رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تحریریه «نصر» خبر داد؛ (بخش اول)

زلزله خیز بودن تبریز، چالش جدی بیمارستان های قدیمی تبریز است

1401/11/28 - 12:59 - کد خبر: 87446 نسخه چاپی

نصر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: زلزله خیز بودن تبریز برای بیمارستان های قدیمی تبریز یک معضل و چالش است. چرا که نمی دانیم اگر بیمارستان ها در مواقع بحرانی مثل زلزله دچار تخریب شوند، چه بلایی برسر خدمات درمانی مرکز شمالغرب کشور خواهد آمد؟!

به گزارش نصر، دکتر"بهمن نقی پور" با حضور در تحریریه نصر، به رسالت و اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مواقع بحرانی اشاره کرد و افزود: اولین رسالت دانشگاه علوم پزشکی در شرایط بحرانی به عنوان اولین خط کمک به مردم و در کنار مردم بودن است. با توجه به اینکه مسئولیت سلامت مردم استان با دانشگاه علوم پزشکی است، لذا باید ابتدا استان خود را پوشش بدهیم.
وی به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در وقوع زلزله خوی خاطرنشان کرد و گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله خوی، علی رغم مشکلات متعدد ارتباطی، بنده به همراه مسئول ستاد بحران که در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مستقر هستند و رئیس دانشگاه علوم پزشکی خوی و ارومیه هماهنگ شده و اعلام آمادگی کردیم، سپس تیم های ارزیاب ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی تبریز بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند و با هماهنگی کامل ستاد بحران وزارت بهداشت و درمان طی ارزیابی های اولیه ای که انجام شد، اقداماتی اورژانسی در خصوص بهداشت، دارو و درمان، ارسال تیم های پشتیبانی و متخصصی صورت گرفت.
نقی پور افزود: در کنار تیم های هلال احمر که شبانه روز تلاش می کنند، دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز از نظر امدادهای آمبولانسی و اورژانسی در جابجایی مصدوم های زلزله خوی پیش قدم بود. به کمک همکاران، حدود 38 نفر از بیماران بستری در بیمارستان خوی را با اتوبوس آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی تبریز تخلیه و به بیمارستان های مرند، تبریز و ارومیه ارجاع دادیم تا بیمارستان خوی برای خدمات دهی به بیماران ترومایی آماده باشد. همچنین چند تیم 115 استان نیز در محل حادثه حضور و آماده باش هستند. تیم بهداشت نیز یکسری اقلام دارویی و بهداشتی را در سه نوبت با مبالغ متفاوت و متنوعی ارسال کردند. در حوزه های متعدد پشتیبانی و متخصصان نیز هماهنگ هستیم و در موقع نیاز همکاران ارجاع داده می شوند تا نهایت کمک و امدادرسانی انجام شوند.
وی اذعان کرد: تعداد زیادی از همکاران در امری خداپسندانه و انسان دوستانه، مقداری از حقوق ماهیانه خود را در راستای کمک به آسیب دیدگان زلزله خوی اهداء کردند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ضمن اظهار همدردی و تسلیت به زلزله زدگان ترکیه و سوریه ابراز کرد: زلزله ترکیه از نظر تاریخی در ترکیه از جمله زلزله های سنگین بود. با توجه به اینکه مسئولیت اجرای اقدامات درمانی بین المللی بر عهده هلال احمر می باشد، ضمن تقدیر و تشکر از زحمات هلال احمر استان، دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هماهنگی وزارت بهداشت و درمان، برای امدادرسانی به زلزله زدگان کشور ترکیه و سوریه اعلام آمادگی کرده است، از طرفی تعدادی از کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی اتسان نیز به صورت داوطلبانه طی مرخصی برای امدادرسانی به زلزله دیدگان به همراه تیم هلال احمر استان به ترکیه رفته اند.
نقی پور با بیان اینکه اگر اتفاقی مثل اتفاق ترکیه در تبریز بیافتاد، توان درمانی شهر برای پاسخ دهی وجود دارد یا خیر، تصریح کرد: نمی خواهم مردم را نگران کنم، اما مسئله ای که جای تامل دارد، قدیمی بودن بیمارستان های استان است. تعداد زیادی از این بیمارستان ها، قدمتی بالای 50 سال دارند. بعد از انقلاب 13 بیمارستان در استان احداث شده بود و در حال حاضر آذربایجان شرقی، حدوداً دارای 40 بیمارستان می باشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکید کرد: تبریز به واسطه داشتن گسل فعال، بسیار محتمل است که زلزله ای مانند زلزله ترکیه در گسل تبریز به وقوع بپیوندد و این غیرقابل انکار است. زلزله خیز بودن تبریز برای بیمارستان های قدیمی تبریز یک معضل و چالش است. چرا که نمی دانیم اگر بیمارستان ها در مواقع بحرانی مثل زلزله دچار تخریب شوند، چه بلایی برسر خدمات درمانی مرکز شمالغرب کشور  خواهد آمد؟! اکثر بیمارستان های آموزش درمانی پذیرای خدمت رسانی به حداقل 50 درصد اعضای سایر استان ها هستند. در چنینن شرایطی نه تنها خدمات درمانی در تبریز دچار اختلال می شود، بلکه سایر استان های شمالغرب کشور نیز دچار مشکل خواهند شد. متاسفانه در گذشته کسی برای این چالش فکری نکرده است و یا شاید برنامه ها در این راستا به نتیجه ای نرسیده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در صدد طراحی چند بیمارستان جایگزین برای بیمارستانی های قدیمی هستیم که در این راستا مرحله پایانی طراحی یکی از این بیمارستان های جایگزین هستیم که با فاینانس خارجی اجرا خواهد شد. امیدوارم بیمارستان هزار تخت خوابی در منطقه شادباد که جایگزین دو بیمارستان قدیمی در تبریز خواهد بود، با همراهی ملی و استانی روند پیشرفت کار را تسریع کنیم.
انتهای پیام/
 
زلزله خیز بودن تبریز، چالش جدی بیمارستان های قدیمی تبریز است سحر مغفرت

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار