دبیر زنجیره‌های تولید مرغ کشور خبر داد:

عرضه مکفی مرغ در ایام عید

1401/11/26 - 18:24 - کد خبر: 87352 نسخه چاپی

نصر: دبیر زنجیره‌های تولید مرغ کشور گفت:با همراهی مصرف کنندگان در شب عید، زیان چند ماه گذشته تولیدکنندگان صنعت طیور جبران می شود.

به گزارش نصر، رضا مبصری دبیر زنجیره‌های تولید مرغ کشور در برنامه صبح و گفتگوی رادیو گفتگو درباره تهیه مرغ برای بازار نوروز و ماه مبارک رمضان توضیحاتی داد.
سوال: این تعبیر صورت گرفته که تکاپوی تولید کنندگان مرغ برای بازار نوروزی ماه مبارک رمضان، آقای دکتر این که نوشته شده تکاپوی تولید کنندگان یعنی چه و تولیدکنندگان چه کار می‌کنند؟
مبصری: تولیدکنندگان مطابق معمول خودشان را برای بازار عید آماده می‌کنند و در صنعت مرغداری این امر معمولا با افزایش جوجه ریزی قابل مشاهده است. این تکاپو به معنی بیش از ۱۱۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در یک ماه گذشته است که اگر بخواهیم از ابتدای بهمن آن را بررسی کنیم تا به امروز ۹۳ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده و نویدبخش عرضه مکفی مرغ در ایام عید خواهد بود.
سوال:این مقدار جوجه ریزی یعنی این که تولیدکننده ما پیش بینی سود و قیمت نهایی اش را کرده و از قیمت نهایی خبر دارد و براساس آن نهاده اش را خریده است؟
مبصری: بحث این جا است که معمولا تولید تابع تقاضا است معمولا تقاضا در شب عید یا ایام عید افزایش پیدا می‌کند بنابراین تولیدکنندگان هم که دارند در یک بازار رقابت کامل نسبت به عرضه تولیداتشان اقدام می‌کنند براساس پیش بینی که از تقاضا دارند تولیدشان را تنظیم می‌کنند، اما غالبا در ایام گذشته خصوصا حدود ۵-۶ ماه گذشته صنف تولیدکننده صنعت طیور غالبا با زیان مواجه بودند همه شان امیدوار هستند که در شب عید بتوانند زیان هایشان را جبران کنند و این هم فقط با همراهی مصرف کنندگان که از تامین کافی گوشت مرغ بهره مند می‌شوند امکان پذیر خواهد بود.
سوال: شما فرمودید تقاضا، ما چند ماه گذشته شاهد این موضوع بودیم که نرخ تعیین شده و نرخ عرضه با هم فرق داشت یعنی این دفعه پایین‌تر بود نه بالاتر. یعنی سازمان حمایت قیمتی را تعیین کرده، ولی عرضه کننده ما به خاطر بحث رقابت و تقاضای بازار قیمتش بسیار پایین‌تر بود، این اتفاق را دوباره شاهد هستیم یا نه؟
مبصری: پیش بینی من این است که یک تعادلی بین قیمتی که به عنوان قیمت مصوب پیشنهاد شده و قیمتی که شاهدش در بازار خواهیم بود ایجاد خواهد شد یعنی ما شاهد آن زیان گسترده ماه‌های گذشته نخواهیم بود، ولی امکان جبران زیان‌ها هم وجود ندارد و ما تنها در یک حالت تعادلی خواهیم بود منظورم این است که حدود قیمت با توجه به افزایشی که دردست تنظیم بازار است و مقدار عرضه از حدود ۶۳ هزار تومان که قیمت مصوب است فراتر نخواهد رفت و اطراف همان خواهد بود.
سوال: اقتصاد چند قانون دارد که معمولا هر آن چه که لازم داریم یا برای توجیه یا برای مستمسک شدن از آن استفاده می‌کنیم این قانون عرضه و تقاضا، این قانون تعادل، این قانون نرخ تعادلی، این‌ها همه درست است، اما قدیم‌تر‌ها قانونی بود که خیلی به آن تاکید داشتند آن قانون می‌گفت قیمت هرچقدر پایین‌تر باشد بهتر است. قدیم می‌گفتند که شما اگر سودت کم باشد، ولی تیراژت بالا باشد آن منفعت به دست می‌آید این راجع به مرغ هم است؟ یعنی اگر قیمت پایین‌تر از قیمت تعیین شده دستوری سازمان حمایت است با این حال من اگر با تیراژ بالا بروم آن حداقل سود من تبدیل به یک نقطه قوت می‌شود چنین موضوعی برای مرغداران است یا خیر؟
مبصری: در کل این نکته‌ای که شما می‌فرمائید راجع به تقریبا تمام اقلام مصرفی وجود دارد که به آن می‌گویند قانون صرفه جویی در مقیاس. یعنی تولید بیشتر، هزینه‌های ثابت تولید را در واحد تولید تقسیم می‌کند و در نتیجه هزینه کمتری برای هر واحد تولید، تولید کننده متحمل می‌شود و در نهایت می‌تواند قیمت رقابت پذیرتری داشته باشد، اما در خصوص صنعت مرغ در شش ماه گذشته، قیمت تمام شده متاسفانه بالاتر از قیمت فروش بوده و این مفهومش زیان کل است و شما هرچه بیشتر تولید کنید در این شرایط بیشتر زیان می‌کنید.
سوال: یعنی اصلاح کنیم این جمله را یعنی این که اگر ما آن تیراژ بالا را صحبت کردیم در زمان حاشیه سود اندک است نه با ضرر.
مبصری: دقیقا درست است.
انتهای پیام/
عرضه مکفی مرغ در ایام عید نصر

ثبت نظر

نمایش 0 نظر

پژوهشیار