ناظر گمرکات استان خبر داد:

صادرات ۲.۶ میلیارد دلار کالا از آذربایجان شرقی به ۱۰۰ کشور دنیا

1401/11/27 - 12:55 - کد خبر: 87396 نسخه چاپی

نصر: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی اعلام کرد: بر اساس آخرین گزارش های آماری استخراج شده مربوط به ابتدای ماه شانزدهم دولت سیزدهم ۲ میلیارد و ۶۱ میلیون دلار کالا از مبادی گمرکی این استان به حدود ۱۰۰ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش نصر، لیلی اورنگی وزن کالای صادر شده از استان را سه میلیون و ۶۲۵ هزار تن اعلام کرد و گفت: صادرات گمرکی آذربایجان شرقی که تا ابتدای ۱۶ماه فعالیت دولت سیزدهم استخراج شده نسبت به مدت مشابه دولت قبل از نظر ارزش پنج درصد افزایش و از نظر وزن ۶ درصد کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات استان به کشور ترکیه به ارزش ۷۲۰ میلیون دلار است، افزود: عراق با ۴۴۲ میلیون دلار و ارمنستان با ۲۵۲ میلیون دلار بیشترین سهم صادراتی استان را به خود اختصاص داده اند.
اورنگی اظهارکرد: بیشترین افزایش صادرات استان در دولت سیزدهم به گرجستان با ۱.۱۴ برابر افزایش ( ۱۱۴درصد) بوده و امارات متحده عربی با ۱.۰۳ برابر افزایش ( ۱۰۳ درصد رشد) و ارمنستان با ۷۰ درصد رشد در رده های بعدی قرار دارند .
وی خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات ماشین آلات و وسایل مکانیکی با ۹۶ درصد رشد و مصنوعات آهنی و فولادی با ۴۶ درصد رشد بیشترین افزایش کالاهای صادر شده از مبادی گمرکی استان را شاهد هستیم.

واردات یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلاری کالا به آذربایجان شرقی
ناظر گمرکات آذربایجان شرقی همچنین از واردات یک میلیارد و ۶۸۶ میلیون دلار کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه تلاش دولت سیزدهم خبر داد و گفت: واردات کالا از نظر ارزش ۲۹ درصد افزایش یافته است.
اورنگی با اشاره به اینکه بیشترین رشد واردات از کره جنوبی با افزایش ۲.۶۲ برابری اتفاق افتاده است، گفت: بیشترین کالای وارد شده از نظر ارزش مربوط به ترکیه با ۹۷۵ میلیون دلار است و امارات متحده عربی با ۱۹۴ میلیون دلار ، آلمان با ۱۴۵ میلیون دلار و چین با ۱۳۹ میلیون دلار در رده های بعدی کشورهای مبداء واردات کالا به کشورمان از طریق مبادی گمرکی استان هستند.
وی اعلام کرد: بیشترین واردات کالا به استان تا ابتدای ۱۶ ماه یاد شده مربوط به وسایل نقلیه زمینی و اجزا و قطعات آنها به ارزش ۴۶۲ میلیون دلار و ماشین آلات و وسایل مکانیکی به ارزش ۲۲۰ میلیون دلار است.
به گزارش ایرنا، گمرکات استان آذربایجان شرقی در ناحیه شمال غرب کشور شامل اداره کل گمرک تبریز ، اداره کل منطقه آزاد ارس- جلفا ، اداره کل منطقه ویژه اقتصادی سهلان، اداره گمرک منطقه آزاد ارس- نوردوز ، اداره منطقه آزاد ارس- خدا آفرین ، اداره گمرک مراغه ، دفتر گمرک صادراتی بناب ، دفتر گمرکی شهرک صنعتی شهید سلیمی ، دفتر گمرکی پتروشیمی تبریز ، گمرک فرودگاه بین المللی تبریز و گمرک امانات پستی تبریز می باشد.
انتهای پیام/
صادرات ۲.۶ میلیارد دلار کالا از آذربایجان شرقی به ۱۰۰ کشور دنیا خبرگزاری ایرنا

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار