابله با آنها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: زلزله، سیل، فرونشست زمین، گرد و غبار، آتش سوزی، حوادث جاده‌ای، ازدحام جمعیت، آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع و واحد‌های تولیدی و صنعتی و نیز بیابان زایی از مهمترین حوادث محتمل آذربایجان شرقی می‌باشند که طرح های مقابله با این حوادث تدوین شده است.
هنربر در بحث مخاطرات طبیعی توضیح داد: ۵۶ مخاطره در سطح دنیا شناسایی شده است که اخیراً طبق بند ب و ت ماده ۴ قانون مدیریت بحران کشور، اسناد ملی جهت کاهش خطر حوادث، سوانح، آمادگی و پاسخ به بحران کشوری تدوین شده است و بر اساس بند پ و ث بند ماده ۴ قانون مدیریت بحران، تکلیفی جهت آماده‌سازی اسناد به استان محول شده است.


 
وی ادامه داد: مدیریت بحران با همکاری اساتید دانشگاه‌ها، فرمانداران، شهرداران، بخشداران، دهیاران و اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در حال تدوین این اسناد هستند که ۸۰ درصد اسناد کاهش خطر حوادث و سوانح آماده شده و بخش آمادگی و پاسخ هم بعد از ابلاغ این اسناد تدوین می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی ادامه داد: یک درصد جمعیت جهان را ایران تشکیل داده، اما ۶ درصد تلفات از بلایایی طبیعی جهان را به خود اختصاص داده است. به طور متوسط خطرات خسارت و زیان‌های اقتصادی ناشی از حوادث و بلایا در ایران ۲۵ هزار میلیارد تومان است.
هنربر گفت: کشورمان جزء ۱۰ کشور مخاطره‌آمیز جهان در امکان وقوع ۵۶ مخاطره قرار گرفته است و همچنین رتبه چهارم در آسیا را به خود تخصیص داده است.
وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم ایران یا روی گسل و یا در حرایم گسل سکونت دارند و ۵۰ درصد در معرض خطر سیل می‌باشند و این یعنی ۹۰ درصد مردم کشور در معرض بلایای طبیعی سیل، زلزله، گردوغبار و فرونشست زمین هستند.
هنرور گفت: سالانه ۵ الی ۶ درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های خسارت ناشی از مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی می‌شود که طبق مطالعات انجام یافته هر ۵۰ هزار تومانی که صرف حوزه کاهش خطر شود، ۳۲۵ هزار تومان یعنی ۶/۵ برابر در هزینه پاسخ به بحران صرفه‌جویی می‌شود که نشانگر اهمیت پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع حوادث می‌باشد.
 

 
وی در مورد شایعات وقوع زلزله در منطقه پس از زلزله خوی توضیح داد: با توجه به سه زلزله بالای ۵ ریشتری که از مهر ماه امسال در خوی اتفاق افتاده بود و مردم به شدت نگران بودند که این زلزله‌های مستمر شدت بگیرد، اما تعدادی هم با پخش شایعات به رعب و وحشت مردم دامن زدند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی ادامه داد: جهت جلوگیری از شایعات به کمک رسانه ها، مدیریت جو روانی جامعه صورت می گیرد، چنانچه آقای استاندار پیشنهاد توضیحات مسئولین مربوطه و متخصصین امر در این خصوص را داده بود تا با زبان تخصصی به این موضوع پرداخته شود و به صورت علمی به مردم توضیح داده شود، همان گونه که متخصصین امر با اسناد علمی عدم ارتباط بین گسل تبریز و ترکیه اثبات کردند.
هنربر ادامه داد: با وجود شایعات استمرار زلزله، امکان غفلت در برابر حیات ۷۰ درصد مردمی که در حومه گسل زندگی می‌کنند را نداریم، زیرا آذربایجان روی جوان‌ترین و پرخطر‌ترین گسل جهان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در صورت وقوع زلزله در جوار استان، دستور آماده باش سازمان مدیریت بحران در استان صادر می‌شود.


 
هنربر گفت: زمان وقوع زلزله قابل پیش‌بینی نیست، اما می‌توان با اقدامات پیشگیرانه خسارت زلزله احتمالی را به حداقل رساند. چنانچه در بحث مقاوم‌سازی روستایی که بالای ۵۰ درصد خانه‌‌ها مقاوم‌سازی شده است، مجموعه استان رتبه نخست کشوری را در این زمینه کسب کرده و در مورد بهسازی روستایی تسهیلاتی بلاعوض ارائه می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که چه تدابیری برای مدیریت زلزله احتمالی تبریز در تبریز صورت گرفته است، پاسخ داد: در موضوع آمادگی دستگاه‌های عضو ستاد مدیریت بحران، تدابیر لازم برای پیشگیری از برخی حوادث و نیز هماهنگی و فرماندهی عملیات امدادی در مواقع بحران در استان انجام شده و مدیریت بحران باید در تمام حوادث مانند مرزبانان عمل کند.
هنربر گفت: هشدار‌های لازم برای مواقع بحرانی صادر داده شده و حتی آموزش‌های لازم هم در دو بخش آموزش تخصصی برای هفت هزار و ۵۰۰ نفر به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان و شهرستان ها، فرمانداران، شهرداران و بخشداران در قالب آموزش غدیر به صورت چهار شبانه روز به صورت اردویی آموزش دیده‌اند و حدود ۳۰۸ هزار نفر از مردم شهر توسط هلال احمر، اورژانس و شهرداری تبریز و مدیریت بحران آموزش داده شده‌اند.کیف نجات، نحوه پناهگیری مناسب و حفظ آرامش در مواقع بحران از مهمترین آموزش‌ها هستند و همچنین ارتقاء تاب‌آوری جامعه در مواقع بحران بسیار مهم استکه رسانه ها در این خصوص نقش ویژه ای دارند.
وی در ادامه با اشاره به ارائه آموزش های مدیریت بحران به دانش آموزان، گفت: دانش ‌آموزان سفیران آگاهی بخش جامعه هستند و آموخته‌های خود را به جامعه انتقال می‌دهند که در این راستا مانور زلزله در مدارس ۲۴ سال است که در کشور برگزار می‌شود و آذربایجان شرقی سه سال متوالی رتبه عالی کشوری را در این خصوص کسب کرده است که تکرار آموزش‌ها تأثیر بسزایی در مدیریت بحران دارد.


 
هنربر ادامه داد: فراخوان‌هایی از طرف ستاد مدیریت بحران به آتش نشانی و اورژانس صورت می‌گیرد تا مورد ارزیابی قرار گیرند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: یکی از دغدغه‌های استاندار آذربایجان شرقی و امام جمعه محترم تبریز، ساکنان سکونتگاه های غیررسمی تبریز و بافت حاشیه نشین شهر است که طی ۵۰ سال گذشته در این مناطق ساکن شده اند‌ و این مشکل حاصل غفلت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی استان است و مناطق حاشیه نشین تبریز زنگ خطری در برابر حوادث احتمالی مانند زلزله است. ما پیشنهاد داده ایم مدیریت مناطق حاشیه نشین تبریز به عنوان پروژه ملی مطرح شده و به وزیران راه و شهرسازی و کشور پیشنهاد تخصیص اعتبار ملی جهت ساماندهی حاشیه نشینی در تبریز داده شده است.
هنربر ادامه داد: علاوه بر آن دو هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و بافت تاریخی در محلات تبریز تجمیع شده است که با ایجاد طرح باز آفرینی شهری اقدامات مفیدی در این راستا صورت گرفته است.
وی افزود: شهرک‌های جوانان، اسد گولی ارم، نگین ‌اندیشه، پروژه آیما جهت انتقال ساکنان مناطق غیر رسمی تبریز پروژه‌ای است که در دست اجرا است، اما کافی نیست و باید با سرعت پیگیری شود.
هنربر گفت: علاوه بر آن در منطقه شمال تبریز دو بلوک پرخطر شامل 88 و 48 هکتار وجود دارد که در اولویت اول انتقال ساکنان به منطقه امن قرار دارند. همچنین 70 پروژه بازگشایی در برنامه شهرداری و شورای شهر تبریز قرار دارد که در ارتقای تاب‌آوری شهری کمک بسزایی می‌کند.
وی افزود: در صورت رفع معضل ترافیک تبریز در مواقع بحران امدادرسانی به راحتی صورت می‌گیرد. در حوزه امدادرسانی با توجه به ساختمان‌هایی که به صورت برج ساخته شده‌اند، تجهیزات امدادرسانی باید بروزرسانی شوند.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی در مورد اسکان اضطراری در مواقع بحرانی تبریز پاسخ داد: اسکان اضطراری دارای دستورالعمل‌هایی است که بر اساس اسناد ملی کاهش خطر حوادث و سوانح است و بر عهده شهرداری، اداره کل راه و شهرسازی و فرمانداری ها است که اماکن موجود در مناطق امن با تامین زیرساخت‌های آب، برق و گاز در اختیار حادثه دیدگان قرار گیرند.


 
هنربر ادامه داد: شهرداری تبریز ۳۷ سالن چند منظوره و حدود یکصد پارک محلی برای اسکان اضطراری دارد که فعلاً فاقد استانداردهای لازم هستند. شهرداری تبریز باید محل‌های اسکان‌ اضطراری را طبق دستورالعمل و استاندارد تعیین محل اسکان انتخاب کند. همچنین اداره کل ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین آموزش و پرورش ۲۱ سالن جهت امدادرسانی دارند.
وی گفت: در طی ابلاغی از تمامی شهرداران و اعضای ستاد مدیریت بحران برنامه عملیاتی خواسته شده است تا محل اسکان اضطراری منطقه استحفاظی و برنامه عملیاتی خود را اعلام کنند.
هنربر در پاسخ به سؤال میزان آمادگی سیستم‌های امدادی و درمانی در مواقع بحرانی پاسخ داد: بیمارستان‌های صحرایی هلال احمر، علوم پزشکی و نهادهای نظامی پاسخگوی نیاز‌های بهداشتی در سوانح و بلایای طبیعی هستند که بر اساس سطوح حوادث رده‌بندی می‌شوند و برحسب تراکم جمعیت و وسعت استان‌های هم جوار امدادرسانی صورت می‌گیرد.
وی در مورد نقش رسانه ها در مدیریت بحران و ارائه آموزش های حرفه ای لازم برای خبرنگاران در مواقع بحران، اظهار کرد: نقش رسانه ها در اطلاع رسانی  آرامش بخشیدن به جامعه در مواقع بحران بسیار مهم و جدی است و ما در خصوص ارائه آموزش های حرفه ای برای خبرنگاران در مواقع بحران برنامه ریزی کرده ایم و به زودی مکاتبات لازم با رسانه ها در این خصوص انجام خواهد شد.
انتهای پیام/
سکونت نیمی از مردم تبریز در مناطق نا ایمن/ گسل ترکیه با گسل تبریز مرتبط نیست نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار