ترجمه/

بکارگیری فناوری مادون قرمز نزدیک برای تفکیک پلاستیک و فلز

1401/12/01 - 11:51 - کد خبر: 87590 نسخه چاپی

نصر: برای اولین بار در سوئد فناوری نوینی بکار رفته است که پلاستیک و فلز را تفکیک می‌کند. در حقیقت، واژه دقیق‌تر برای این فناوری تفکیک پس از جمع‌آوری است و انتشارات کربنی را تا ۷۵درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش نصر، این دستگاه پس از جمع‌آوری که در بریستا درمجاورت استکهلم سوئد قرار دارد، بر روی فن‌آوری پیشگامی حساب کرده است که بیشتر پلاستیک‌ها در آن بجای اینکه سوزانده شوند بازیافت می‌شوند. نام این فن‌آوری، فن‌آوری مادون قرمز نزدیک است که نوعی فن‌آوری اپلیکیشنی است که به طور وسیع در حوزه پزشکی وتشخیص بیماریها مورد استفاده قرار گرفته است.
کارخانه پسا جمع‌آوری در نوع خود اولین کارخانه در این حوزه در سوئد به شمار می‌آید. این کارخانه از سال ۲۰۲۱ شروع به فعالیت کرده است و به کاهش ۷۵درصد انتشارات کربنی حاصل از سوزاندن پلاستیک و فلز تا کمک می‌کند.

افزایش طول عمر منابع زمین
این سیستم یک پروژه مشارکتی بین استکهلم انرژی (شرکت توزیع برق پایتخت) و شرکت مدیریت پسماند شهربوده که توسط شرکت سرمایه‌گذاری حفاظت از محیط زیست تامین مالی می‌شود.
در مجموع، ۱۱۰۰۰ تن پلاستیک و ۲۵۰۰ تن فلز هرساله  در این تاسیسات تفکیک می‌شوند. این بدین معنی است که دستورالعمل اتحادیه اروپا در رابطه با بازیافت اجرایی شده است و یک راهکار پایدار از نظر افزایش چرخه مواد پیشنهاد می‌دهد.
دستگاه  تفکیک مادون قرمز نزدیک به این معنی است که این دستگاه انواع مختلف پلاستیک را شناسایی کرده و آنهایی را که می‌توانند بازیافت شوند مانند بسته‌بندی پلاستیکی تفکیک می‌کند.

فن‌آوری مادون قرمز نزدیک چگونه کار می‌کند
در واقع، دو مرحله جداگانه وجود دارد که در آن فن‌آوری مادون قرمز نزدیک در فرایند  پس از تفکیک استفاده می‌شود، یک مرحله برای تفکیک پسماند ارگانیگ از بقیه و مرحله دیگر جداسازی دوباره پلاستیک از فلز.
مراحل فرایند تفکیک پس از جمع‌آوری که توسط شرکت توزیع برق پایتخت تهیه شده است عبارتند از:
۱. زباله های خانگی در یکی از چهارنوار نقاله خالی می‌شوند. یک صافی برقی و ارتعاشی کیسه‌های زباله‌های معمولی را تفکیک می‌کند و زباله‌های بزرگتر به دستگاه خرد کن فرستاده می‌شوند.
۲. (الف) تفکیک نوری، فن آوری مادون قرمز نزدیک: در اسکن اولیه، کیسه‌های سبزرنگ با پسماند مواد غذایی توسط فن‌ آوری اسکن مادون قرمز نزدیک شناسایی می‌شوند و از دیگر کیسه‌های باقی مانده پسماند با استفاده از هوای فشرده تفکیک می‌شوند. این کیسه‌ها در یک دستگاه کیسه باز کن باز می‌شوند. سپس، کیسه‌ها در یک صافی استوانه ای از پسماند مواد غذایی جدا می‌شوند و پسماند مواد غذایی به کانتینرها منتقل می‌شوند. (ب) کارخانه بیوگاز: پسماندهای غذایی فرستاده می‌شوند تا به بیوگاز، سوخت تجدیدپذیر و کود زیستی تبدیل شوند. کودهای زیستی شامل مواد مغذی از قبیل نیتروژن، پتاسیم و فسفر هستند.
۳. دستگاه کیسه باز کن و ذره پاش : تمامی کیسه‌های پسماند باقی مانده باز می‌شوند. بخش عمده‌ای که از صافی استوانه‌ای برگشته‌اند با دقت طبقه‌بندی می‌شوند.
۴. جداکننده استوانه‌ای: پسماند باقی مانده بر اساس حجم پسماند برای کارآمدتر کردن تفکیک جداسازی می‌شوند. بخش‌های بزرگتر به دستگاه خردکن فرستاده شده و قسمتهای کوچک‌تر به مسیر خود ادامه می‌دهند.
۵. تفکیک نوری (فن‌آوری مادون قرمز نزدیک) : پلاستیک شناسایی شده و تفکیک می‌شود. در این مرحله، تفاوتی بین انواع مختلف پلاستیک وجود ندارد اما از نظر فنی می‌توان آنها را بخشهای مختلف تقسیم کرد.
۶. جداسازی فلزات: آهنرباها و جداکننده‌های مغناطیسی جریان گردابی تمامی فلزات مغناطیسی و غیر مغناطیسی را مرتب می‌کند.
۷. بازیافت مواد: پلاستیک‌ها و فلزات تفکیک شده قبل از تبدیل شدن به مواد اولیه برای محصولات جدید برای پردازش بیشتر به شرکتهای دیگر سپرده می‌شوند.
۸. (الف) تصفیه زباله‌های باقی‌مانده: پسماندهایی که قابل بازیافت نیستند، از طریق یک تسمه نقاله به ایستگاه ذخیره‌سازی متوسط شرکت انرژی استکهلم در کارخانه زباله سوز وارد می‌شوند و یا بجای آن به کانتینرها ریخته می‌شوند. (ب) استخراج انرژی از گرما و الکتریسته: در این فرایند، انرژی استخراج می‌شود و گرما و الکتریسته تولید می‌شود.

مهراب محرابی‌نیا
انتهای پیام/
بکارگیری فناوری مادون قرمز نزدیک برای تفکیک پلاستیک و فلز نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار