رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تحریریه «نصر» خبر داد؛ (بخش دوم)

راه اندازی مرکز جامع سرطان شمالغرب تا آخر سال 1402 در تبریز/ در صدد تمرکز زدایی از کلینیک شیخ الرئیس هستیم

1401/11/30 - 15:46 - کد خبر: 87546 نسخه چاپی

نصر: ئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص انتقادها از تمرکز کلینیک های درمانی و مطب های پزشکان در مرکز شهر تبریز گفت: بیشترین تصمیم گیر در حوزه مجوز مطب‌های پزشکی شهرداری و سازمان نظام پزشکی هستند.

به گزارش نصر، " بهمن نقی پور" با حضور در تحریریه نصر، با بیان اینکه درحال حاضر چالش بزرگ دانشگاه علوم پزشکی، فرسوده و مستهلک شدن دستگاه‌های بیمارستان‌ها است، اظهار کرد: بنده از زحمات مدیران قبلی که شبانه روز تمام تلاششان را برای رفع نواقص و موانع انجام داده‌اند، تقدیر و تشکر می‌نمایم. متاسفانه فرسوده و خراب بودن تجهیزات بیمارستان‌ها از جمله دستگاه‌های رادیوتراپی همواره دغده مردم و دانشگاه علوم پزشکی تبریز است. اکثر دستگاه‌های بیمارستان‌ها بر اثرفشار مصرفی و باری بیماری‌ها که حتی در دوران شیوع ویروس کرونا بیش از ده برابر فشاربار کاری بر سیستم و تجهیزات پزشکی وارد شد، منجر به فرسوده و مستهلک شدن سریع دستگاه‌ها شد که درحال حاضر مدام خراب شده و مستعمل هزینه برای دانشگاه می‌شود. از طرفی در گذشته نیز به هر دلیلی جایگزینی برای آن‌ها انجام نگرفته است و امروز با بالارفتن قیمت دلار و نیز تحریم‌ها، دانشگاه علوم پزشکی توان خرید دستگاه‌های چندمیلیاردی را ندارد.
وی با اشاره به اینکه در وزارت بهداشت و درمان اعتبار و بودحه خاصی برای تجهیزات بیمارستانی وجود ندارد، تصریح کرد: باید با دوندگی از منابع مختلف این اعتبار را بدست بیاوریم. خوشبختانه در مدت اخیر برای تعداد زیادی از مراکز و شهرستان‌ها تجهیزات جدید مثل دستگاه سی تی اسکن خریداری شده است. خرید تجهیزات و دستگاه برای مراکز درمانی شهرستان‌ها، بار فشاری و استهلاک را از روی دستگاه‌های یک شهر مرکزی مثل تبریز کم می‌کند و از طرفی منجر به افزایش کیفیت خدمت رسانی و رعایت عدالت اجتماعی در حوزه سلامت و همچنین کاهش تردد، ترافیک و سایر حوادث می‌شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز افزود: تعدادی دستگاه جایگزین برای دستگاه‌های خراب در حال انجام است. یک دوره‌ای خراب بودن دستگاه رادیوتراپی در بخش خصوصی منجر به افزایش بار فشاری بر دستگاه‌های بیمارستان شهید مدنی می‌شد که خوشبختانه با خرید دستگاه جدید، یک دستگاه جایگزین رادیوتراپی طی دو هفته آینده در بیمارستان شهید مدنی تبریز نصب خواهد شد.


 
راه اندازی مرکز جامع سرطان شمالغرب تا آخر سال 1402 در تبریز
نقی پور ابراز کرد: باتوجه به اینکه سونامی سرطان در شمالغرب کشور افزایش یافته است، لزوم راه اندازی مرکز جامع سرطان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بیمارستان مرکز جامع سرطان واقع در خاوران که به همت موسسه خیریه نوبر شروع به تاسیس شده است نیز با شدت بسیار بالایی در مرحله احداث است که دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز هماهنگی‌های لازم برای خرید تجهیزات این بیمارستان را انجام داده است. امیدواریم تا اواخر سال 1402 این بیمارستان به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: منابع تهیه تجهیزات پزشکی بیمارستان مرکز جامع سرطان را از مسئولین کشوری پیگیر هستیم چرا که این بیمارستان تنها برای تبریز نیست بلکه در شمالغرب کشور برای عموم مردم خدمات رسانی خواهد کرد. پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حوزه درمان سرطان حتی حوزه تحقیقاتی سرطان در همان بیمارستان راه اندازی خواهد شد که در کشور بی‌نظیر خواهد بود.
نقی پور اذعان کرد: مرکز پژوهشگاه تحقیقات و فناوری ربع رشیدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز که در تمامی حوزه‌ها مخصوصا سرطان و بیماری‌های مختلف، سلول درمانی، ژن درمانی با تکنولوژی‌های جدید دنیا و همراهی جوانان برومند و توانمند کشور که تنها نیاز به ایجاد زمینه برای تنحقیقات دارند، نیز در حال احداث است که از پیشرفت فیزیکی قابل توجهی برخوردار است.
 
مشکل مطب های پزشکان پشت پرده‌ها است
وی با بیان اینکه یکی از علل کاهش تصادفات جاده‌ای نیز فعالیت مرکز مطالعات و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، تصریح کرد: مرکز تحقیقات حوادث ترافیکی و ایمنی یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین مرکز‌های دانشگاه علوم پزشکی تبریز است که وزیر بهداشت و درمان نیز مورد تجلیل قرار داده است. این مرکز کارهای پژوهشی و آموزشی انجام‌میدهد و با بیش از ۱۰ ارگان مثل پلیس و راهنمایی رانندگی و شهرداری و…ارتباط و همکاری دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای رفع معضل ترافیک داخل شهر، خاطرنشان کرد و گفت: اعتقاد ما در حوزه سلامت این است که باید در صدد سهولت دسترسی مردم به خدمات سلامت و درمان در مناطق مختلف شهر برایم تا ترافیک تردد ‌‌را کاهش داده و از تجمع مردم مختلف در یک منطقه از شهر بازداری کنیم.


 
نقی پور افزود: درآینده نزدیک یک مرکز جدید در منطقه بیمارستان قدیم کودکان واقع در ششگلان تبریز به نام کلینیک فوق تخصصی شیخ الریس ۲ به بهره برداری خواهد رسید. از طرفی با تشدید فعالیت خدمات کلینیک‌هایی مثل اسدآبادی و امام خمینی در صدد این هستیم تا مردم برای دریافت خدمات درمانی به یک نقطه از شهر تجمع نکنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی در خصوص امورات مربوط به مجوز مطب‌های پزشکی تاکید کرد: بی‌تردید مشکل پشت پرده‌ها است. دانشگاه علوم پزشکی تبریز یک درصد نقشی در دادن مجوزهای مطب پزشکی ندارد و دانشگاه علوم پزشکی تنها ناظر نظام سلامت و ورود به حوزه درمانی است. بیشترین تصمیم گیر در این حوزه شهرداری و سازمان نظام پزشکی است. لذا باید شهرداری با علوم پزشکی در دادن مجوز مطب‌ها هماهنگ باشد. ما نیز از فعالیت مراکزی با مجوز ساختمان که به مطب پزشکی تبدیل شده‌اند، شاکی هستیم. 
نقی پور ابراز کرد: این موضوع نیاز دارد تا مسائل کمی پخته‌تر پرداخته شود. این درحالی است که انتقال مطب پزشکان و مراکز درمانی نباید از دسترس عموم مردم خارج شود تا خدمات درمانی و اورژانسی مردم دچار اختلال نشود.


کلینیک‌هایی مثل شیخ الرئیس امید مردم است
وی تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی حامی سلامت مردم و محل خدمت‌گیری ازجمله افرادی و اقشار ضعیف جامعه است. این درحالی است که کلینیک‌هایی مثل شیخ الرئیس امید این مردم است. فوق تخصصان این کلینیک با مبلغی پائین‌تر از قیمت پفک مردم را ویزیت می‌کنند این در حالی است که مطب‌ها و مراکزی که به صورت اقماری در جوار این کلینیک برپا شدند، با مبالغی چند برابر ویزیت می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد مراکز درمانی از تبریز خارج شود، آخرین مرحله باید مراکز دانشگاه علوم پزشکی باشد چرا که ارزان‌ترین خدمات رسان درمانی به مردم هستند. اول باید مطب‌های خصوصی را به مراتب به شهرک سلامت ببرند در نهایت شیخ الرئیس انتقال یابد. 10 برابر شیخ الئیس، سایر کلینیک‌های خصوصی منجر به ترافیک شده‌اند این در حالی است که تا امروز هیچ اتفاقی برعلیه بخش خصوصی اتفاق نیافتاده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام آمادگی جهت انتقال مراکز درمانی و مطب‌های پزشکی، اظهار کرد: ما با کمال میل با طرح انتقال و ساماندهی مطب‌ها و مراکز درمانی به شهرک سلامت موافق هستیم. اما نمی‌خواهیم با انتقال شیخ الرئیس که به لحاظ هزینه امید مردم کم درآمد است، باعث جایگزین مطب‌ها و مراکز خصوصی شویم که ویزیت آن‌ها ده برابر ویزیت شیخ الرئیس است.
نقی پور افزود: این درست نیست که مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی را به حاشیه شهر انتقال دهیم ولی مراکز درمانی بخش خصوصی را جایگزین کلینیک شیخ الرئیس کنیم. این درحالی است که تمامی مطالعات مردم به دانشگاه علوم پزشکی برمیگردد ولی نمی‌دانند که متصدی امر مجوز‌ها سازمان‌های دیگری هستند.


 
محدودیت در سازمان مدیریت برنامه و بودجه برای جذب پرستار
وی به موضوع جذب 20 هزار پرستار در تمام گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی در سطح کشور و سهم استان در این جذب خاطرنشان کرد و گفت: از نظر استانداردهای جهانی، علی رغم اینکه هنوزه به ایده آل‌ها نرسیده‌ایم، ولی در تمام حوزه‌های پزشکی و درمانی پیشرفت قابل توجهی داشته‌ایم؛ همچنین در حوزه استانداردسازی نیروی کادر درمان نیز پیشرفت داشته‌ایم ولی از لحاظ استانداردهای جهانی از بابت پرستار و کادر درمان و پزشک از نظر کمیتی و نسبت به جمعیت و تعداد تخت‌ها نیاز به افزایش داریم. اما محدودیت در سازمان مدیریت برنامه و بودجه باعث شده تا مجوز جذب به راحتی داده نشود. 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اذعان کرد: فعلا مجوز سازمان مدیریت برنامه و بودجه در مورد تعداد جذب پرستار و هم سایر گروه‌های پزشک و پیراپزشکی به وزارت بهداشت نرسیده است تا سهم استان ماهم مشخص شود. این بحث فعلا در حد حدس و گمان باقی مانده است.
نقی پور ابراز کرد: نسبت به جمعیت و چارت سازمانی دانشگاه درخواست نیاز به چندصد نفر کادردرمان و پرستار کرده‌ایم. مجوز استخدامی که قبلا وجود داشت را مجدد احیاء کرده‌ایم که حدود 200 نفر به صورت کارشناسی شده ثبت نام کرده‌اند تا نیاز اورژانسیمان حل شود.
وی با بیان اینکه بحث مهاجرت پرستاران و پزشکان یک بحث چندعاملی است، تصریح کرد و گفت: به اعتقاد کارشناسان سلامت، حداکثر 25 تا 28 درصد تاثیرگذاری توسط وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است و بیش از 70 درصد تاثیرگذاری در بحث مهاجرت پرستاران و پزشکان، خارج از دانشگاه‌ها و تاثیر سایر سازمان‌ها است که در برگیرنده نبود اشتغال، تفاوت درآمد گروه پزشکی ایران با سایر کشورها، نبود رفاه اجتماعی و مسائل سیاسی و فرهنگی و تبلیغات رسانه‌های خارجی است. از طرفی شرکت‌هایی که با تبلیغات و انتقال افراد سودهای کلانی می‌برند، در این امر بی‌تاثیر نیستند.
انتهای پیام/
راه اندازی مرکز جامع سرطان شمالغرب تا آخر سال 1402 در تبریز/ در صدد تمرکز زدایی از کلینیک شیخ الرئیس هستیم سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 2 نظر

پاسخ   مسعودژاله رجبی   سال پیش  

تفاوت خدمات در بیمارستان های خصوصی ودولتی استان وبویژه درتبریز نوع نگاه ورویکرد مدیران را به نمایش میگذارد

پاسخ   مسعودژاله رجبی   سال پیش  

برنامه وطرح دانشگاه علو م پزشکی تبریز در قالب روزمره گی است جناب دکتر تقیپور به طرح مدون برای سال های آتی که موانع فعلی را برطرف وگره گشا باشد اشاره کامل ننمودند وایکاش برنامه محور .امید آفرین وتحول زا باشد اگر چه مشکلات فراوان است ومدیریت سخت است
پژوهشیار