گزارش/

توسعه کشت گلخانه‌ای با حمایت دولت و همت سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی

1401/11/27 - 16:10 - کد خبر: 87412 نسخه چاپی

نصر: گلخانه‌ها به عنوان یکی از بسترها و ظرفیت‌های تولید محصولات کشاورزی برای تامین امنیت غذایی مردم فصل جدیدی را در دنیای کشاورزی پیشرفته و امروزی برای خود گشوده اند و در سال‌های اخیر دولت و سرمایه گذاران بخش کشاورزی با درک اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به توسعه کشت گلخانه ای دارند.

به گزارش نصر، در زمان کنونی با توجه به خطر کمبود منابع آبی در کشور و اهمیت تامین امنیت غذایی مردم، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضا و شرایط کاملا مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره وری در استفاده از اراضی و نهاده های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می کند.
افزایش تولید در واحد سطح و کیفیت محصول تولیدی با حداقل استفاده از سموم، بهره وری در مصرف آب، بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز و حفظ بازار با تولید مداوم، تداوم کار و تولید محصول در تمام فصول سال با توجه به امکان کنترل عوامل محیطی و تنظیم شرایط مورد نیاز گیاه و ایجاد اشتغال پایدار و فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانش آموختگان کشاورزی و استفاده از اوقات فراغت کشاورزان در فصل های پاییز و زمستان از مزیت های توسعه کشت گلخانه ای در کشور محسوب می شود.
عوامل بسیاری وجود دارد که نشان می دهد کشت گلخانه ای نسبت به سایر روش ها در بخش کشاورزی ارجح است زیرا در این نوع کشت با مصرف تنها یک دهم آب نسبت به روش کشاورزی سنتی، بازدهی تولید بالا بوده و در بستر کشت نسبت به روش سنتی ۱۰ برابر محصول بیشتری تولید می کند.
در کشت گلخانه ای به علت فضای کنترل شده و قابل تغییر، امکان کنترل عوامل نامساعد جوی، بیماری ها و آفات فصلی نسبت به فضای آزاد آسان تر بوده بنابراین از بین رفتن محصولات و سرمایه، کشاورزان و سرمایه گذاران را تهدید نمی کند زیرا فضای کنترل شده موجب می شود نیاز به استفاده از سم کاهش یابد و محیط زیست نیز از تاثیرات مخرب سموم شیمیایی مورد استفاده در روش کشاورزی روباز و سنتی در امان بماند.
با درک اهمیت کشت گلخانه ای و توسعه این نوع کشت امروز همایشی ملی با عنوان تخصصی «سازه، تجهیزات و تاسیسات جانبی گلخانه های مدرن شیشه ای» در سالن همایش های هتل گسترش تبریز برگزار شد و مدیران، مسوولان کشوری، استانی و کارشناسان ذیربط در خصوص اهمیت توسعه کشت گلخانه ای و لزوم استفاده از دانش علمی و فناوری های جدید در این نوع کشت مطالبی ارایه کردند .

سطح گلخانه ها در کشور از هشت هزار هکتار به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافت
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی در این همایش با تاکید بر اهمیت و نقش کشت گلخانه ای در تامین امنیت غذایی مردم و توجه ویژه دولت و این وزارتخانه به این نوع کشت، گفت: بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر تامین امنیت غذایی مردم، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان وزارت امنیت غذایی، رسالت تامین غذای ۸۵ میلیون ایرانی و تولید مازاد برمصرف برای پشتیبانی از چرخ صنعت، صنایع تبدیلی و حوزه تجارت و درآمدارزی برای کشور را دارد.
محمدمهدی برومند، با اشاره به تحریم های ظالمانه و فشار دشمنان ضد جمهوری اسلامی و قرار گرفتن در جنگ اقتصادی، افزود: با وجود هدف گذاری دشمن بر حوزه کشاورزی کشور، موفق شدیم میزان ۲۶ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی در ابتدای انقلاب اسلامی را به بیش از ۱۳۲ میلیون تن تولید برسانیم.
وی با تاکید بر ضرورت توسعه کشت گلخانه ای در کشور، اظهار کرد: در کشور حدود هشت هزار هکتار گلخانه به صورت سنتی و غیراقتصادی وجود داشت که اکنون سطح گلخانه ها به ۲۵ هزار هکتار افزایش یافته است و با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و دولت تلاش می شود سیاست گذاری ها در این حوزه به سمت ایجاد گلخانه های بزرگ مقیاس هدایت شود.
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ظرفیت بالای آذربایجان شرقی در حوزه کشت گلخانه ای گفت: توسعه گلخانه ها، محیط های کنترل شده و ایجاد سایبان باغات در سطح ۱۵۰ هزار هکتار در کشور برنامه ریزی و سیاست گذاری شده و بسته اجرایی آن را با نگاه تخصصی در تعامل با بخش های اجرایی بخش کشاورزی و تحقیقاتی آماده و در قالب برنامه هفتم به دولت تقدیم شده است.
 معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشور ما در ایجاد سازه ها و ایجاد گلخانه ها وابسته بود، ادامه داد: در زمان کنونی این دانش و تکنیک را می توانیم در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.برومند، با بیان اینکه کشور ما در ایجاد سازه ها و ایجاد گلخانه ها وابسته بود، ادامه داد: در زمان کنونی این دانش و تکنیک را می توانیم در اختیار کشورهای دیگر قرار می دهیم.
وی بر ایجاد گلخانه های تابع اقلیم و ارزان قیمت تاکید کرد و افزود: با نگاه به آمایش سرزمین چند قطب در کشور برای توسعه گلخانه ها از سواحل مکران تا حاشیه ارس تعیین شده و توسعه گلخانه ها تا چند ۱۰ هزار را در چند نقطه کشور عملیاتی می شود.

برداشت ۱.۸ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش کشاورزی مصوب شد
معاون امور باغبانی وزیر جهادکشاورزی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در حاشیه بازدید از نمایشگاه جهادکشاورزی در خصوص اهمیت تامین امنیت غذایی مردم، گفت: با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تلفیق برداشت ۱.۸ میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش کشاورزی مصوب شد.
برومند، با تاکید بر اینکه تخصیص این میزان پول به توسعه شتابان بخش کشاورزی کمک می کند، افزود: تخصیص این میزان پول با توجه به نیازهای فراوان این بخش و توسعه گلخانه ها به علت مزایای پرشمار تولید در محیط های کنترل شده و محدودیت های اقلیمی کشور ضروری است.
وی با اشاره به اینکه برای تولید سبزی و صیفی در کشور ۲۵ میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود، یادآور شد: با انتقال تولید سبزی و صیفی به محیط های گلخانه ای، باید مصرف آب در این حوزه را به سه میلیارد مترمکعب کاهش داد.

توسعه گلخانه ها در آذربایجان شرقی نیازمند ۸۰ هزار میلیارد تومان است
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش با بیان اینکه اولویت اول استان توسعه گلخانه هاست، گفت: با توجه به رغبت و علاقه مندی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری، توسعه این نوع کشت در استان نیاز به ۸۰ هزار میلیارد تومان است.
اکبر فتحی، افزود: در سال های گذشته گلخانه های کوچک مقیاس در استان فعالیت می کردند که اکنون سیاست دولت و جهادکشاورزی توسعه گلخانه های بزرگ مقیاس در سطح ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار است.
وی با بیان اینکه وجود گلخانه های کوچک مقیاس پوششی برای تغییر کاربری اراضی ایجاد می کند، اظهار کرد: در زمان کنونی ضرورتی بر ادامه فعالیت و توسعه این نوع گلخانه ها در استان وجود ندارد و باید آن ها را به سمت ایجاد گلخانه های بزرگ مقیاس هدایت کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه عملکرد تولید گلخانه های بزرگ مقیاس در هر هکتار سه برابر واحدهای کوچک مقیاس است، گفت: گلخانه های کوچک مقیاس دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در هکتار را دارند در حالی که گلخانه های بزرگ مقیاس دارای عملکرد ۴۵۰ تن در هکتار هستند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: گلخانه ها باید به صورت تخصصی ایجاد شده و از ظرفیت علوم مهندسی کشاورزی برای افزایش بهره وری و ارتقای مقاومت سازه های گلخانه ها استفاده کرد.
فتحی با بیان اینکه عملکرد تولید گلخانه های بزرگ مقیاس در هر هکتار سه برابر واحدهای کوچک مقیاس است، ادامه داد: گلخانه های کوچک مقیاس دارای ظرفیت تولید ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن در هکتار را دارند در حالی که گلخانه های بزرگ مقیاس دارای عملکرد ۴۵۰ تن در هکتار هستند.
وی با اشاره به اینکه حوزه منطقه ارس از حوزه های پرآب در این منطقه است، یادآور شد: از محل اعتبارات دولتی شبکه های اصلی و فرعی در خداآفرین، جلفا و ورزقان برای تامین آب و ایجاد زیرساخت ها اجرا شده که این ارزش روز این طرح ها پنج هزار میلیارد تومان است.

هدف گذاری توسعه گلخانه های مدرن در منطقه آزاد ارس به ۲ هزار هکتار
مدیرعامل منطقه آزاد ارس نیز در این همایش با اشاره به ظرفیت های این منطقه در حوزه کشاورزی گفت: تاکنون ۴.۸ میلیارد دلار در این منطقه از سوی این سازمان و بخش خصوصی سرمایه گذاری شده و ۱۲ خوشه صنعتی در هفت زون در آن شکل گرفته است.
مجید کیانی، با بیان اینکه این منطقه به علت ذخایر آبی ظرفیت بالای در حوزه کشاورزی برخوردار است، افزود: از ۵۱ هزار هکتار اراضی منطقه آزاد ارس، ۳۰ هزار هکتار به اراضی کشاورزی اختصاص یافته است.
وی اظهار کرد: تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغات در این منطقه زیرکشت رفته است و در راستای توسعه کشاورزی و کشت گلخانه ای در این منطقه، ۲۲۰ هکتار گلخانه زیرکشت قرار گرفته است، ۲۸۵ هکتار در حال ساخت بوده و ۴۵۰ هکتار تقاضای احداث گلخانه برای اختصاص زمین وجود دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: در راستای توسعه کشاورزی مدرن نیز بیشتر در محدوده گلبرگلو و پایاب سد خداآفرین است و تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این منطقه زیرکشت رفته است و با رفع مشکل معارضان، باغات و زراعت مدرن در این منطقه تا ۱۷ هزار هکتار افزایش یابد.
کیانی، با اشاره به رویکرد صادرات محوری این منطقه، ادامه داد: با استفاده از روش های نوین مصرف آب و کاهش مصرف آن و استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیاد می توان منطقه آزاد ارس به هاب صادراتی محصولات شمال غرب تبدیل شود.
وی یادآور شد: افزایش سطح زیرکشت گلخانه های هیدروپونیک در ارس هدف گذاری شده و برای رسیدن سطح این گلخانه های مدرن به ۲ هزار هکتار در افق ۱۴۰۸ برنامه ریزی لازم انجام شده است که با همت بخش خصوصی، منطقه آزاد ارس و جهادکشاورزی این امر شدنی است.
کیانی، با اشاره به پیگیری های لازم برای ایجاد خوشه تامین اقلام مورد نیاز ساخت گلخانه ها، یادآور شد: هم اکنون ۲ مجموعه منطقه در این زمینه مشغول فعالیت هستند و برای تولید بذر که دارای ارزش افزوده فراوان است اقدامات لازم انجام می شود.
انتهای پیام/
توسعه کشت گلخانه‌ای با حمایت دولت و همت سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار