مدیرکل مدیریت بحران استان مطرح کرد:

زلزله بالای ۶ ریشتر در تبریز فاجعه به وجود می آورد

1401/11/30 - 11:35 - کد خبر: 87509 نسخه چاپی

نصر: مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: بافت فرسوده در استان طاقت زلزله بالای ۶ ریشتر را ندارد و اتفاق افتادن چنین زلزله ای در تبریز فاجعه خسارت جانی و مالی را بوجود خواهد آورد.  

به گزارش نصر، صد و هفدهمین جلسه علنی شورای شهر تبریز صبح امروز یکشنبه 30 بهمن برگزار شد. 
دستور جلسه اول این جلسه استماع گزارش فنی زلزله اخیر ترکیه و سوریه و آخرین وضعیت شهر تبریز از نظر مقاومت و فعالیت گسل ها بود. 
"محمدباقر هنربر" ضمن تشریح مشخصات زلزله های اخیر، توضیح داد: بعد از وقوع زلزله خوی تیم های واکنش هلال احمر بلافاصله‌ به منطقه آسیب دیده اعزام شدند‌.
وی ادامه داد: با توجه به سه زلزله بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاد؛ مدیریتی که در این منطقه توسط امدادرسانی گروه های تشکیلاتی انجام شد اسکان اضطراری موارد لازم برای رفع نیازهای مردم خوی بخصوص مواد غذایی به اندازه کافی دست آن ها رسید. 
هنربر افزود: ۶ درصد بلایای جهان در ایران اتفاق می‌افتد، ۵۰ درصد جمعیت کشور در مخاطره سیل قرار گرفته است. 
وی خاطرنشان کرد: سالانه ۵ الی ۶ درصد بودجه کشور صرف پرداخت خطرات و بالایای طبیعی می‌شود.
مدیر کل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: در فضای مجازی پخش شده بود که زلزله خوی با زلزله ترکیه و سوریه ارتباط دارد، کارشناسان وارد کار شده و اعلام کردند که این ادعاها باعث خوف و وحشت مردم خوی شده اما صاحب نظران با صراحت این موضوع را تکذیب کرده اند و احتمال وقوع زلزله بر اساس گسل آناتولی را رد کرده اند، این اتفاقات کاملا طبیعی بوده و کار غیر طبیعی اتفاق نیفتاده است.
وی تصریح کرد: بافت فرسوده در استان طاقت زلزله بالای ۶ ریشتر را ندارد و اتفاق افتادن چنین زلزله ای در تبریز فاجعه خسارت جانی و مالی را بوجود خواهد آورد. 
وی با اشاره به اقدامات لازم و ضروری در این حوزه، گفت: بعد از وقوع زلزله بم برای تاب آوری شهری و جامعه اقدامات زیادی انجام شده است، این پروژه از عهده شهرداری و شهرسازی خارج است و باید بصورت ملی صورت بگیرد.
وی خبر داد: ۴۸ هکتار زمین پرخطر در تبریز وجود دارد، افرادی که در روی گسل سکونت دارد انتقال این افراد به محل امن باید صورت گیرد و آموزش های لازم برای مدیریت بحران برای کل جامعه در نظر گرفته شود. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: بر ساخت و ساز های غیر مجاز نظارت بیشتر داشته باشیم این معضل بزرگی است که باید حریم گسل ها را رعایت کنیم، ساختمان های حساس و بلند طبقه در خیابان های کم عرض پر خطر است.
انتهای پیام/
زلزله بالای ۶ ریشتر در تبریز فاجعه به وجود می آورد محمدرضا اخگرگداز

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار